Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Kritika

    Kritické teze Josefa Hermana (2021/1) Rigoletto zmrzlinářem

    První zdejší streamovaná live premiéra Rigoletta Giuseppe Verdiho mentálně odpovídá řadě pseudosoučasných inscenací Opery Národního divadla, tedy zejména v budově Státní opery. Většina z nich, včetně té poslední, spadá do dramaturgie Jitky Slavíkové.

    Vévodova společnost řádí, Rigoletto vlevo tančí na stole. FOTO SERGEI GHERCIU

    Proč ze šaška Rigoletta režisérka Barbora Horáková Joly udělala cukráře Signora Caramella (jak má vyšito na kuchařské zástěře), dodavatele sladkostí na večírky mafiána Vévody, obklopeného lumpenspolečností v jakémsi motorestu? Nepochopil jsem. Zrušila logiku silného konfliktu mezi vládcem a jeho šaškem, aniž by dodala logiku jinou. Kdo je cukrář a zmrzlinář Rigoletto jsem se nedozvěděl. 

    Rigoletto (Daniel Luis de Vicente) nemá hrb, ale popálený obličej. FOTO SERGEI GHERCIU

    Pestré scény jsou podrobně vypracované, vlastně by mi takové nakládání s jevištní realitou vyhovovalo. Jen kdyby projekce, barevné reflektory, auta a další už trochu zbytečné propriety jako revolver, nafukovací sexuální panna či zakrvácená sukně znásilněné Gildy sloužily smyslu a nikoli až skoro triviálnímu popisu situací. Nehledě na to, že jsou to prostředky už poněkud okoukané, včetně malé dívenky Gildy symbolicky rámující příběh.

    Vévoda (Long Long) svádí Gildu (Olga Jelínková). FOTO SERGEI GHERCIU

    Ze streamu těžko soudit na hudební a pěvecké kvality provedení. Překvapilo mě, že se zpívalo na mikroporty. Nesentimentální svižné provedení dirigenta Vincenza Milletarìho mi vyhovovalo.

    Gilda (Olga Jelínková) s Rigolettem bydlí v karavanu. FOTO SERGEI GHERCIU

    Z obrazovky se obsazení jevilo výtečně. Pro titulní roli ideální Daniel Luis de Vicente, jenže mu režisérka vzala možnost ponořit se do tragiky Rigoletta. Herecky trochu neohebný, ale pěvecky sebejistý Long Long jako Vévoda. Niterně a s elegancí a intonační jistotou předvedla Gildu Olga Jelínková, pro mě výkon premiéry.

    Olga Jelínková byla křehkou niternou Gildou, zakrvácená košile po noci s Vévodou postavě neprospěla. FOTO SERGEI GHERCIU

    Zdeněk Plech suverénně podal vraha Sparafucila. Janě Sýkorové ublížil kostým i aranžmá postavy Maddaleny. 

    Vévoda (Long Long) pije s Maddalenou (Jana Sýkorová). FOTO SERGEI GHERCIU

    Produkce pokračuje ve zdejším vnějškovém siláctví bez hledání aktuálního smyslu hraného díla. Takové inscenace pokládám za zhola zbytečné.

    Opera Národního divadla ve Státní opeře – Giuseppe Verdi: Rigoletto. Opera o třech dějstvích (1851), libreto Francesco Maria Piave, hraje se v italském originále, televizní titulky podle překladu Marie Kronbergerové. Hudební nastudování Vincenzo Milletarì, režie Barbora Horáková Joly, scéna Sophia Schneider a Barbora Horáková Joly, kostýmy Annemarie Bulla, sbormistr, Adolf Melichar, světelný design, Jan Dörner, videoprojekce Sergio Verde, choreografie Jan Adam, dramaturgie Jitka Slavíková. Streamovaná live premiéra ze Státní opery Praha na ČT art 30. ledna 2021.


    Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana (2021/1) Rigoletto zmrzlinářem

    1. Alena Šnebergrová

      Avatar

      Lituji,
      byla jsem zklamaná, kritika je velice laskavá. Asi jsem ovlivněna Rigoletem z Metoper – rok 2013.

      01.02.2021 (13.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Dobrý den,
        myslím, že jste ovlivněna určitou jevištní poetikou. A proč ne, proti gustu žádný disputát. Máte na to naprosté právo. Mě poetika v zásadě vyhovuje, ale, jak jsem napsal, je to jen ornament, který nic podstatného k příběhu, jeho konfliktu, ale ani k hudební podobě, kterou samozřejmě ve výsledku jeviště ovlivňuje (tedy pokud neposloucháte se zavřenýma očima), prostě nepřidal. Přenést jen příběh v čase a prostoru je ten, s odpuštěním, nejtriviálnější způsob prý „moderního“ divadla a ten zase já prostě odmítám. Ale že je na inscenaci, v orchestru i ve zpívání poctivá práce je myslím zřejmé. Mimochodem nemám rád „ostré“ kritiky, kteří vlastně bojují za svou představu a tvůrce kárají, když tu jejich nenaplní. Kritika je po mém soudu rozprava o díle, a jestli vám přišla laskavá…
        Tak vám přeji Rigoletty podle vašeho vkusu, hlavně ať se vám operní divadlo líbí! A ať už konečně můžeme do hlediště. A velmi děkuji za názor!!

        01.02.2021 (15.14), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Anežka Čížková

      Avatar

      Byla jsem výpravou zděšená.
      150kg Rigoletto, obscénní výkruty paní Sýkorové, kontejner na odpadky jako kulisa. Gilda byla dobrá, ale těžko jde zahrát v 50 letech panenskou éterickou bytost. Tak jsem zavřela oči a poslouchala hudbu. To se dalo.

      01.02.2021 (15.16), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Rozumím.
        Ale trochu nechápu, proč by Rigoletto nemohl být při těle, kontejner na odpadky přece patřil k tomu podniku, s výkruty paní Sýkorové souhlasím, jdou na vrub režie, jak jsem psal, a proč by musela Gilda být panenská éterická mladá? Já vím, jedná a myslí naivně, poprvé se zamilovala, ale to se přece některým stane i v trochu pokročilejším mládí – a Olga Jelínková působí na jevišti a ve svém projevu dostatečně mladě, podle mého. Vždycky se ptám, proč divákům vadí jednotlivosti, proč si je nedají do souvislostí s celkem. Proč nemají potřebu vnímat představení jako jedinečný obraz, příběh, a s ním souhlasit nebo nesouhlasit. Z toho důvodu se já ptám, co prostředí a lidé v něm (konkrétně oblečené a konkrétně se chovající postavy) chtějí sdělit, jaký příběh prožívají a co to je za lidi. Ale mám pocit, že tohle naopak málo zajímá nebo vůbec nezajímá diváky, a možná ani inscenátory. Že vystačí s jednotlivostmi, s jejich přímočarým vztahem k inscenační tradici konkrétního díla, což je ona obecná vžitá představa, jak má konkrétní opera na jevišti vypadat. A s provázaným celkem si moc nelámou hlavu. Nekritizuji, konstatuji, divím se, resp. přemýšlím o způsobu, jakým se dělá a vnímá opera na jevišti.
        Díky za názor!! Zítra se na YouTube vysílá přímý přenos druhé premiéry, zkuste to. Přeji vše dobré.

        02.02.2021 (0.15), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Jakub Prikner

      Avatar

      Dobrý den.
      Osobně jsem zpival ve sboru a měl jsem na sobě krásný dobový frak s cylindrem a scéna byla klasická. Toto scénicky moderní provedení se mně vůbec nelíbilo. Hnus, ale pěvecky nádhera.
      Zdravím všechny své pěvecké kamarády a pány sbormistry a přeji všem pevné nervy.
      S pozdravem Jakub Prikner

      02.02.2021 (8.13), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Dobrý den,
        děkuji za názor. Ano, vaše estetické přesvědčení, které se v této inscenaci nepotvrdilo, máte na něj nárok stejně jako inscenátoři na ten svůj. Vaši kamarádi na jevišti prokázali profesionalitu i pevné nervy, odehráli to s vervou a odzpívali precizně, souhlasím. Tak to má být.

        02.02.2021 (10.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Zbyněk Brabec

      Avatar

      Velice bych se ohradil proti tvrzení,
      že Gilda paní Jelínkové je padesátiletá! Nepůsobí skutečně jako mladinká dívenka, ale věk v opeře se nemůže brát úplně podle předpisu tvůrců. Viděla paní Čížková někdy na jevišti Čo-Čo-San, kterou zpívala patnáctiletá holčička? To je přece naprosto nemožné!
      Inscenaci nechci rozebírat, každý máme nějaký názor a každému konvenuje něco jiného. Osobně jsem pohoršen nijak nebyl a přál bych si, aby operní inscenace v ND byly aspoň na této úrovni.

      02.02.2021 (11.17), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Robert Mikulka

      Avatar

      Pomalu se blíží doba,
      kdy budeme postupně odkládat roušky přes dýchací cesty a při návštěvě divadla budeme nasazovat pásky přes oči, abychom tu režijní hrůzu, co se na nás valí, neviděli, a vychutnáme si jen tu nádhernou skladatelovu hudbu.

      04.02.2021 (23.01), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Monika Letenská

      Avatar

      Při pohledu na jeviště
      naprosto zlomené kulturní cítění. Nevim, pro koho inscenace byla určená, pro starší generaci určitě ne, ta by se na to nemohla dívat, pro mladé určitě ne, ti neposlouchají operní zpěv.
      Již nikdy více prosím…………

      03.03.2021 (8.56), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    7. Olga Antošová

      Avatar

      Dnes jsem to viděla…
      Nejlepší byla Gilda, Vévoda zpév technicky dobře, ale bez citů, pohyb? Rigolleto v teplákove soupravé poslouchala jen ze zavřenýma očima. Nemám nic proti modernímu podání. Ale proč se měnil i děj? Ještě, že hudba zůstala… Celkem lepsi, než byt doma u TV. Ale nadšená jsem nebyla. Škoda

      03.09.2021 (2.50), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    8. Marie Hodačová Šimonovská

      Avatar

      Rigoletto 21?
      Toto je opera, která se snaží přiblížit modernímu člověku současnosti? Pak moderní člověk nemá ani kapku fantazie a přijal za svou vulgaritu, hrubost, ošklivost. Nejsem hudební ani divadelní znalec, chodím na operu proto, že mám ráda krásu ve všech podobách. Hrubost a ošklivost je všude kolem nás. A je jí spousta. Tak proč ji přidávat i tam, kde dosud nebyla? První dějství Rigoletta 21 jsem probrečela. Slzy mi tekly zklamáním. Zbytek jsem strávila se zavřenýma očima, jen tak se to dalo jakž tak vydržet. Abych se ujistila, kde jsem, pohladila jsem občas hladký tvar područky, zadívala se na strop divadla. A pak jsem je zas zavřela, a tak jsem neviděla gumovou pannu a spoustu dalších věcí, které do Státní opery, místa, které je majestátní, elegantní, nepatří. Škoda jen, že čich mi dráždil cigaretový kouř.
      S tím se už nesetkáte ani v hospodě, kam se nakonec i hodí.

      27.03.2022 (23.14), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    9. Petr Tošner

      Avatar

      Jsem nadšený!
      O kvalitě hudby netřeba psát, ale především skvělou scénou. Za život jsem dost oper viděl, včetně mnohokrát v LaScala, ale tato výprava byla nejpozoruhodnější. Nádherná atmosféra, světla, rekvizity, kostýmy. Přiběh Rigoletta se mohl stát v Pařiži, Mantově nebo třeba v Itálii osmdesátých let… Bravo!

      27.03.2022 (23.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,