Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování nad 29. ročníkem festivalu Setkání/Encounter (No. 5)

    V Alfa pasáži, hospůdce nad sklepním sídlem Hadivadla, říká pan Grulich: Od Chorvatů si moc neslibujte, budou moc mluvit. Chorvatština je řeč malebná, ale…

    Čtyři Marie – prostitutka, matka, věštkyně a manželka kouzelníka – jsou uzavřeny do temných zdí psychiatrie. Foto Encounter

    Slovany dávno vymyšlená, takže dost nesrozumitelná, dodávám. Byl jsem kdysi v Dubrovníku. Commedia dell´ arte s Bolkem Polívkou, Jirkou Pechou, Mirkem Donutilem a Frantou Kocourkem tam slavila úspěch… Domluvil jsem se. Je to řeč hbitá, temperamentní – nu, uvidíme…

    A uslyšíme, řekla múza Mab. Pak četla z bulletinu: Akademija dramske umjetnosti sídlí v Zagrebu. Poskytuje vzdělání hercům, režisérům, kameramanům, editorům, souvisejícím s divadlem, rozhlasem, televizí i filmovou produkcí. Inscenace dle příběhu Gabriela García Márqueze She Only Came to Use the Telephone představuje osoby, které chtěly tak moc žít, až vyhořely.

    Ženy jsou vystavovány léčebným procedurám, podobajícím se moderní tortuře: jsou obnažovány, masírovány proudy stříkané rýže, ukládány na postel a zneužívány lesbickou ošetřovatelkou. Foto Encounter

    Bílý koberec na podlaze, tajemné příšeří v hranatém tunelu a v jeho hloubi se ze stropu sype úzký proud rýže. Čtyři Marie – prostitutka, matka, věštkyně a manželka kouzelníka – jsou uzavřeny do temných zdí psychiatrie. Hezká Marie stále opakuje: Chtěla jsem jen zatelefonovat manželovi… Ženy jsou léčeny. Vystavovány léčebným procedurám, podobajícím se moderní tortuře. Jsou obnažovány, masírovány proudy stříkané rýže, ukládány na postel a zneužívány lesbickou ošetřovatelkou. Lékař je sympatický, ale jeho léčebné metody jsou drsné. Kouzelník do léčebny pronikne, ale manželce Marii nepomůže. V domnění, že se jeho paní zbláznila, odchází tunelem a ze stropu se sypou proudy rýže, jako by to byly proudy páry vlakové lokomotivy… Marie umírá a je odvážena na bílé posteli do temnot. Lékař nese bílý kříž a ošetřovatelka nafoukne velikánský vak podobný zlaté velrybě.

    Marie umírá a je odvážena na bílé posteli do temnot. Lékař nese bílý kříž a ošetřovatelka nafoukne velikánský vak podobný zlaté velrybě. Foto Encounter

    Řekl jsem: Měl jste pravdu, moc se v představení mluvilo. Z tváří hereček i herců se dalo odečíst mnohé, bylo znát, že vědí, o čem hrají, ale režijně to nebyla inscenace zrovna objevná. Dobře hraná konverzačka…

    Vědátor odpověděl: Nechápu, proč Chorvaté zvolili dílo kolumbijského spisovatele Marqueze…

    Šel jsem se projít, provětrat hlavu.

    Brno – Komín, 7. 4. 2019

    ///

    Více na i-DNSetkání/Encounter


    Komentáře k článku: Mudrování nad 29. ročníkem festivalu Setkání/Encounter (No. 5)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,