Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2019

ročník 28
1. 10.–14. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 486)

    Americko-australský dramatik David Seidler napsal divadelní hru Králova řeč v roce 2009. Je to příběh o králi, který vladařem být nechtěl, protože měl vadu řeči. Dle hry stvořil scénář ke stejnojmennému, čtyřmi Oskary oceněnému filmu, který se v roce 2010 stal světovým hitem. Do té doby, neměla veřejnost o řečové vadě britského krále Jiřího VI. a o zásluhách logopeda Lionela Loguea na jejím odstranění, ani potuchy.

    David Seidler, který sám v dětství trpěl vadou řeči, nezískal za života královny Alžběty souhlas k provedení hry. Teprve když v roce 2002 královna matka zemřela, pustil se do psaní. Jevištní podoba Královy řeči byla ve Velké Británii uvedena až po světovém úspěchu stejnojmenného filmu v únoru 2012 v Yvonne Arnaud Theatre v Guuildorfu.

    Brněnská inscenace Královy řeči měla českou premiéru 15. března 2013, ale shodou osudových náhod, možnost uvidět ji, mi unikala.

    V době vrcholících tahanic Britského impéria o formu odchodu z Evropské unie jsem získal vstupenku do druhé řady Mahenova divadla a skrze průrvy praktikáblových schodů sledoval její poprázdninovou reprízu.

    Na organtýnovou stěnu byly promítány chmury předválečného impéria, obrázky politických aktérů a letadel. Na předscéně, po obou stranách, opatřeny vysokými přístupovými stupni, stály stolky, křesla a židle tvořící prostor pro závažná jednání krále Jiřího V. či logopeda Lionela Logue. Po zdvižení organtýnové clony se divákům představily mlhavě omšelé siluety vzdušných ochozů královského paláce a v jeho šerosvitu tušený mobiliář. Jen vladařský trůn s vysokými stupni schodů zářil mocenským svitem.

    King George VI of England, circa 1940-1946. Foto Wiki

    Vpád do dění historických skutečností je razantní. Král Jiří V. je nemocen. Obává se o osud impéria. Agresivita německého fašismu a Hitlerovy snahy zvrátit výsledky první světové války ho zneklidňují. Má dilema, kdo po něm usedne na královský trůn. Prvorozený syn, princ velšský David, je milovníkem slastí, příznivcem fašismu i jejich německého vůdce. Druhorozený, vévoda z Yorku Bertie, koktou, neschopným plynulého slovního projevu…

    Propadám šarmu vtipně hraného textu. Foto NdB

    Propadám šarmu vtipně hraného textu. Herci jsou znamenití.

    Vladimír Krátký je králem Jiřím V., osobností, mocnářem, tvrdícím, že řemeslem rodu je povalování se s grácií na trůnu. Eva Novotná je chytrou a prozíravou vévodkyní z Yorku Alžbětou. Sjednává svému manželovi výuku u logopeda.

    Král Jiří V. umírá.

    Martin Sláma hraje postavu vévody z Yorku excelentně. Foto NdB

    Martin Sláma hraje postavu vévody z Yorku excelentně. Je zakomplexovaným mužem, který za pomoci logopeda získá sebedůvěru a zvládne svou těžkou řečovou vadu. Ladislav Frej je hereckou hvězdou představení, romantickým pedagogem rozmáchle patetických gest, bravurně ovládajícím hlas i výslovnost. Jejich dialogy, kořeněné jemným humorem, byly hereckými orgiemi i oslavou komediantství…

    Ladislav Frej je hereckou hvězdou představení, romantickým pedagogem rozmáchle patetických gest. Foto NdB

    Politika velkého formátu, Winstona Churchilla hrál suverénní Zdeněk Dvořák. Tichým, nenápadným, vlivným arcibiskupem z Canterbury Cosmo Langem byl nevině se tvářící Jaroslav Kuneš. Unaveným ministerským předsedou Stanley Baldwinem přesvědčivý Jan Grygar. Zajímavou studii lehkomyslného fanfaróna, prince velšského, předvedl David Kaloč. Praktickou a výřečnou Australanku Myrtle Lionelovou, logopedovu manželku, hrála Ivana Milbachová jako ženu, co ví, zač je toho v Londýně loket.

    Vynikající hra Davida Seidlera vrcholí provoláním krále Jiřího VI. vyzývajícím lid k obraně vlasti proti vojskům německého fašismu. Foto NdB

    Vynikající hra Davida Seidlera vrcholí provoláním krále Jiřího VI. vyzývajícím lid k obraně vlasti proti vojskům německého fašismu.

    Režisér Martin Stropnický nijak nečaroval s efekty. Soustředil se na vedení herců, nechal vyniknout autorovu chytrému pohledu pod sukně Britského impéria.

    Báječná, u diváků rezonující inscenace mě nadchla. Obdivoval jsem vše. I statečnost hereckých bardů zdolávajících vysoké stupně schodů sídla monarchie.

    Diváci odměnili výkony herců dlouhými ovacemi vstoje.

    Brno – Komín, 23. 9. 2019

    Národní divadlo Brno – David Seidler: Králova řeč. Překlad: Jitka Sloupová, režie: Martin Stropnický, dramaturgie: Lucie Němečková, scéna: Adam Pitra, kostýmy: Sylva Zimula Hanáková, hudba: Petr Malásek. Osoby a obsazení – Bertie, vévoda z Yorku: Martin Sláma, Lionel Logue, logoped: Ladislav Frej j. h., Alžběta, vévodkyně z Yorku: Eva Novotná, Myrtle, Lionelova manželka: Ivana Milbachová j. h., Cosmo Lang, arcibiskup z Canterbury: Jaroslav Kuneš j. h., Winston Churchill: Zdeněk Dvořák j. h., David, princ velšský: David Kaloč, Král Jiří V., otec Bertieho a Davida: Vladimír Krátký, Stanley Balwin, ministerský předseda: Jan Grygar. Premiéra 15. března 2013. Psáno z reprízy 19. 9. 2019 v Mahenově divadle, Brno.

    ///

    Více o brněnské inscenaci Králova řeč na i-DN:

    Když klejete, nekoktáte!


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 486)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,