Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kontext

    Nebojte se kraťasů

    Ve dnech 17. – 21. ledna 2018 se konal 13. ročník Festivalu krátkých filmů Praha, který nabídl nejzajímavější snímky poslední doby z celého světa. Do mezinárodní soutěže jich bylo vybráno dvacet a do české soutěže, která je letošní novinkou, pět. Kromě toho se v kině Pilotů a Světozor promítalo ještě několik nesoutěžních sekcí zaměřených žánrově například na sci-fi, experimentální filmy, tematicky na mužskou duši nebo uživatele sociálních sítí. Bio Oko a kino Aero uvítaly také dětské diváky.

    Zvláštní uznání udělila mezinárodní porota dvěma francouzským tvůrcům: Aude L. Rapinové za snímek Ať žije císař! a Antoinu Giorginimu za snímek Miranda a Ferdinand. Ten přístupným způsobem reflektuje magickou moc divadla. Dva mladí muži se zápisy v trestním rejstříku nastudují dialog Mirandy a Ferdinanda ze Shakespearovy Bouře a jejich zaujetí pro věc dokáže překonat nečekané překážky. (Pozitivní vliv inscenování Shakespeara na tzv. sociálně nepřizpůsobivé či kriminalizované lidi tematizuje řada současných tvůrců, třeba bratři Tavianiové ve filmu Caesar musí zemřít (2012) nebo Margaret Atwoodová v románu Kus temnoty.)

    Chytře napsaný a skvěle zrežírovaný a zahraný film Ať žije císař! představuje na půdorysu inscenované bitvy u Waterloo fatální střet mužského a ženského světa. Muž (nebo obecně mužská stránka psyché) orientovaný sobecky na vlastní cíle (boj, sebeprezentace, sounáležitost se skupinou, domnělá čest) potlačuje ženu (resp. ženskost uvnitř své duše). Nerespektuje její potřeby, její rady a doporučení shazuje, využívá ji, jen pokud se mu hodí. Dokáže ji uznat až po své naprosté porážce, když už mu nic jiného nezbývá, neboť jeho agresivní životní styl selhal.

    Hlavní cenu fesivalu získal japonský snímek A tak jsme daly zlaté rybky do bazénu. FOTO archiv festivalu

    Hlavní cenu fesivalu získal japonský snímek A tak jsme daly zlaté rybky do bazénu. Debutující Makoto Nagahisa s ním již zvítězil na festivalu v Sundance. Vypráví o čtyřech dospívajících dívkách, které se absurdním činem pokoušejí osvobodit z životního stereotypu v provinčním městě. Snímek Naruby zobrazuje svět mentálně postižených. Nápad převrácení společenské minority ve většinu není sice originální – namátkou uveďme film Love is all you need o ostrakizaci heterosexuálů v homosexuální společnosti nebo jednu z epizod seriálu Twilight Zone o normách krásy, ale pro vtipný nadhled, pozitivní vyznění a filmařské kvality své tragikomedie si dánský režisér Peter Ghesquiere zaslouženě odnesl Cenu diváků.

    Vítězem národní soutěže se stal snímek Michala Blaška Atlantida, 2003. FOTO archiv festivalu

    Vítězem národní soutěže se stal snímek Michala Blaška Atlantida, 2003 pojednávající o útěku mladého ukrajinského páru na Západ. Zvláštní uznání porota udělila Dužanovi Duongovi za snímek Bo Hai, který získal cenu za nejlepší režii hraného filmu na letošním FAMUFESTu a byl nominován na Cenu české filmové kritiky v sekci Mimo kino.

    Festival krátkých filmů Praha i letos potvrdil, že nejlepší „kraťasy“ jsou vesměs půvabné miniatury se silnými tématy a zasloužily by si větší pozornost diváků i distributorů.


    Komentáře k článku: Nebojte se kraťasů

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,