Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Festivaly

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 352)

    Bylo zataženo, dusno a vypadalo to na bouřku. Letně obléknutí lidé korzovali koridory brněnského Výstaviště. Voněly kvetoucí lípy. Byla sobota. Mířil jsem k pavilonu F.

    Výstavní hala také voněla. Ctitelé tanečního umění a celebrity známé z baletních dómů světa si pod její střechou dali dostaveníčko. Představení izraelského choreografa Ohad Naharina Decadence v provedení baletu pražského Národního divadla se pro ně stalo událostí, ještě než začalo…

    Zalamovali ruce, nohy, krky, hlavy, hýždě… FOTO archiv Dance Brno

    Na umně postavené, obrovité ploše jevištního pódia, exhiboval tanečník. V černém obleku a v černých botách zkoušel pohybovou abecedu obtížných prvků pantomimy. Diváci zdolávající schůdky hlediště a usazující se na laminátová sedadla sledovali počínání muže v černém s obdivem. Po dvaceti minutách se k podivínovi pohrouženém v osamocení počali přidávat další samotáři. Zalamovali ruce, nohy, krky, hlavy, hýždě, ramena. Vytvářeli rychle se proměňující obrazce míjejících se jedinců…

    Jako by hořekovali u zdi nářků… FOTO archiv Dance Brno

    Zazněla hudba pouštních trub provázená zlobnými pokřiky. Černé postavy s černými klobouky na hlavách usedly na židle sestavené do tvaru srpku půlměsíce. Strhávaly ze sebe černé svršky, boty i bílé košile a odhazovaly je daleko před sebe. Jako by hořekovaly u zdi nářků…

    Tanec koitu pravěké dvojice vedoucí k zachování rodu homo sapiens se podobal námluvám ptáků plameňáků. FOTO archiv Dance Brno

    Tanečníci se proměnili v řad bojovníků známých z reliéfů egyptských pyramid. Tanec koitu pravěké dvojice vedoucí k zachování rodu homo sapiens se podobal námluvám ptáků plameňáků. V další proměně roj černých postav v židovských hučkách bičoval vzduch staccatovými pohyby hněvu. Za rachotu rychlopalných zbraní se semkly v hradební šik. Jejich tváře se však začaly usmívat. Lidé s černými klobouky na hlavách se vydali za diváky, aby některé z nich pozvali k tanci. A stalo se cosi neuvěřitelného. Vyzvaní opustili svá sedadla a jeviště se proměnilo v tančírnu. Na jevišti se tančila chacha, tedy po česku čača. Zda bylo vše předem domluveno, ví jen stvořitel Všehomíra. Bouře potlesku se rozlehla halou. Takové nádherné sbratření lidí různých vyznání jsem na divadle snad ještě nezažil.  Strhující podívaná nebrala konce.

    Energie tanečníků se zdála být nevyčerpatelnou. FOTO archiv Dance Brno

    Nebylo záhonku dění lidské mysli, ba ani anomálií v projevech člověka, kterých by se nedotkli. Vládli divákům jako bohové. Představení Decadance působilo jako lék. Jako medikament pro zraněné, svízeli doby znavené duše.

    Diváci odměnili mistrovské dílo Ohad Naharina dlouhými ovacemi ve stoje…

    A lípy voněly nejen výstavním areálem, ale i uličkami Komína. Na kraji střechy paneláku tloukl slavík noční píseň lásky…

    Ani usnout jsem nemohl.

    Brno – Komín, 11. 6. 2018

    Balet Národního divadla, Praha – Ohad Naharin: Decadance. Choreografie a režie: Ohad Naharin, scéna: Avi Yona Bueno ( Bambi), světelný design: Avi Yona Bueno ( Bambi), kostýmy: Rakefet Levy, hudba: Perez Prado & His Orchestra: You belong to my heart (A. Lara – R. Gilbert) , Perez Prado & His Orchestra: Adios Mi Chaparrita (B.Marcus, L. F.Esperon) , Billy May & His Rico Mambo Orchestra: Hernando ´s Hideaway (R. Adler, J. Ross) , Perez Prado: Solamente Una Vez ( A. Lara – R. Gilbert) , Perez Prado & His Orchestra : Taboo ( M. Lecuona) , Perez Prado & His Orchestra: Isle of Capri (J.Kennedy) , Perez Prado: Adios Pampa Mia (F. Canaro – M. Mores – I. Pelay) , The John Buzon Trio: It must be true (G. Arnheim, G. Clifford – H. Barris) , Dick Dale: Hava Nagila (tradiční hudba) , Ohad Naharin,The Tractor´s Revenge: Echad Mi Jodea(tradiční izraelská hudba) , James Bowman: Nisi Dominus (A.Vivaldi) , Marusha (D.J.): Somewhere over the rainbow ( H.Arlen – E. Y. Harburg) , Don Swan & His Orchestra: Hooray For Hollywood (J.H.Mercer – R. E. Whiting) , Dean Martin: Sway (P. B. Ruiz, L. Demetrio – N. Gimbel) , Chari Chari: Favourite Final Geisha Show , Kid 606: Flutter , Rayon: Mount Carmel , AGF: Ambient trust, Private Birds, You Stop , Fennesz: On , Kaho Naa Pyaar Hai: Na Tum Jaano Na Hum (R. Roshan) , Seefeel: Me , Chronomad (Sokut) , The Beach Boys: You´re Welcome (B. Wilson, V. D. Parks) , Brian Eno: Neroli (Thinking Music, part IV). Premiéry 4. a 5. června 2015. Psáno z uvedení na festivalu Dance Brno 9. června 2018 na brněnském Výstavišti, pavilon F.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 352)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,