Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Nejen pro teenagery (No. 1)

    Divadlo v Dlouhé v těchto dnech ožívá Festivalem 13+. Ačkoliv se diváci mohou těšit mj. na hosty z hradeckého Klicperova divadla, česko-slovinský soubor Špotniki nebo loňské absolventy brněnské Janáčkovy akademie, program zahájili v dopoledních hodinách domácí. A nemohli zahájit lépe.

    Toho, že herci Maglena Zimová, Martin Matejka, Martin Veliký a Peter Varga byli původně doma někde jinde, nevyužívají v Dlouhé poprvé. Nejnovějším projektem takzvané slovenské sekce, neboli Slovenského národního divadla v Dlouhé, jak škodolibě poznamenal režisér a šéfredaktor časopisu Svět a divadlo Karel Král, je scénické čtení Problém Zuzy Ferenczové. Jako „komiksový scénický náčrt“ nebo „loutkovou činohru“ jej v Dlouhé poprvé uvedli v únoru a premiéru na stránkách i-DN recenzovala Eva Kyselová. (Recenzi si můžete přečíst zde.)

    Martin Veliký a Peter Varga – polovina tzv. slovenské sekce v Divadle v Dlouhé. FOTO ARCHIV

    Problém a zejména jeho zpracování přesně odpovídají podtitulu festivalu Divadelní přehlídka nejen pro teenagery. Zatímco starší divák už ví, proč do divadla chodí, zasměje se, zavzpomíná a možná zamyslí nad světem dnešních náctiletých, mladého diváka je třeba přesvědčit a přitáhnout. To vědí organizátoři Festivalu 13+ a věděl to i režisér Problému, když před samotným začátkem předstoupil před studenty dvou různých škol a poskytl „výchovný“ úvod. Mladí diváci jsou zároveň diváci nejkritičtější a Karel Král si musel být jist, že jakékoli zaškobrtnutí mu dají pořádně „sežrat“. Přesto si sál záhy naklonil na svou stranu. Studenti rychle pochopili, že se nebere tak úplně vážně a přežvykujíce darované gumové medvídky ho vzali na milost. Jeho krátký prolog považuju za nedílnou část představení – předznamenal atmosféru v sále a připravil půdu hercům a jejich loutkovým protějškům.

    Samotné představení se neslo v podobném duchu. Ačkoli text se skutečně dotýká vážného Problému, sebeironie představitelů jakoby říkala: jsme na stejné vlně, mluvíme vaším jazykem. (Zde si dovolím malou odbočku – opravdu jsem měla dojem, že první festivalové publikum úspěšně bořilo mýty o tom, že dnešní mladá generace nerozumí slovenštině). Vtip nechybí ani textu Zuzy Ferenczové a dosaženo je ho zejména stereotypní charakteristikou postav. Zdaleka největší úspěch sklidilo mezi diváky poučování rádoby starostlivé učitelky: Rozhodnutia sú… rozhodnutia, lebo sú… rozhodnutia. Existenciální úvahy zmateného Děvčete, kterých se místy na diváky valí přece jen moc, jsou ironizovány povrchními řečičkami kamarádek Iky A Kiky (Čo by ste si obliekli, keby ste vedeli, že dnes umriete?). Tato dvojsečnost je přesně to, co se přiblíží navenek drsné, ale jinak nevyzpytatelné osobnosti teenagera.

    Maglena Zimová a Martin Matejka problém s Problémem nemají… FOTO ARCHIV

    Způsob provedení se tvůrcům povedlo charakterizovat velmi výstižně, když jej postavili na pomezí činohry, loutkového divadla a komiksu. Zašla bych ještě dál a připomněla specifický žánr dívčích časopisů, velmi oblíbený mezi pubescenty mé generace – fotoromán. Mladí hrdinové, příběh, v němž jde bezmála o život, milostné téma, parta kámošek, výchovný podtext… Snad jen, že ten od Zuzy Ferenczové byl taky hloubavý a inteligentní. A tvůrčí tým navíc přesně odhadnul míru, jíž je náctileté publikum ochotné se smát i naslouchat.


    Komentáře k článku: Nejen pro teenagery (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,