8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Zprávy

Naivní divadlo Liberec svůj cíl v New Yorku splnilo

Naivní divadlo Liberec bylo Českými centry – ve spolupráci s Institutem umění / Divadelním ústavem Praha – vybráno k účasti na českém showcase – prezentaci českých souborů v Českém centru New York při příležitosti veletrhu veletrhu divadla, tance a hudby APAP (Association of Performing Arts Presenters), který se koná každoročně v první polovině ledna (letos 9. – 13. ledna). Přítomnost na veletrhu nabízí jeho účastníkům možnost stát se aktivní součástí celosvětové sítě této oblasti umění a zároveň získat cenné kontakty.

APAP-festival

Po loňském úspěchu s hrou Budulínek bylo tentokrát Naivní divadlo doporučeno s hrou O beránkovi, který spadl z nebe, která se v anketě Divadelních novin o nejlepší inscenaci roku 2014 dělí o 3.-5. místo. Představení sbírá od své premiéry řadu ocenění.

Příběh beránka, který spadl z oblaků na zem a snaží se vrátit zpět, pracuje s minimem textu a skvělými loutkohereckými výkony. Je určen nejmenším dětem od 2 let. Díky intimnímu prostoru, ve kterém může sedět maximálně 60 diváků, mohou děti zažívat přímý kontakt s herci i s loutkami. Vzniká tak neopakovatelná atmosféra společné radosti z hlediště i z jeviště. Nejinak tomu bylo i v New Yorku, kde se podařilo na jevišti České národní budovy na Manhattanu vytvořit podobný prostor, který má Naivní divadlo k dispozici ve svém Studiu. Ve výsledku byly opět nadšené děti i jejich doprovod. „Bonus“ k představení, kterým je příležitost vyzkoušet si v improvizované loutky, hudební nástroje i další scénografické „hračky“ včetně kola štěstí „napřímo“, vytvořil atmosféru, kdy publikum nechtělo prostor jeviště České národní budovy dlouho opustit.

O beránkovi, který spadl z nebe. FOTO archiv NDL

Příprava souborů včetně zkoušek v nových prostorách a s náročnou technikou (kromě NDL to byli tanečníci – 420people a alt@art) probíhala intenzivně dva dny před prezentací showcase a určitě se vyplatila. Sympatie byly zjevné ze strany publika i ze strany ředitelky Českého centra paní Barbory Karpetové, která se svými spolupracovníky pomohla letošnímu českému showcase vytvořit výborné podmínky. Při závěrečné debatě se zástupci souborů byla vystoupení v New Yorku jednoznačně hodnocena jako mimořádná příležitost, která by měla být dlouhodobě podporována, ať ve své současné podobě jako showcase – součást APAP, nebo jako samostatná akce Českého centra a IDU při této události, která koncentruje důležitý manažerský potenciál.

I když odlet souboru do Ameriky přes Vídeň s Austria Airlines zdramatizovala závada na klimatizaci, která přinutila kapitána Boeingu 777 k obratu letadla ještě nad evropskou pevninou, dopadlo vše dobře. Do New Yorku sice NDL dorazilo se sedmihodinovým zpožděním, ale bezpečně. Spolehlivě přijela podle plánu i výprava, kterou do USA dopravoval tradiční partner společnost DB Schenker.

S potěšením lze říci, že Naivní divadlo Liberec svůj cíl předvést v New Yorku kvalitní české loutkové divadlo v moderní formě splnilo.

V Liberci 16. ledna 2015

Stanislav Doubrava, ředitel NDL