Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 462)

    Jsem věrný divadlu, činohře zvlášť. Na poslední premiéru dobíhající sezony jsem do brněnské Reduty přišel v napjatém očekávání.

    Múza Mab povídá: Jestli si dobře vzpomínám, autor scénáře a režisér stand-upu Martin Čičvák byl prvním uměleckým šéfem Divadla Polárka.

    Vzpomínáš si dobře. Za mého působení ve studentské Martě jsem s Martinem dělal rozhovory pro deník Rovnost. Jeho inscenace patřily k objevným a úspěšným. Po mém přechodu do Polárky jsem ze studenta udělal šéfa. Vymyslel schéma provozu a svými režiemi nastartoval úspěšnost dětského divadla.

    Mab pokračovala: A herečka Mahenovy činohry Tereza Groszmannová hrála v Polárce pohádku.

    Co v divadle, co doma, co děti, co kolegyně… Foto NdB

    Ano, jsou věci mezi nebem a zemí. Stalo se. Otevírali jsme rekonstruované divadlo a tehdy s námi spolupracoval zapálený divadelník, výtvarník Rostislav Pospíšil. Napsal pohádkový příběh o rozverných skřítcích, který s Janem Grygarem a jeho tehdejší manželkou Terezou nazkoušel. Pohádka se líbila. Jmenovala se Klauni. Půvabná paní Tereza si s dětskými diváky rozuměla. Pusa se jí nezastavila, stále měla o čem povídat…

    Redutě na jevišti pusto prázdno, holá, černá pláň. Vzadu klandr. U levého portálu stojí herečka. Tereza Groszmannová. Má na sobě žlutavé letní šaty a je v rozpacích. Dívá se do hlediště, říká: Vás je tolik? Udělá něco krůčků. Uprostřed forbíny se zastaví a počne povídat. Je milá, vtipná, výřečná. Myšlenky ji napadají a slova se jí rodí v ústech. Ještě nedopoví jeden příběh a už má v hlavě jiný. Co v divadle, co doma, co děti, co kolegyně…

    Je jako šumící splav.

    Herečka vyčaruje z divadelní krabice zbraň. Foto NdB

    Herečka vyčaruje z divadelní krabice zbraň. Škorpiona. Prý půjde vykrást banku. Navlékne na sebe bílý kostým nevěsty s čelenkou a závojíčkem. Zbraň ukrývá pod živůtek. Jé, to studí… Je neodolatelně komická. Diváci jí visí na rtech. Usmívají se, pochichtávají, vybuchují v smích. Když přehrává pasáže divadelních rolí nebo když markýruje výroky kolegů, zurčí i bouří. Také diskutuje s návštěvníky. Některé dokonce vyvolává jménem. Jsem překvapen, co vše se nedozvídám. Shakespeare měl pravdu, býti dobře zapsán u herců se vyplácí.

    Po hodině báječný ohňostroj vtipných slov skončil. Jen tak jak začal… Nenápadně. Bez fanfár…

    Je jako šumící splav. Foto NdB

    Mab říká: Skvělé, oddechové představení.

    Souhlasně pokyvuji hlavou. Tereza Groszmanová je komikem par excelence. Práce s pauzami, bezchybná výslovnost, dokonalá paměť, časování point gagů a kontakt s divákem, jsou jejími přednostmi.

    Múza Mab dodává: Chytrost a smysl pro humor autora scénáře a režiséra stand-upu Martina Čičváka z ní dělají hvězdu brněnského nebe smíchu…

    Brno – Komín, 22. 6. 2019

    Národní divadlo Brno – Martin Čičvák: # # T # € £ # % # (stand-up Terezy Groszmannové). Režie Martin Čičvák, dramaturgie Hana Hložková. Světová premiéra 21. 6. 2019 v Divadle Reduta, Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 462)

    1. Zdeněk Pololáník

      Profilový obrázek

      Je mnoho populárních, známých i méně známých moderátorek a reportérek.
      Poprvé však se zde dovídám o herečce – improvizátorce s nevšedním, ojedinělým darem – či schopností – na místě a přímo začít hovořit s diváky, navázat kontakt a pohotově rozvíjet vtipný dialog, který zaujme diváky k bezprostředním reakcím. Nepřipravený rozhovor, který nevázne, baví obě strany, odstraní všechny zábrany ostychu diváků se přidat svými nápady do této nevšední hry. Přitažlivá krása herečky, její pohotovost a pružnost udržet, ba ještě stále gradovat tento způsob komunikace, nelze do detailu v tomto článku představit. Také by bylo jistě těžké v tomto tak živém plynoucím „ději“ najít nějaký úsek pro ilustraci. Pro představu však zcela postačuje foto půvabné herečky a slova pana Tučka o atmosféře tohoto druhu umění, jeho průběh ve skvělé atmosféře nadšeného hlediště.

      13.07.2019 (20.04), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,