Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    MKČR uzavřelo další výzvy

    V rámci Národního plánu obnovy byly v iniciativě Status umělce a umělkyně vyhlášeny a uzavřeny další dvě výzvy: Podpora výzkumných projektů k problematice status umělce a internacionalizace s částkou 5 mil. Kč (16 projektů ve 4 okruzích) a Podpora projektů kreativního učení, na kterou byla alokováno 130 mil. Kč (175 projektů v 5 okruzích).

    Ministerstvo kultury, Maltézské nám. 471/1, 118 00 Praha 1-Malá Strana. FOTO JIŘÍ KOŤÁTKO

    Výzva č.2 na podporu výzkumných projektů k problematice status umělce a internacionalizaceje zaměřena na výzkumnou, rešeršní a analytickou činnost (získání dat z terénu, analýza potřeb, návrhy konkrétních opatření apod.) a získání podkladů pro legislativní a koncepční činnost Ministerstva kultury. Cílem je identifikovat kategorii fyzických osob vykonávajících výdělečnou činnost v oblasti umění, vyjednat návazná opatření v oblasti sociálního a důchodového pojištění a připravit systémová opatření zlepšující podmínky pro práci z hlediska zákoníku práce, autorského práva a systému odměňování.

    V této výzvě se dotační komise rozhodla podpořit například projekt Univerzity Palackého v Olomouci – PRACOVNÍ PODMÍNKY AUTORŮ A VÝKONNÝCH UMĚLCŮ VE VYBRANÝCH PROFESÍCH VYKONÁVANÝCH SAMOSTATNĚ A NÁVRHY NA ZLEPŠENÍ SOCIÁLNÍ SITUACE UMĚLCŮ. Klade si za cíl zmapovat a analyzovat profesní dráhu a pracovní podmínky umělců a identifikovat systémové problémy, kterým umělci čelí na trhu práce (postavení na trhu práce, profesní život a kariéra, role formálního i neformálního vzdělání, výše a struktura příjmu, zkušenost s veřejnou podporou a s fungováním kolektivních správců autorských práv atp.). A připravit návrh legislativních či kulturně-politických opatření pro eliminaci negativních aspektů tvůrčí práce a posílení postavení tvůrců na trhu práce. Dalším podpořeným subjektem je také Produkční skupina ART GATE s projektem MAPOVÁNÍ TECHNICKÝCH A PRODUKČNÍCH PROFESÍ V ŽIVÉ KULTUŘE. Hlavním cílem je zjistit kvalifikovaná data o tom, kolik technických a produkčních profesí působí v živé kultuře v ČR, na jakých pozicích, ve kterém kraji a vytvoření on-line databáze.

    Výzva č.3 na podporu projektů kreativního učení je určena pro lektory kreativního vzdělávání a pracovníky v kulturním a kreativním sektoru. Projekty cílí na rozvoj samostatné tvůrčí činnosti a kreativního myšlení dětí a dospívajících ve formálním i neformálním vzdělávání. Mají podpořit spolupráci kulturních institucí a škol, pomoci žákům porozumět umění a podpořit jejich zájem o aktuální kulturní dění.

    V této výzvě se dotační komise rozhodla podpořit například projekt POEZIE NENÍ NUDA ANEB SLAM POETRY PRO ŠKOLY (Detour Productions z.s.), který chce žákům a studentům představit slam poetry a jeho pomocí vzbudit v mladých lidech zájem o poezii i literaturu, živá umění i geopolitické dění. Projekt má i workshopovou část – slam poetry v praxi. Dalším podpořeným projektem je projekt VYUŽITÍ TECHNOLOGIÍ V KREATIVNÍM VZDĚLÁVÁNÍ KULTURNÍCH A PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ (Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně). Je zaměřený na ovládání a kreativní využití technologických zařízení při práci s dětmi a mládeží. Kurzy budou zaměřeny např. na 3 D tiskárny, 3 D skenery, 3 D pera, virtuální realitu, robotické stavebnice a další. Podporu získal také projekt Goethe-Institutu – PLAYING KAFKA, který se věnuje rozvoji pracovníků kulturního a kreativního sektoru (zejména učitelů) v oblasti využívání počítačových her jako inovativního přístupu v literární a jazykové výchově. Učitelé budou vytvářet výukovou videohru, která se pomocí kombinace herních mechanik a narativních přístupů se pokusí přiblížit Kafkovu tvorbu i život. Prostřednictvím „focus group” budou do projektu již od počátku zapojeni také odborníci na Kafku, učitelé a budoucí uživatelé.

    ///

    Odkaz na informace o výsledcích výzev č. 2 a 3.

     

    • Autor:
    • Publikováno: 16. září 2022

    Komentáře k článku: MKČR uzavřelo další výzvy

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,