Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2019

ročník 28
16.–29. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 171/3)

    Další volné sdružení divadelníků toužících dělat divadlo svobodně, nespoutaně a po svém vzniklo v Brně a dere se do popředí diváckého zájmu. StageArtCz se dostalo toho štěstí, že proniklo pod ochrannou peruť Divadla Bolka Polívky.

    Z tiskové konference v Divadle Bolka Polívky, 29. září 2015. FOTO archiv StageArtCz

    Z tiskové konference v Divadle Bolka Polívky, 29. září 2015. FOTO archiv StageArtCz

    S posvátnými pocity jsem vstupoval do sálu, kde začínala má herecká kariéra. Míhal jsem se zde v roli ministranta a zvonil na zvonečky v představení tehdejšího zájezdového divadla bratří Mrštíků – Křtu svatého Vladimíra… Usedl jsem v deváté řadě a zkoumavě sledoval příchozí. Dle ostýchavého chování a hovorů šlo vesměs o divadelní novice. Mezi mladistvými se bělaly kopečky starších hlav… Jak už někdy osud chce, dva z nich se posadily na sedadla přede mnou a mně bylo souzeno se dívat jen malou škvírou na představení K-PAX, svět podle Prota.

    StageArtCz. FOTO archiv StageArtcz

    StageArtCz. FOTO archiv StageArtcz

    Na jevišti stála reálná kancelářská stěna s příčkami, se spisovými šanony i zásuvkami. Za šéfovským stolem seděl impozantní, vzhledný muž, s elegantními brýlemi na nose, psychiatr – Dr. Gene Brewer (Radim Fiala).

    Manhattanský psychiatrický ústav přijal pacienta s diagnózou: Tvrdí o sobě, že je mimozemšťan jménem Prot, návštěvník z planety K-PAX, vzdálené od Země pár tisíc světelných let (Petr Halberstadt).

    Sezení psychiatra s pacientem, vedená v realisticky tiché, nevzrušivé podobě, se prostřídávala se světem pitoreskních pacientů nóblově živených v psychiatrické léčebně samoplátců. FOTO archiv StageArtCz

    Sezení psychiatra s pacientem, vedená v realisticky tiché, nevzrušivé podobě, se prostřídávala se světem pitoreskních pacientů nóblově živených v psychiatrické léčebně samoplátců. FOTO archiv StageArtCz

    Sezení psychiatra s pacientem, vedená v realisticky tiché, nevzrušivé podobě, se prostřídávala se světem pitoreskních pacientů nóblově živených v psychiatrické léčebně samoplátců. Protova líčení života na planetě K-PAX, kde bytosti žijí bez nenávisti, záští, bez rodin a berou si vše dle svých potřeb, zněla jako pohádky minulých dob o bezkonfliktnosti, beztřídnosti, o bezčasí světa.

    Mladí v sále, toužící po pobytu v rájích, věrní čtenáři internetových zvěstí o nezvladatelném nebezpečí útoků radikálních válečníků, sledovali Protova slova se zaujetím a snad i s porozuměním…

    Je uznávanou pravdou, že každá inscenace je odvislá od hereckých výkonů. FOTO archiv StageArtCz

    Každá inscenace je odvislá od hereckých výkonů. FOTO archiv StageArtCz

    Je uznávanou pravdou, že každá inscenace je odvislá od hereckých výkonů a že režisér se pozná dle toho, jak mu herci hrají… Režie Petra Halberstadta byla nenápadná, ale herci mu hráli dobře. Sugestivně…

    Vrchní sestra Betty v podání Markéty Plánkové byla líbeznou dobračkou, tichým andělem, se kterým by se rád potkal každý. Nejen pacient… Pacient, vulgární Chuck, kterého opustila manželka a přišel o zaměstnání, věčně moulající tenisový míček v nebezpečné blízkosti pravé slabiny a moudí, je další v řadě pozoruhodně výrazných figur Petra Bláhy. Pacienta s těžkou úzkostnou poruchou strachu ze smrti Ernie, zabaleného do izolačního mundúru, s rouškou na ústech rozstřikujícího desinfekční roztoky, hrál pokroucený Martin Siničák… Totálním bláznem výstřední, kostrbaté chůze, se blýskl Michal Bumbálek v roli Howie, kterého v mládí trýznil jeho otec. Tichou, vyzáblou, do sebe zhroucenou, na vozíčku se pohybující divoce vlasatou blondýnu Bess, postiženou němotou a psychotickou depresivností z důvodu zavraždění svého týrajícího muže, představovala Eva Novotná. Krásnou tvář, přemýšlivost a přesnou mluvu dala do vínku reportérce na volné noze Gisselle Grifffin herečka Gabriela Štefanová. Prota, co všechny pacienty uzdravil vírou v ráj na zemi, hrál bosý fanfarón Petr Halberstadt.

    Třetí úspěšná inscenace svědčí o svobodné tvorbě toužících umělců… FOTO archiv StageArtCz

    Třetí úspěšná inscenace svědčí o svobodné tvorbě toužících umělců… FOTO archiv StageArtCz

    Představení mělo úspěch. Jestli i diváky uzdravily Protovy teze, to nevím, ale tleskali uznale a dlouho… Do odbíjení svatojakubských zvonů jsem si mumlal: Odvážným štěstí přeje. Třetí úspěšná inscenace svědčí o svobodné tvorbě toužících umělců…

    Tak vydržte! A ať se vám daří!

    Brno – Komín, 30. 4. 2016

    STAGE ART CZ, Brno – Gene Brewer: K-PAX, Svět podle Prota. Překlad: Philip Polívka. Režie: Petr Halberstadt. Scéna: Jaroslav Milfajt. Hudba: Jan Matásek. Zvuk: Pavel Vacek. Choreografie: Hana Halberstadt. Light design: Roman Jajčík. Videomapping: Spektrum Brand s.r.o. Produkce: Lenka Gregorová. Hráli: Radim Fiala, Markéta Plánková, Petr Halberstadt, Petr Bláha, Martin Siničák, Michal Bumbálek, Eva Novotná, Gabriela Štefanová, Vratislav Běčák, David Vágner. Reportér s kamerou: Jan Zrzavý. Vedení společnosti STAGE ART CZ: Tomáš Vališ, Radim Fiala, Petr Halberstadt. Psáno z reprízy v Divadle Bolka Polívky 27. 4. 2016.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 171/3)

    1. Eliška Brožová

      Profilový obrázek

      Fantastické spracovanie
      diela G. Brewera. Hoci ma ako fanatika knižnej predlohy rušia zmeny v divadelnom predstavení, nedám dopustiť na výkon hercov, proste to treba zažiť. Dlhohodinová cesta do Brna za protom sa oplatila.
      Snáď sa ešte uvidíme…

      02.08.2016 (15.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,