8/2024

16. 4. 2024

Večer s loutnou

Jednou ze svíček na narozeninovém dortu souboru Geisslers Hofcomoedianten se stalo založení hudební skupiny The Geisslers a inscenovaný koncert LoutnaCZ. Vznik kapely fanoušky nepřekvapí, vždyť v patnáctileté tradici souboru hudba a zpěv hráli nemalou roli, právě tak jako nadsázka a spojování zdánlivě nespojitelného, tedy barokní klasiky a aktuálních trendů. I tentokrát Geissleři kouzlí s mnoha různými rekvizitami a významy – od nápisu LET´S baROCK na pozadí koncertní scény, přes několikanásobnou variaci ošidných namlouvacích rituálů, které propojují osobní a společenské, vysoké i nízké.

FOTOARCHIV DIVADLA

Kapela The Geisslers vznikla k patnáctiletému výročí souboru FOTO ARCHIV DIVADLA

Cyklus 13 písní Adama Michny z Otradovic sloužil původně jako podklad pro příběh sbližování a sňatku lidské duše s Kristem. Podobně jako u předchozích projektů Geisslerů základní materiál slouží jako inspirace pro fantazii tvůrců v čele s režisérem Petrem Haškem. Rozbujelou performaní se proplétáme s pomocí glosování dějů, které se odehrávají kdesi mimo scénu. Souběžně tak můžeme sledovat tři různé linie, které běží paralelně, ale v některých bodech se nenadále protnou v divokém para-barokním reji.

Prvořadě živě sledujeme interakce herců, hudebníků a zpěváků (Martin Bohadlo, Simona Jindráková, Dominik Linka, Tereza Sedláčková, Petr Šmíd, Bartoloměj Veselý) v blyštivě stylizované live produkci, jejíž detaily jsou pečlivě sledované a dokumentované ruční kamerou produkčního, cenzora a potencionálního performera v jednom (Vojtěch Bartoš). Vedle toho jsou nám předkládány dokumentární záběry ze života kapely a zkoušení, včetně glosování charakterů a chování jednotlivců a náznaku neuskutečněné vzpoury proti diktátorskému frontmanovi kapely. Do třetice tu máme v současné době aktuálností bublající politickou linku (chvílemi snad až příliš plakátově opakující klišé týkající se nešvarů prezidenta Miloše Zemana and his boys), dokumentující namlouvání a sňatky z rozumu různých politických subjektů. Diváci si tak mohou vychutnat nejen hravé komediantství a spontánní muzikálnost sehraného souboru, ale také dovedné prolínání jednotlivých tematických – barokně rozbujelých – linek.

Inscenovaný koncert (jenž po mikulovské předpremiéře a festivalové premiéře v rámci letního festivalu na Kuksu, dospěl v říjnu na domovskou pražskou scénu ve VILE Štvanice) můžeme vnímat nejen jako originální dárek k narozeninám souboru, ale i jako další formálně zajímavý experiment Geisslers Hofcomoedianten, který obohacuje pestrou mozaiku jejich patnáctileté tvorby.

Geisslers Hofcomoedianten, Praha – Adam Michna z Otratovic, Helena Kebrtová: LoutnaCZ. Režie Petr Hašek, výprava Kristýna Šrolová, hudební adaptace a nastudování David Hlaváč. Pražská premiéra 25.  října 2016 ve VILE Štvanice.