Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2019

ročník 28
26. 11.–9. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 498)

    BuranTeatr je jedním z hledačských divadel, které žije v koloběhu shánění darů, aby na ten život bylo. Sleduji jeho produkci a jsem rád, že je. Zatím posledním výbojem byla premiéra pohybové básně beze slov, kterou autoři konceptu Petr Novák a Kateřina Lukačová nazvali LO.VE!

    Vstoupil jsem do příbytku osobitě pojednaném písmem výtvarnice Simony Vaškovičové a byl přivítán usměvavými tvářičkami uvaděček.

    Sličná tajemnice Janka Fišerová se zeptala: Dnes budete sám…?

    Řekl jsem: Vidím novum, zeď pojednanou sérií plakátů.

    Ano, to je propagace titulů nastávající sezony

    Odpověděl jsem: Jsou vkusné a divákům na očích.

    Začetl jsem se do programu. LO.VE! mapuje jednotlivé etapy vztahu dvou lidí v časové chronologii. Dramatická akce je tvořena součinností tance, filmu, hudby a kostýmu. Performery jsou Tereza Lepold-Vejsadová a Lukáš Lepold, kteří rovněž vytvořili choreografii a režijní koncepci. Film vznikal v autentických interiérech i exteriérech ve Zlíně a na Soláni. Tvoří dominantní scénografický prvek…

    Vstoupil jsem do magického čtverce. Na černém koberci ležely rozházené hrací karty. Na čtyři plátna bylo promítáno panoráma opuštěných továrních budov. Pod nimi, na židličkách, sedělo 46 diváků. Tepala tichá monotónní hudba. Dívka a muž, obléknutí do šedých overalů připomínajících vězeňské mundůry, sbírali karetní listy. Promíchávali je a rozdávali divákům. Kroužili po čtverci, vybírali jedince, zatahovali je do plouživých, tanec připomínajících pohybů a přesazovali je. Některé oddělili od partnerů, se kterými do divadla přišli. Jako by si hráli na osud…

    Postavy mágů se objevily i v prostoru před osiřelou továrnou. Repro Facebook BuranTeatr

    Postavy mágů se objevily i v prostoru před osiřelou továrnou. Bloudily mezi kamennými hranoly města. Osamocené běhaly liduprázdnými uličkami. Hledaly něco, někoho… Do jejich hledání byla vkomponována další dvojice. Čtyři hledající jedinci vnikli do chladu funkcionalistického příbytku. V honosné vile se změnili v partnery. Možná manželské páry.

    Zažívali propletence milostného vztahu.. Foto Facebook BuranTeatr

    Ve čtverci se proplétali mágové rozházenými kartami. Jejich cesty se zkřížily. Zažívali propletence milostného vztahu. Od něžností, přes nedorozumění až po roztržku. Na plátnech se jejich jednání umocňovalo a zdvojovalo.

    V předpokojích pracovny, pod obrazem kdysi mocného podnikatele Bati, zažívaly dva páry pocit odcizení. Poté mágové seskládali rozházené karty do obrazců podobných hře zvané pasiáns. Pak vodili do čtverce diváky, kterým dříve rozdali karty, aby je – dle své vůle – přiložili do vytvořených formací…

    Když nadešel čas, čtveřice vše opustila a zmizela. Foto Facebook BuranTeatr

    Když nadešel čas, čtveřice vše opustila a zmizela v travinách mezi kopci. Na koberci po ní zůstala grafická podoba města z papírových obdélníčků…

    V hlubokém zamyšlení jsem opustil hledačské divadlo. Poslušen zákonů života jsem se vrátil do samoty Komína.

    Brno – Komín, 27. 10. 2019

    BuranTeatr / Motion Hub, Brno – Petr NovákKateřina Lukáčová: LO.VE! Režie: Petr NovákKateřina Lukáčová, scéna: Petr NovákKateřina Lukáčová, kostýmy: Andrea LojkáskováPetra Smejkalová, choreografie: Tereza Lepold VejsadováLukáš Lepold. Koprodukce Motion Hub a BuranTeatru. Aktéři: Tereza Lepold VejsadováLukáš Lepold, Petr Novák, Kateřina Lukáčová. Premiéra: 25. 10. 2019.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 498)

    1. Zdeněk Pololáník

      Profilový obrázek

      Je stále co vymýšlet,
      tvořivá fantazie je neomezená. Důležité, zda zaujme i diváka k přemýšlení, uvažování o smyslu předváděného dění, nebo přivede k pasivitě mysli a smyslů, letargii až k únavě. Recenzent hezky přiblíženého děje představení odcházel „v hlubokém zamyšlení“. Tím dal představení pečeť jistého přínosu hodnot, které inscenace chce a může poskytnout i jiným, přemýšlivým návštěvníkům.

      10.11.2019 (16.45), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Eugenie Dufková

      Profilový obrázek

      Mistr Igor Vejsada,
      někdejší premier danseur brněnského baletu, umělecký šéf baletu ostravského, častý host zahraničních souborů, dnes baletní mistr a vůdčí duch Baletu Praha, může se právem těšit z tvůrčí činnosti své dcery Terezky – stejně jako někdejší sólistka brněnského baletu Simona Fišerová z ojedinělé tvorby svého syn0 Lukáše Lepolda. Pro jejich životní, umělecky pojaté téma, a tím je konání dobra v tomto pomateném světě.

      11.11.2019 (11.48), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,