Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Morávku, neběž

    Konkurs na nového ředitele Divadla na Vinohradech vyhrál pan Tomáš Töpfer. Chce prý především vrátit toto divadlo „vinohradskému divákovi“.

    Jsme vzorkem onoho imaginárního měšťanského, konzervativního, postaršího diváka, který plnil a možná trochu přestal plnit hlediště této scény? Přitakání bude znít ješitně, prosíme o prominutí. Onu specifickou atmosféru a vůni divadla na Míráku věrně vstřebáváme již téměř 40 let, od studentských let až do současnosti. Jsme s manželkou permanentkáři, kteří se před představením nejprve nostalgicky projdou fotografickou galerii her a herců historie v parteru, podiskutují s uvaděčkami, dobrými dušemi každého divadla, co je nového. Připomeneme si nějaké naše srdeční hry jako např. Dům na nebesích, Král Krysa, Kočičí hra, z nedávna Vrátila se jednou v noci, Hodina pravdy, Famílie.

    V posledních letech jsme si několikrát položili otázku: Kam kráčíš, vinohradské divadlo? Směrem Vojcek, směrem Marie Stuartovna nebo Caesar, anebo směrem již mířícím k divadlu sice bavícímu, ale v mysli diváka žádný déletrvající zážitek nezanechávajícímu? Pro jaro roku 2012 jsme měli zaškrtnuto slavnostní datum 25. květen 2012 – první provedení Amadea v jistě nějakém novátorském pojetí režiséra Vladimíra Morávka. Budeme si jej srovnávat s Amadeem pardubickým (výborným) , anebo s Amadeem v provedení Slovenského národního divadla s Martinem Hubou? Těšili jsme se. Byli jsme zvědaví. Jenže nový designovaný pan ředitel vyhlásil: Amadea budu dělat s někým jiným než s Morávkem.

    Zvedáme hlas pomyslného vinohradského diváka: Na Morávkova Amadea jsme byli natěšení, věříme, že bychom ho unesli a chodili bychom na něj (možná na rozdíl od Vojcka, který byl už na nás poněkud zu viel). Višňový sad ala Morávek jsme také přijali, jeho Cyrano se nám líbí. Ale hlavně – Vladimír Morávek není žádný malý kluk, kterému by bylo dovoleno kýmkoliv říci: Adie, pane režisére, změnil se ředitel, odcházíte. Vy byste kasu asi neplnil. Zvedáme hlas vinohradského diváka: Toto se ve slušné divadelní společnosti nedělá. A vůbec není podstatné, zda je či není možné spolupráci na přípravě Amadea s Vladimírem Morávkem regulérně právně rozvázat. Prostě se to nedělá, dí  (jeden) vinohradský divák.

    V Malé Skále dne 6. března 2012

    Psáno pro Divadelní noviny


    Komentáře k článku: Morávku, neběž

    1. Kateřina Jírová

      Avatar

      Milý vinohradský diváku,
      je dobře, že existujete a že jste se také ozval.

      25.03.2012 (13.08), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Iva Hermanová

      Avatar

      Já jsem taky vinohradská divačka
      a vítám, že Morávkův Amadeus NEBUDE. Rusalka v Brně mi z poslední doby od něj bohatě stačila – zas jen plná „symbolů“ a blbin.

      25.03.2012 (13.49), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Ondra Vlášek

      Avatar

      Po Višňovém sadu
      a hlavně Cyranovi už volám: Nic dalšího s panem Morávkem a jemu podobnými. (I když vím, že Morávek je solitér.) Chci živého herce, nejenom křečovitou figurku. Amadeus stojí na hereckých výkonech (proto nehoruji ani pro pardubickou inscenaci – Salieri je špatný ochotnický výstup), proto jsem rád, že Morávek ztratil možnost poškodit pana Shaffera.

      31.03.2012 (23.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Anna Jiráková

      Avatar

      Souhlasím s vinohradským divákem.
      Na Morávkovo zpracování Amadea jsem se velice těšila! Snad si své vize přenese do Provázku nebo kamkoliv jinam a my – zklamaní z postupu Vinohradského divadla – si svého Morávka opět najdeme.

      01.04.2012 (19.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Situaci kolem Morávkova Amadea
      budeme monitorovat a bude-li se někde inscenace chystat, dáme vědět. Ale obávám se, že to nebude tak jednoduché, zda-li vůbec možné. Byl to skutečně ambiciózní kus pro konkrétní prostor a konkrétní herce. Dílo, jímž se chtěl tým kolem Stropnického vytáhnout a nastartovat další etapu postupných modernizací tohoto pražského ledoborce, jak o DnV mluví Tomáš Töpfer.
      V dobách, kdy se Amadeus připravoval, se ještě vůbec nevědělo, že bude konkurs na nové vedení DnV. A když se to vědělo, všichni kolem Stropnického věřili, že celá připravovaná sezona včetně Amadea bude důstojným završením – myslím – docela slušné Stropnického etapy. Proto pak ono rozčarování.

      03.04.2012 (13.57), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,