Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2018

ročník 25
11. 12.–24. 12. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 355)

    Lidé korzovali dvěma proudy okolo panelů hlásajících, že od vzniku Československa uplynulo sto let. Jsme na brněnském Výstavišti a míříme k pavilonu F, který tentokrát bude hostit Maďarský národní balet Budapešť. Těšíme se na inscenací choreografa Hans van Manen LOLTrois Gnossienes / 5 Tangos / Black Cake.

    Milenci v něžném rozpoložení vtančili na zšeřelou pláň. FOTO Dance Brno

    Hlediště se zaplnilo milovníky tanečního umění.

    V rohu obrovité jevištní plochy ukončené drapérií z hnědavě zalamované látky se krčilo koncertní klavírní křídlo. Milenci v něžném rozpoložení vtančili na zšeřelou pláň. Dívka, oddaná vůli muže, přisávala ruce, trup i klín do skulin jeho těla. Muž ji ve své náruči opatroval jako drahocennou sněhovou vločku. Laskal ji, vynášel do výšin.

    Taneční duet Trois Gnossiennes na hudbu Erika Satie, tančený párem Lili Felmery – Iurii Kekalo, je mistrovským dílem. Na klavír hrála Basik Dilara Lakatos.

    Ohnivost červených pruhů prostupovala černí noblesních kostýmů graciézních tanečnic. FOTO Dance Brno

    Ohnivost červených pruhů prostupovala černí noblesních kostýmů graciézních tanečnic propínajících štíhlost nohou do klapotu kroků tanga. Do černě koncertních úborů odění tanečníci kroužili kolem vášnivých krasavic jako toreadoři. Van Manen, za zvuků akordeonových staccat, deklaruje touhu člověka uchvátit do dlaní skvělost těla toho druhého. Pas de quatre mužů (Miklós David Kerényi, Kristóf Morvai) v soupeření s pas de quatre žen (Elina Pokhodnykh, Yuliya Golovina) byly ozdůbkou a sóla Karin Sarkissové i urostlého Gergely Lablanc tanečními skvosty. 5 Tangos s hudbou Astora Piazzoly vyvolalo bouři diváckého nadšení.

    Věřte mi, já tam ty velikány minulosti opravdu viděl. FOTO Dance Brno

    Smršť jemných parodií tanečních technik a stylů baletních škol na hudbu klasiků Black Cake je poklonou bujnosti mládí, výstavní síní choreografovy invence i brilantních výkonů tanečníků. Přípitku „opilých“ tanečníků byli přítomni i usmívající se skladatelé – Jules Massenet, Pietro Mascagni, Igor Stravinský, Leoš Janáček, Petr Iljič Čajkovský. Věřte mi, já tam ty velikány minulosti opravdu viděl.

    Diváci aplaudovali, kytic a stvolů rudých růží bylo nepočítaně… FOTO Dance Brno

    Diváci aplaudovali, kytic a stvolů rudých růží bylo nepočítaně…

    Festival Dance Brno 100 RE:PUBLIKA byl u konce. Funkcionalistická výstavní věž svítila do dáli, modrou září zvýrazňovala monumentální štíhlost svého věku. Nádheru staveb Výstaviště ozářil svit prskajících blýskavic slavnostního ohňostroje…

    Kdo a čím bude na Výstavišti slavit za sto let, si neodvažuji předvídat… Snad nějaké důvody k oslavám ještě lidé mít budou…

    Brno – Komín, 22. 6. 2018

    Maďarský národní balet. Budapešť Hans van Manen: LOL – Trois Gnossienes / 5 Tangos / Black Cake. Choreografie: Hans van Manen, hudba: Erik Satie, Astor Piazzolla, Jules Massenet, Pietro Maskagni, Igor Stravinský, Leoš Janáček, Petr Iljič Čajkovský. Brno, Výstaviště, sobota 16. 6. 2018.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 355)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,