Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Loutky jsou slova, která hrají

    Světovým dnem loutkářství ustanovila 21. březen Mezinárodní unie loutkářů UNIMA poprvé v roce 2000. Na celém světě se na počest loutkářského oboru koná řada akcí a k sepsání poselství je vyzvána významná světová osobnost loutkového divadla. Světový den loutkářství se v současné době v jednom týdnu propojuje se Světovým dnem divadla (27. března) a Světovým dnem divadla pro děti a mládež (20. března). V letošním roce je autorem poselství Audrey Azoulay, generální ředitelka UNESCO.

    Audrey Azoulay, generální ředitelka UNESCO. Foto UNIMA

    Audrey Azoulay: Loutky jsou slova, která hrají

    /Poselství ke Světovému dni divadla 2021/

    Světový den loutkářství, který byl vyhlášen roku 2003 díky iniciativě Mezinárodní loutkářské unie (UNIMA), je příležitostí k oslavě neobyčejně bohatého a starého umění loutkářství.

    Kouzlení nepatrnými pohyby. Souhra gesta a iluze, světla a stínu. Dokonalé zvládnutí formy, řemeslného zpracování loutek i kostýmů. Mistrovství dramatizace, umělecké zkratky a symbolu. Umění techniky a poezie. Loutkářství je všestranná umělecká disciplína. Je to vrcholné umění.

    Jak kdysi řekl Paul Claudel: Loutky jsou slova, která hrají. Svým hraným vyprávěním dokážou ztvárnit události, s nimiž se potýkáme dnes a denně, ale také přivést k životu příběhy a pohádky z dob dávno minulých. Loutkové divadlo je nedocenitelným dědictvím minulosti, avšak je také naprosto současné – ať už jsou loutky součástí slavnostního rituálu, nebo jsou zasazeny do moderního kontextu.

    Tuto skutečnost odráží Reprezentativní seznam nehmotných kulturních památek UNESCO, na němž k dnešnímu datu nalezneme 12 různých forem loutkářství. V každé z nich, od kambodžského divadla Sbek Thom po česká a slovenská loutková divadla, se mimořádně snoubí tradice s dovedností a každá z nich také představuje společné dědictví, které je třeba ochraňovat.

    Tento závazek je o to významnější, že křehké umění loutkového divadla v současnosti čelí bezprecedentním výzvám.

    Tou hlavní je pandemie onemocnění COVID-19. Na jednu stranu nám připomněla, jak velice potřebujeme sílu inspirace a představivosti, kterou nám loutkové divadlo dává. Zároveň však loutkářství ohrozila, protože bezpočet loutkářů připravila o podmínky, v nichž mohli své umění provozovat, a o jejich mnohdy nestálý příjem. Snahy organizace UNIMA poskytnout umělcům v tomto sektoru finanční pomoc jsou proto nedocenitelné a musí být silně podpořeny.

    Kromě pandemické krize se však umění loutkového divadla potýká se stejnými hrozbami jako veškeré kulturní dědictví. Obzvláště znepokojivý je pro toto umění založené na přítomnosti diváků přechod kulturního života do digitální sféry.

    Ve snaze vytvořit pro budoucnost určitou vizi a vymyslet způsoby, jak tuto krizi překonat, organizace UNESCO loni v dubnu zahájila celosvětové globální debatní hnutí ResiliArt, v jehož rámci se sešli umělci a další profesionálové z oboru, aby debatovali o překážkách, kterým celý sektor čelí. Díky podpoře UNIMA se v roce 2020 konalo více než 15 diskusí s loutkáři z celého světa. Nyní z nich musíme vyvodit závěry a začít společně podnikat kroky k tomu, aby toto umění přežilo, šířilo se a nadále nás inspirovalo.

    Dnes, na Světový den loutkářství, vzdává UNESCO hold všem, kdo se tomuto prastarému umění s láskou – a v těchto nelehkých časech také s odvahou – stále věnují.

    Audrey Azoulay, generální ředitelka UNESCO

    Audrey Azoulay. Foto Didier Plowy

    Audrey Azoulay (1972) byla do čela UNESCO zvolena v roce 2017. Iniciovala zde rozsáhlý program strategické přeměny s cílem učinit UNESCO lídrem při řešení nových výzev 21. století. V tomto duchu zahájila několik rozsáhlých projektů na ochranu kulturního dědictví (prostřednictvím iniciativy „Oživme duši Mosulu“ v Iráku) a na prosazení kvalitního vzdělání pro všechny (zejména pro dívky a ženy). Zároveň usiluje o to, aby se UNESCO stala celosvětovou „laboratoří nápadů“ (a to především o umělé inteligenci a jejích etických implikacích).

    Vystudovala Ecole Nationale d’Administration a Institut d’Etudes Politiques de Paris a dále podnikovou správu na britské University of Lancaster. Již od samého počátku své kariéry byla v kulturní oblasti aktivní a podílela se mimo jiné na financování veřejného audiovizuálního sektoru ve Francii a na reformě a modernizaci státní podpory francouzského filmového průmyslu.

    Jako francouzská ministryně kultury se aktivně zasazovala o ochranu ohroženého kulturního dědictví zejména na Blízkém východě. Snažila se také o zpřístupnění kultury dětem a založila za tímto účelem umělecké a kulturně vzdělávací programy „Création en cours“ („Tvořme ve třídě“) a inovativní kulturní infrastrukuty „Microfolies“ („Malé radosti“).

    Audrey Azoulay usiluje o to, aby UNESCO zaujala stabilní pozici platformy pro humanistickou spolupráci, která bude stanovovat standardy a coby expertní agentura pomáhat šířit know-how a vědomosti po celém světě mezi co možná největší počet lidí.

    /Překlad poselství: Anna Štádlerová/

    /Pro i-DN z více zdrojů připravil hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 21. března 2021

    Komentáře k článku: Loutky jsou slova, která hrají

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,