8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

Národní divadlo bez ředitele (No. 14)

Mnisterstvo kultury si je vědomo toho, že pozice Národního divadla v Praze mezi všemi dalšími scénami je výjimečná. To se také odráží ve výši příspěvku, který toto divadlo od státu dostává.

Ministerstvo je zřizovatelem Národního divadla a povinností zřizovatele je starat se o své příspěvkové organizace tak, aby co nejvíce prospívaly a aby peníze, které do nich putují, byly vynaloženy co nejefektivněji. Ministerstvo kultury si proto nechalo udělat u mezinárodní společnosti BDO procesní a personální audit v ND, jehož výsledky byly předloženy v dubnu 2012. Už výsledky tohoto auditu ukázaly, že divadlo není v dobré ekonomické ani organizační kondici, že ředitel nemá chod instituce pod kontrolou, většina věcí se děje ze setrvačnosti či ze zvyku a ekonomickou efektivitu a umělecký rozvoj tak nelze očekávat. Audit upozorňoval i na to, že v brzké době dojde k eskalaci uměleckých, ekonomických, organizačních a personálních problémů. Ministerstvo ovšem tento audit nezadávalo, proto se zdráhalo z jeho výsledků vyvozovat závažné důsledky. Provedlo proto vlastní analýzu stavu a ověření výstupů auditu. Ta byla ukončena v srpnu a z jejích výsledků a také z diskusí s managementem ND, s uměleckými i provozními pracovníky, zástupci odborů i se zástupci nezávislé umělecké obce vyplynulo, že Organizační a rozhodovací model v ND není flexibilní a nejsou správně nastaveny kontrolní mechanismy. Navíc nebylo dosaženo synergických efektů transformace, jak bylo panem ředitelem Černým původně slíbeno. Ondřej Černý byl přitom od samého počátku přípravě transformace přítomen, aktivně se na ní podílel, její myšlenku veřejně (nejen v divadle, ale i v médiích, na půdě Senátu, Poslanecké sněmovny apod.) podporoval a hájil. Proto bylo po zvážení všech výstupů auditu ministryni kultury navrženo jeho odvolání; a to ne z hodiny na hodinu, ale dle standardních zákonných podmínek – jeho odvolání začalo běžet předáním a bylo účinné dnem 09.09.2012.

Protože však bylo zapotřebí okamžitě začít manažersky řídit přípravu rozpočtu 2013 a s ní spojené záležitosti, pověřila ministryně logicky svého ekonomického náměstka řízením ND, a to maximálně do doby jmenování nového ředitele. Pověřený dočasný ředitel se bude zabývat provozním, organizačním a marketingovým modelem a nebude nijak zasahovat do uměleckých a dramaturgických záležitostí.

Ministryně kultury zároveň ihned vyhlásila uzavřené výběrové řízení na nového ředitele. Vítěz by měl mít dlouholeté zkušenosti s řízením divadla, nejlépe vícesouborových scén. Musí navíc zachovat všechny soubory divadla se zakotvenou autonomií každého z nich, hospodařit s předpokládaným příspěvkem od ministerstva kultury na úrovni roku 2013 (s inflační doložkou) a setrvat na postu ředitele ND nejméně 6 let.

To, co nakonec vzbudilo nejvíc vášní a polemik, jsou důvody odvolání ředitele ND. Ty nejzásadnější jsou tyto: ředitel Černý odmítl aktivní součinnost na tvorbě rozpočtu na rok 2013.  Nové dramaturgické plány byly představeny panem Černým Radě ND bez představy o výnosech a nákladech jednotlivých inscenací a vlivu na umělecký a ekonomický dopad na ND.  Ministerstvo kultury navíc identifikovalo podezření na porušení zákona o rozpočtových pravidlech ND ve dvou konkrétních případech a předalo dne 17.3.2011 věc příslušným finančním orgánům, které záležitost řeší.

Komentáře k článku: Národní divadlo bez ředitele (No. 14)

1. Petr Pavlovský

Petr Pavlovský

„Ministerstvo kultury si proto nechalo udělat u mezinárodní společnosti BDO procesní a personální audit v ND, jehož výsledky byly předloženy v dubnu 2012. …X…. Ministerstvo ovšem tento audit nezadávalo, proto se zdráhalo z jeho výsledků vyvozovat závažné důsledky“.
      Levice neví, co dělá pravice? Zadalo si MK ČR ten audit nebo nezadalo?

Vraťte stav před rok 1948!
      Nejméně od roku 1883 do podzimu 1948 měla Praha vždycky alespoň dvě opery. Po válce to byly opera ND a Velká opera V. května – v budově pozdějšího Smetanova divadla, dnes SO. Na podzim komunistický ministr Z. Nejedlý, navzdory odporu odborné i divácké veřejnosti, škrtem pera Operu V. května zrušil a připojil ji i s budovou do konglomerátu ND.
      1992 je druhá pražská opera obnovena, vznikla Státní opera. Leč: obě byly v Praze, ale žádná nebyla Prahou financovaná, jakkoli každé větší krajské město ČR si svou operu musí samo financovat . Bohatá, rozkrádaná a sobecká Praha ne.
      Dnes by stačilo, kdyby ND převzalo zaměstnance SO – některé asi bude muset propustit, ale to i ze svých nynějších – a v uprázdněné budově začala Praha konečně provozovat svou městskou operu, jak to činí větší krajská města ČR a jak to mají všechny evropské metropole.
      Navrhuji název: OPERA BRATŘÍ ŠKROUPŮ. Význam a zásluhy těchto dvou skladatelů jsou mimo diskusi a J. K. Tyl už své divadlo má – v Plzni.
      Zavěšeno na
      art.iHNED, 13. IX. 15:50

13.09.2012 (15.13), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

2. Pavel Trenský

Prohlášení
      nepřídává žádné smysluplné informace k tomu, co bylo řečeno dříve. Vůbec se nesnaží objasnit rozpory ve sděleních pana Gazdíka, obviňující Černého z vážných trestních činů a nesrovnatelně triviálnějších obviněních na tiskové konferenci. Sám rozpor byl dramatizován panem Gazdíkem a Sankotem v zájemných osočováních z nekorektního chování. Taková situace je nejen neférová vůči ředteli Černému, ale podlamuje důvěru v instituci MK: vzbuzuje pochyby o její skutečné motivaci v této kause..
      Plán, dočasně dosadit na místo ředitele pana náměstka Sankota, který nemá ani ty nejelementárnější vědomosti o divadle, nemůže nevést k zvětšující se anarchii spíše než k stabilizaci. Tvrzení, že „dočasný ředitel se bude zabývat provozním a marketitingovým modelem a nebude nijak zasahovat do uměleckých a dramaturgických záležitostí“ jenom odhaluje hlubokou neznalost o operační struktuře divadla. Ekonomické a umělecké problémy jsou v divadelním světě spojité nádoby a je nemožné, aby pan náměstek svým působením hluboce neovlivňoval celkové image divadla.

13.09.2012 (16.04), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

3. Vladimír Hulec

Vladimír Hulec

Včerejší zpráva Čtk:
      Vedení Národního divadla požaduje odchod Martina Sankota z funkce dočasně pověřeného ředitele této scény. Nahradit by ho měla osobnost „ze středu“ divadla. Ministryně kultury Alena Hanáková už dostala na takovou osobnost tip. Řekla to po dnešní schůzce s vedením divadla a zástupci odborů.
      Její jméno ale zatím zástupci ND ani ministryně nechtějí zveřejnit. Hanáková dnes uvedla, že Sankot opustí funkci poté, až udělá „nezbytně nutnou práci“. Dalším požadavkem vedení ND je podle mluvčího činohry ND Tomáše Staňka to, aby se představitelé divadla zúčastnili výběru kandidátů v konkurzu na řádného ředitele. Ministryně se chce s vedením ND opět brzy sejít, další schůzka může teoreticky být i v pátek /tedy dnes – pozn. vh/
      Ministerstvo v posledních dnech poněkud mírní svůj zprvu kritický postoj k vedení divadla – náměstek Sankot pověřený jeho řízením se ve středu omluvil za některé své výroky ohledně návštěvnosti divadla i jeho atraktivity pro umělce, ministryně navíc připouští, že spojení ND a Státní opery Praha nemusí nutně pokračovat.

14.09.2012 (11.02), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

4. Vladimír Hulec

Vladimír Hulec

Zde ještě včerejší oficiální vyjádření Ministerstva kultury ČR:

Dnes 13.9. proběhlo další kolo jednání zástupců Ministerstva kultury s členy vedení Národního divadla, zástupci uměleckých souborů a odborů.
      Na jednání specifikovali zástupci vedení ND své požadavky, které by podle nich měly vést ke zklidnění situace na naší první scéně. Vedení ND především požaduje odvolání dočasně pověřeného ředitele ND Martina Sankota. Na jeho místo doporučují jeho členové stávajícího technicko-provozního ředitele ND Ing. Václava Peloucha. Vedení ND rovněž požaduje participaci na sestavení výběrové komise, jež by měla v budoucnu vybrat nového ředitele ND. Další kolo proběhne v sídle Ministerstva kultury zítra od 9 hodin dopoledne.

14.09.2012 (11.07), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

5. Petr Pavlovský

Petr Pavlovský

Pátek 14. IX., ČT 24, 11:00, zprávy
      Ráno v 9 hod se před MK ČR sešly dvě demonstrace. Pracovníci ND přišli podpořit odporující vedení ND. Naopak cca 25 demonstrujících zaměstnanců SO požadovalo, aby ředitelem ND zůstal náměstek ministryně Martin Sankot.
      A. Hanková jmenovala pověřeným ředitelem ND technicko-provozního ředitele ND Ing. Václava Peloucha.
      A. Hanáková je zralá na odvolání, soudná osoba by na jejím místě už podala demisi. Je před volbami. Nehjsou-li StaN političtí sebevrazi, musí Hanákovou odvolat sami – konečně Besser šel také sám. Je-li P. Nečas jenom trochu při smyslech, musí ji odvolat ještě dnes večer.

14.09.2012 (12.01), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,