Divadelní noviny Aktuální vydání 10/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

10/2024

ročník 33
14. 5. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Nebe / peklo / ráj

    Osm krátkých skladeb ze života Ukrajinců, které jsou zprávou autorky textu Anastasie Kosodii o „obyčejných životech“ v krvácející zemi. To je jedna z inscenací, na kterou láká dvanáctý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárního divadla AKCENT s letošním mottem: nebe / peklo / ráj. Uskuteční se od 16. do 27. listopadu v pražském Divadle Archa. V sedmi výjimečných inscenacích uvede divadelníky domácí i světové scény, jejichž tvorba pramení z hlubokých osobních pohnutek a dotýká se významných událostí současného světa.

    Perché non io? / Proč ne já?. Foto: archiv festivalu

    Ukrajinští umělci se kvůli ruské agresi ocitli ve velmi těžké situaci. S hrůzou sledujeme zprávy z bojiště. Umělce, kteří jsou v zemi, kde zuří válka, prostě neslyšíme. Doma ztratili své publikum a k nám jejich hlas nedolehne. Proto jsme letos do programu zařadili aktuálně napsanou hru mladé ukrajinské spisovatelky Anastasie Kosodii, popisuje ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab. Inscenace nazvaná Osm krátkých skladeb ze života Ukrajinců pro západní publikum je podle něj silnou emotivní výpovědí samotné spisovatelky, režisérky Jany Svobodové a mezinárodní skupiny pěti žen, hovoří jazykem soudobého divadla a má zároveň hluboké kořeny v ukrajinské kulturní tradici. Anastasia Kosodii bude přítomna k debatě po představení. Druhý den, 19. listopadu, bude Osm krátkých skladeb ze života Ukrajinců pro západní publikum součástí programu Noc divadel, kdy se pražská divadla otevřou veřejnosti. Diváci se podívají do zákulisí a představení uvidí zcela bezplatně.

    Úplně z opačného konce Evropy, z italské Neapole, dorazí do Prahy vyprávět svůj příběh devět mladých herců, kteří mají za sebou castingy do Sorrentinových filmů, role v seriálech pro Netflix či italského Oscara za krátký film. Touží se však stát profesionálními herci, napsat divadelní hru, být básníky. Alessandra pracuje v baru, Domenico brousí karoserie aut v rodinné firmě, Daniela kasíruje do noci v pizzerii, Luigi učí na gymplu ekonomii, Lorenzo hraje fotbal za peníze, Alessandro dělá dýdžeje na diskotéce. Chtějí obstát, chtějí být nejlepší, chtějí být vidět. Chtějí žít svůj velký sen. A o tom je hra Perché non io? / Proč ne já?, která jejich příběhy rámuje v silných metaforických obrazech, popisuje dramaturgyně festivalu Akcent Jana Svobodová, která je v Česku průkopnicí dokumentárního divadla. Všech devět herců z Itálie dokonce prošlo její dílnou založenou na „extrémním naslouchání“. Je to metoda, která vede umělce k samostatné tvorbě na principu vzájemného respektu. Text vznikal formou rozhovorů. Herci na scéně sami ovládají světla a zvuk, sami rozhodují o momentu, kdy promluví, vysvětluje Svobodová, která je podepsaná pod konceptem i režií. Inscenace byla vybrána Ministerstvem zahraničí Itálie, aby zahájila vedle představení Dante Alighieri a San Carlo oslavy sta let Italského institutu v Praze. Je uváděna ve spolupráci s Českými centry, Festivalem Fondazione Campania a divadlem NEST z Neapole.

    Z aktuálního českého prostředí čerpá další, zvukově-světelná instalace nazvaná Kůrovec. Diváky zavede do vojenského újezdu Březina, jenž je veřejnosti nepřístupným územím. Kvůli malému broučkovi tam nastupují těžkotonážní zbraně těžařů. Krajina se tak rozkládá, stává se cizí. Dva lesníci se v temnotě lesa snaží vnést světlo do bezvýchodné situace a odpovědět na otázku, jak se oživuje to, co je mrtvé. Téma jsem vyjmula z prostředí, ze kterého pocházím, prozrazuje Amálie Poledníčková, autorka instalace. V rámci tvůrčího procesu se do lesa několikrát vracela, aby společně s autorem hudby Stanislavem Pecháčem natočili autentické zvuky živého prostoru. V Kůrovci jsou proto slyšitelné hrubé údery do suchých stromů či praskání větví, které se prolínají s hudebním podkladem a mluveným slovem.

    Podobné téma přináší také inscenace Zbytečnosti česko-německého sdružení Spielraum Kollektiv. Jejich dílo je volně inspirováno českým kultovním seriálem Návštěvníci a originálním způsobem se zaměřuje na téma proměny klimatu. Děj se odehrává roku 2500 a výzkumný tým diváky zavede na dobrodružnou výpravu zpět do roku 2022. S odstupem pěti století se mohou podívat na naši přítomnost a zkusit si odpovědět na otázky, co z roku 2022 bude nezbytné za deset let a co za pět set.

    Další zajímavou multimediální performanci do Archy přivezou nizozemští autoři. Out of the blue / Zčistajasna je pokusem zachytit okamžik, který je možná klíčový v historii Země. Tedy jak hluboko mohou těžební společnosti kopat a k čemu se vlastně jako lidstvo chceme dokopat. Závěrečná část úspěšné trilogie o těžbě a dobývání, jejíž dvě předchozí části byly
    v Arše uvedeny, diváky zavede do prostředí dolování na dně moře.

    Program Akcentu, který kromě představení nabídne i debaty, výstavu nebo mezinárodní konferenci Divadlo do škol, uzavře inscenace The End / Konec. Jejími autory i protagonisty je dvojice francouzských tanečníků Bertrand Lesca a Nasi Voutsas, nositelé ceny Forced Entertainment. Jejich tanec je konceptuálním nástrojem pro vyprávění osobních příběhů, které se prolínají s osudy naší planety. Historické údaje, vědecká data, autentické zážitky mísí s fikcí a absurditami, které ovšem publiku sdělují se stejnou vážností jako nezpochybnitelná fakta. Pomocí rafinovaného humoru a proměnlivé dynamiky fyzických akcí na jevišti zkoumají temné aspekty aktuálních témat. Zároveň znejišťují diváky zpochybňováním svých rolí jako performerů a publika jako nezúčastněných pozorovatelů, láká na představení Ondřej Hrab.

    • Autor:
    • Publikováno: 9. října 2022

    Komentáře k článku: Nebe / peklo / ráj

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,