Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Libušky 2013 uděleny

    Na právě skončeném 11. ročníku prestižního festivalu hudebního divadla Opera 2013 (3. ledna – 3. února) se na scénách Národního divadla představilo třináct operních souborů, které odehrály celkem patnáct představení.

    Festivalu hudebního divadla Opera je již dvacet let – vznikl v roce 1993  s cílem ukázat zdejší operní divadlo jako provázaný celek a pomoci tak jednotlivým divadlům v nelehké existenční situaci poté, co je stát předal k provozování a financování městům. Posléze festival nabídl především srovnání různých přístupů k opernímu divadlu, jako v zrcadle se v něm obráží to nejpodstatnější vždy za dva poslední roky. Pražské, a také nejširší odborné publikum si zvyklo na možnost získat přehled o celkové situaci a úrovni operního divadla v České republice, seznámit se s pozoruhodnými umělci v produkcích nejen deseti „kamenných“ domů, ale také alternativních projektů. Každý ročník se vyhlašuje na základě dohody JHD s řediteli a šéfy divadel, kteří vždy znovu potvrzují zájem se přehlídky zúčastnit. Bohužel po dvaceti letech se naléhavě vrátilo původní existenční téma festivalu, neboť přežívající způsob organizace, zřizování a financování divadel zřetelně krachuje a festival OPERA se snaží stejně jako před dvaceti lety přispět k nápravě poměrů. připomíná předseda Jednoty hudebního divadla Josef Herman.

    Průměrná návštěvnost 11. ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2013 byla 86%, celkem festival navštívilo 6528 diváků. Festival si za dvacet let existence získal své stálé publikum. Je to publikum velmi vstřícné, jak dosvědčují i výsledky divadelní ankety. Na atmosféře festivalových představení je znát, že velká část publika bere festival za svůj a přichází soubory ze všech koutů svým způsobem podpořit. A to je samozřejmě  na druhé straně motivující pro operní soubory. říká ředitelka festivalu Lenka Šaldová.

    DOPROVODNÉ AKCE

    Jedním z cílů festivalu je vytvořit prostor pro setkávání, i proto měli zástupci divadel a inscenátoři před každým představením možnost pohovořit k publiku a v rámci festivalu se odehrály dvě besedy.

    Jak se žije divadelním ředitelům na oblasti: povídání s Martinem Otavou a Jiřím Šestákem. Moderovala Radmila Hrdinová. Sobota 12. ledna, 16.00, Provozní budova Národního divadla.

    Setkání s Marko Ivanovićem – povídání s hudebním skladatelem a dirigentem.  Moderoval Josef Herman. Neděle 20. ledna, 16:00, Provozní budova Národního divadla. Setkání s Marko Ivanovićem nahradilo avizované setkání s hudebním skladatelem Vladimírem Franzem, které se v době jeho prezidentské kandidatury realizovat nepodařilo.

    FESTIVALOVÉ CENY „LIBUŠKY“

    Festival není soutěžní přehlídkou, ale pravidelně upozorňuje na to, co se v domácím operním divadle obzvláště vydařilo. I letos byly výjimečné festivalové výkony oceněny čestnými cenami festivalu, tzv. Libuškami.

    Cenu kritiků za nejlepší inscenaci

    získalo Divadlo F. X. Šaldy Liberec za inscenaci opery Julese Masseneta Don Quichotte. Cenu udělila porota ve složení Věra Drápelová, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková a Ivan Žáček.

    Divadlo F. X. Šaldy Liberec: Don Quichotte. FOTO archiv DFXŠ

    Do užšího výběru se dostaly následující inscenace: Rigoletto v provedení Jihočeského divadla České Budějovice, Orfeus a Eurydika v provedení pražského Národního divadla, Voda a vzduch v provedení Ensemble Damian a Palackého truchlivý konec / Mluvící dobytek v provedení Ensemble Opera Diversa.

    Cenu diváků za nejlepší inscenaci

    získalo Jihočeské divadlo České Budějovice za inscenaci opery Giuseppe Verdiho Rigoletto.

    Jihočeské divadlo České Budějovice: Rigoletto (Jana Šrejma Kačírková jako Gilda). FOTO PETR NEUBERT

    Diváci o ceně rozhodují prostřednictvím ankety: na jednotlivých představeních měli možnost vyjádřit míru své spokojenosti na stupnici od jedné (nejhorší) do pěti (nejlepší). Průměrně hlasovalo 100 diváků: Rigoletto (průměr 4,84),  Catalaniho La Wally v nastudování Národního divadla moravskoslezského Ostrava (průměr 4,63), Donizettiho Lucia di Lammermoor v nastudování Moravského divadla Olomouc (průměr 4,338), Bizetovi Lovci perel v nastudování Slezského divadla Opava (průměr 4,336) a Massenetův Don Quichotte v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec (průměr 4,331).

    Cenu za mimořádnou interpretaci

    získala Jana Šrejma Kačírková za interpretaci Gildy ve Verdiho opeře Rigoletto v nastudování Jihočeského divadla České Budějovice. Cenu udělila porota emeritních sólistů Národního divadla ve složení Eva Děpoltová, Zora Jehličková, Libuše Márová, Brigita Šulcová a Leo Marian Vodička. Nominovány dále byly Olga Jelínková za roli Lucie di Lammermoor (Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor, Moravské divadlo Olomouc) a Ivana Veberová za roli Giocondy (Amilcare Ponchielli: La Gioconda, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)

    Cenu ředitelky festivalu

    získal Ensemble Damian v čele s Tomášem Hanzlíkem za inscenaci opery Voda a vzduchCením si Hanzlíkovy opery – možná chtěl autor především upozornit na pozapomenutou osobnost Jakuba Obrovského, ale podařilo se mu podle mě mnohem více: upřímná zpověď umělce bojujícího s okolím i se sebou samým, umělce možná ješitného a egocentrického, ale i věčně pochybujícího. Inscenováno s důvtipem, bez prázdných efektů. Velmi emotivní zážitek. říká ředitelka festivalu Lenka Šaldová.

    Cenu Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla

    udělili jeho členové Zbyněk Brabec, Lubomír Havlák, Helena Havlíková, Josef Herman, Jiří Horký, Radmila Hrdinová, Rudolf Leška, Lenka Šaldová a Jiří Šesták Vítu Dvořákovi za založení a provozování informačního portálu o opeře, baletu a vážné hudbě OperaPlus. Podle členů výboru Opera Plus zásadním způsobem přispěla k informování o tuzemském i světovém operním divadle, zároveň se stala místem diskusí o širokém spektru operních záležitostí, o věcech uměleckých i mimouměleckých. Opera Plus se stala přirozeným centrem zdejšího operního života.

    Současnou plastiku – Libušku pro festival Opera na samém sklonku života navrhl významný sklářský výtvarník Václav Hanuš (1924 – 2009), vyrobila ji PRECIOSA ORNELA, a.s., ve sklárně v Desné.

    V programu festivalu došlo ke dvěma změnám: Divadlo F. X. Šaldy Liberec sehrálo Massenetova Dona Quichotta místo Weberova Čarostřelce, představení Národního divadla Brno (La Dafne) bylo zrušeno. Jednota hudebního divadla v současné chvíli jedná s Národním divadlem Brno o případném uvedení La Dafne v březnu 2013 – jako ozvěn festivalu.

    Festival, jehož hlavním pořadatelem je Jednota hudebního divadla, se v této podobě a rozsahu mohl opět uskutečnit jen díky společnému úsilí a zájmu všech zúčastněných divadel, vstřícnosti Národního divadla a finanční podpoře Hlavního města Prahy a Ministerstva kultury České republiky.

    Skleněné artefakty budou slavnostně předány na jevištích oceněných divadel.

    • Autor:
    • Publikováno: 7. února 2013

    Komentáře k článku: Libušky 2013 uděleny

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,