Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2019

ročník 28
16.–29. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Moravské divadlo Olomouc představuje menu

    Sezona 2019/2020 bude pro Moravské divadlo Olomouc (MDO) v mnohém výjimečná. Dočká se v ní uvedení titulu, který se v Olomouci hrál naposledy v roce 1920, ale také titulu, který se dosud nehrál nejen v hanácké metropoli, ale na žádném světovém jevišti. Umělečtí šéfové souborů baletu, činohry a opery a operety připravili pestré menu o dvanácti chodech.

    Společně s kolegy jsme přistoupili s veškerou pokorou a úctou k výběru titulů, které by návštěvníky našeho divadla měly někdy pobavit a pohladit po duši a jindy zase otevřít témata, o kterých se třeba zas až tak často nemluví, ale je potřeba na ně nezapomínat. Věřím, že se nám to povedlo, a mohu hrdě konstatovat, že v sezoně, jež nás přivede k významnému jubileu našeho divadla, nabídneme pestrý mix premiér, uvedl ředitel MDO David Gerneš.

    Soubor činohry nabídne v příští sezoně šest premiérových titulů, tím prvním bude adaptace novely Bohumila Hrabala Postřižiny, kterou zpopularizoval oblíbený film Jiřího Menzela. Inscenaci režijně připraví Petr Novotný, který se do Olomouce vrátí poté, co zde letos v lednu uvedl divácky úspěšný muzikál Starci na chmelu. Petr Novotný se ujme také adaptace tohoto slavného díla. Je milovníkem tvorby Bohumila Hrabala a navíc už zná náš soubor. Bude pro něj proto mnohem jednodušší převést na jeviště tuto náročnou předlohu, když ví, pro koho bude kterou roli dramatizovat a my se na to všichni už moc těšíme, zdůraznil umělecký šéf souboru činohry Roman Vencl. Do Olomouce se vrátí také režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová, která po populární komedii Vzpoura nevěst nastuduje tentokrát drama španělského literárního velikána Federica Garcíi Lorcy Dům Bernardy Alby. Emotivní příběh dominantní matky a jejích pěti dospělých dcer bude velkou hereckou výzvou pro dámskou část souboru. Na tu pánskou pak čeká muzikál Donaha! vycházející z Oscarem ověnčené filmové předlohy. Na Broadwayi se tenhle jedinečný komediální muzikál dočkal téměř osmi set repríz. Muzika se pohybuje ve funk-rockovém žánru a je mimořádně zdařilá. Je to jeden z mála muzikálů, který má, za prvé, obrovský komediální potenciál, a za druhé, představuje obrovské pole působnosti pro pánskou část souboru, zatímco výsledný tvar je vždy pastvou pro oko především pro dámy, které pak berou první řady doslova útokem, řekl s úsměvem Vencl. Muzikál Donaha! vznikne v režii Petra Haška, uměleckého šéfa Malého divadla v Českých Budějovicích.

    Činoherní událostí sezony 2019/2020 bude světová premiéra inscenace Nedotknutelní. Jde o adaptaci úspěšného francouzského snímku z roku 2011, který mj. získal Českého lva za nejlepší zahraniční film. Překladatelka Anežka Svobodová, která studuje a žije ve Francii a je dcerou herečky Jany Paulové, dostala od francouzské agentury nabídku, zda by nechtěla tento jedinečný filmový scénář adaptovat pro divadlo. Anežka ho logicky nabídla nejprve své mamince a ta ji sama odkázala na naše divadlo a na mě a dramaturgyni Míšu Doleželovou, za což jí ještě jednou moc a moc děkujeme! My jsme samozřejmě neváhali ani vteřinu a s radostí jsme po téhle neopakovatelné možnosti skočili. Francouzská strana je ráda, že vznikne divadelní adaptace a absolutně v ničem nás neomezuje. Nezbývá než doufat, že tuto jejich nebývalou loajalitu bezezbytku využijeme a v Olomouci vznikne představení, o kterém se bude mluvit nejen v České republice, popsal Vencl. Příběh ochrnutého aristokrata a jeho opatrovníka z chudého předměstí převede na divadelní jeviště kmenový režisér Městských divadel pražských Pavel Khek.

    Umělecký šéf olomoucké činohry Roman Vencl se zhostí režie neotřelé komedie amerického dramatika, scenáristy a filmového režiséra Neila LaButeho Tlustý prase. Drtivá většina LaButeho her je u nás prakticky neznámá. Tlustý prase napsal v roce 2004 a jedná se o jeho asi nejzdařilejší divadelní text, který se jak v Americe, tak po celé Evropě těší velké oblibě. Je to komedie disponující trochu drsnějším humorem, který je mi osobně velmi blízký. Ale co je nejdůležitější, je to komedie, nad kterou budete přemýšlet ještě několik dní po návštěvě divadla, a takových kousků je jako šafránu, upozornil Vencl. Mimo předplatné pak činoherní soubor uvede speciální projekt k třicátému výročí Sametové revoluce. Oslovili jsme studenty vysokých škol, aby napsali k tomuto tématu divadelní text. Vítěze soutěže vybere odborná porota na konci května, doplnil Vencl.

    Ve znamení výročí budou i některé z premiér souboru opery a operety. V příštím roce si připomeneme 250 let od narození Ludwiga van Beethovena, a v repertoáru se tak objeví inscenace jeho jediné dokončené opery Fidelio. Toto dílo bývá pravidelně uváděno po celém světě. Důvodem není jen Beethovenova geniální hudba, ale také symboly svobody a síly lásky, které Fidelio reprezentuje. Myslím si, že svobody si musíme vážit a nebrat ji jako běžnou záležitost, zejména když letos oslavíme třicet let od pádu minulého režimu. Byl bych rád, aby uvedení Fidelia v příští sezoně bylo též připomínkou této velké události, zdůraznil umělecký šéf souboru opery a operety Miloslav Oswald. Inscenaci nastuduje Josef Novák, žák legendy operní režie Václava Věžníka a bývalý pedagog na Sibeliově akademii v Helsinkách. Teprve podruhé v historii českého divadla v Olomouci a sto let po prvním uvedení se nastudování dočká opereta francouzského skladatele Roberta Planquetta Cornevillské zvonky. Už rok po své premiéře měla tato opereta na kontě více než čtyři sta repríz. Dnes nepatří k běžným repertoárovým titulům, ale svou krásou, melodičností a charakterem francouzského prostředí si stále nachází mnoho příznivců, uvedl Oswald. Ve Francii zůstaneme i u dalších dvou premiér, kterými budou operetní hit Mamzelle Nitouche a exotická opera Georgese Bizeta Lovci perel odehrávající se v dnešní Srí Lance.

    Příznivci tanečního umění se mohou v příští sezoně těšit na klasický romantický balet i na moderní choreografie. První inscenaci, kterou jsem zařadil do svého dramaturgického plánu, je klasický balet Giselle. Tento titul jsem mimo jiné zvolil pro krásnou hudbu Charlese Adolfa Adama a pro rozšíření klasického repertoáru, uvedl umělecký šéf baletního souboru Michal Štípa. Protipólem romantického baletu Giselle bude adaptace slavného básnického dramatu Federica Garcíi Lorcy Krvavá svatba v choreografii Aleny Peškové. V příští sezoně tak budeme mít jedinečnou možnost zhlédnout dílo jednoho dramatika v činoherním a tanečním ztvárnění. Práci Aleny Peškové sleduji mnoho let a jsem velice rád, že přijala nabídku na zpracování tohoto dramatického příběhu. Každé její zpracování je vždy velmi zajímavé díky nápadité choreografii, modernímu pohybovému slovníku a hudbě, uvedl Štípa a doplnil, že pro milovníky baletu chystá na příští sezonu také program Divák s baletem, v jehož rámci se mohou zájemci setkat se členy baletního souboru, zúčastnit se zkoušek a dozvědět se něco z baletní terminologie.

    Stávající předplatitelé mohou abonmá na další sezonu přednostně prodloužit od 1. do 26. dubna, nové předplatitele uvítají v pokladně Moravského divadla Olomouc od 2. května. Novinkou je zavedení Studentské karty určené pro všechny fanoušky divadla ve věku od 15 do 26 let. Pro její držitele jsou připraveny výhodné slevy na vstupenky, prohlídky zákulisí či besedy s tvůrci inscenací. V nové sezoně také Moravské divadlo otevírá Mecenášský klub. Patroni umělců, kteří přispějí divadlu finanční částkou, se mohou (dle výše darované částky) stát členy jednoho ze tří klubů pojmenovaných po postavách populární detektivní komedie Splašené nůžky. Vedle dobrého pocitu z podpory Moravského divadla získá mecenáš i řadu výhod, například slevy na vstupenky, účast na zkouškách a tiskových konferencích, prohlídku zákulisí a další. Do klubu je možné se přihlásit od začátku nové sezony, tedy od 1. září. Podrobnější informace o všech novinkách včetně katalogu a ceníku předplatného budou od 1. dubna umístěny na webových stránkách divadla www.moravskedivadlo.cz, sekce Předplatné na sezonu 2019/20.

    Prodej předplatného na příští sezonu bude doprovázet propagační kampaň, která tentokrát není postavena na umělcích Moravského divadla, ale na osobnostech ze zákulisí. Na plakátech vytvořených fotografem a grafikem Martinem Kašparem tak uvidíte ekonomickou náměstkyni Jitku Maninovou, vedoucí uměleckého provozu Veroniku Hessovou, maskérku a vlásenkářku Martinu Jirkovou, vedoucího jevištní techniky Borise Konarika, inspektora orchestru Romana Najdekra a zvukaře Jakuba Plánku. Všichni jmenovaní se také objeví v propagačním spotu, který vymyslel a režíroval Roman Vencl. Vše se zvládlo natočit během hodiny a jako kulisy nám posloužily útroby a nejtajnější zákoutí našeho divadla. Spot samozřejmě drží myšlenku celé letošní kampaně, a sice že divadlo, to nejsou zdaleka jen umělci na jevišti, ale také obrovský tým lidí v zákulisí, bez kterých by to zkrátka nešlo. A tak se v rámci spotu projdeme takřka celým divadlem od podzemí až po kabinu zvukařů a potkáme všechny tváře, které se objevují na plakátech k předplatnému, popsal Vencl.

    Premiérové tituly divadelní sezony 2019/2020

    Balet

    1. 11. 2019 Adolphe Charles Adam: Giselle (choreografie a režie: Michal Štípa)

    17. 4. 2020 Gabriela Vermelho: Krvavá svatba (choreografie a režie: Alena Pešková)

    Činohra

    4. 10. 2019 Bohumil Hrabal: Postřižiny (režie: Petr Novotný)

    22. 11. 2019 Neil LaBute: Tlustý prase (režie: Roman Vencl)

    24. 1. 2020 Federico García Lorca: Dům Bernardy Alby (režie: Janka Ryšánek Schmiedtová)

    20. 3. 2020 Terrence McNally, David Yazbek: Donaha! (režie: Petr Hašek)

    8. 5. 2020 Olivier Nakache, Éric Toledano: Nedotknutelní (režie: Pavel Khek)

    Mimo předplatné: listopad 2019: 30 let od Sametové revoluce

    Opera a opereta

    13. 9. 2019 Florimond Hervé: Mamzelle Nitouche (režie: Michaela Doleželová)

    13. 12. 2019 Georges Bizet: Lovci perel (režie: Dominik Beneš)

    21. 2. 2020 Robert Planquette: Cornevillské zvonky (režie: Jana Andělová-Pletichová)

    5. 6. 2020 Ludwig van Beethoven: Fidelio (režie: Josef Novák)

    • Autor:
    • Publikováno: 2. dubna 2019

    Komentáře k článku: Moravské divadlo Olomouc představuje menu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,