Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2019

ročník 28
26. 11.–9. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Na obzoru alternativa!

    To nejalternativnější, nejexperimentálnější a možná i nejodvážnější v českém profesionálním divadle se dnes odehrává především na jevištích divadel pro děti a mládež.

    Začaly to kdysi Buchty a loutky svými pohádkami pro zlobivé děti. Koncepcí divadla pro celou rodinu se o něco podobného pokoušeli Hana Burešová s Janem Bornou v Divadle v Dlouhé. Razantně do trendu odvážného, experimentálního – tedy v zásadě alternativního – divadla pro děti vstoupil ale až Jiří Adámek v pražském Divadle Minor svou inscenací Z knihy džunglí. Byla (a stále je) magickým „hmatovým“ divadlem interpretovaným v netradičním prostoru, s přímým, živým kontaktem s herci a využíváním až burianovských voicebandů. Minor dnes oslovuje tvůrce právě z tohoto divadelního podhoubí. Nebojí se hledat neznámé formy a mapovat neobvyklá témata.

    Jinou cestu alternativnímu divadlu pro děti (a mládež) už několik let prošlapává plzeňské Divadlo Alfa. Divoký Amberville je asi nejdrsnější inscenací, kterou jsem kdy v divadle pro teenagery viděl. A Hamleteen mu v ničem není dlužen. Osobitý, odvážný přístup k předloze má mezi – nejen plzeňskou – mládeží silnou rezonanci. Rozpaky či dokonce odsudky si odnesl jen od starší (i kritické) generace. Vedle toho dává Alfa prostor i asijskému divadlu, jak o tom svědčí inscenace textů Huberta Krejčího v režiích J. A. Pitínského. Které kamenné divadlo pro dospělé by si to trouflo? Dlouhá, Husa na provázku, možná Aréna, DPB… Tedy – v zásadě – divadla pro mladé.

    S obdobnými, v zásadě alternativními přístupy se lze setkat i v Naivním divadle Liberec. Nedávná adaptace Werichovy pohádky Až opadá listí z dubu je v podstatě horor ve stylu coolness, který by ještě nedávno divadlo pro děti jen stěží na repertoár nasadilo.

    Ne náhodou se stala vítězem ankety dětských diváků a držitelem Ceny Vojty Šálka na právě skončeném festivalu Dítě v Dlouhé odvážně, dalo by se říci až bláznivě adaptovaná Čapkova Dášeňka brněnského Divadla Husa na provázku. Jejím autorem je „alternativec“ Jiří Jelínek…

    Alternativě nakloněných diváků na špičce divadelních jehel bude díky právě těmto odvážným divadelním kormidelníkům a jejich plavidlům, jež převážejí diváky z dětství do dospělosti, stále víc. Na obzoru alternativa!


    Komentáře k článku: Na obzoru alternativa!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,