Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Křídla Afriky nad Českem 2019 (No. 4)

    První polovinu letošního ročníku festivalu Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani uzavřelo v úterý scénické čtení dramatu Nothing´s Land. Mladý beninský autor Sedjro Giovanni Houansou (nar. 1987) v něm vypráví příběhy lidí, kteří odcházejí do neznáma za zdánlivě lepším životem. Při cestě zpět do rodné země se však ocitají v jakémsi meziprostoru a návrat se pro ně stává pouhou iluzí.

    Představení, v němž vystoupili Gabriela Pyšná, Tomáš Milostný, Jakub Georgiev, Jan Vejražka a Sára Jana Märcová, se odehrávalo na nevelkém jevišti. Foto Irena Vodáková

    Knihovna Václava Havla se včera večer stala již počtvrté v historii festivalu jedním z míst, která tento multižánrový festival hostila. Pod vedením režiséra Jiřího Hajdyly se zde konalo scénické čtení hry Les Inamovibles, kterou pod názvem Nothing´s Land z francouzštiny do češtiny přeložili Matylda a Michal Lázňovští. Představení, v němž vystoupili Gabriela Pyšná, Tomáš Milostný, Jakub Georgiev, Jan Vejražka a Sára Jana Märcová, se sice odehrávalo na nevelkém jevišti, ale jak uvedl sám autor, režisérovi a hercům se i tak podařilo zprostředkovat divákům obrovskou energii, která z dramatu prýští, a předat jim emoce, které se v něm skrývají. Inscenace byla zajímavá i ze scénografického pohledu. Repliky jednotlivých postav se totiž stávaly součástí jevištního dění. Diváci je mohli sledovat po celém sále. Například na okolních zdech nebo na průhledných fóliích.

    Osud mladíka je pro text klíčový. Foto Irena Vodáková

    Hra beninského dramatika, oceněná francouzskou cenou rozhlasové stanice RFI, reflektuje palčivé téma migrace. Je příběhem dvou generací afrických obyvatel: mladých lidí, kteří odcházejí ze své rodné půdy, a jejich milujících, o ně se strachujících rodičů. Amadou čeká s pohledem upřeným na maják, kvůli němuž ztratil oči, na svého syna Malika, aniž by tušil, že mladík pro strach z hanby, která by ho čekala po návratu domů s prázdnýma rukama, raději spáchal sebevraždu. Mariana se zase trpělivě dívá dolů do „Nothing´s Landu“, kde hledá svého syna Lamina.

    Text je věnovaný těm, jejichž život protknula beznaděj nebo skončil v průběhu dalekého putování. Foto Irena Vodáková

    Osud tohoto mladíka je pro text klíčový. Divák s jistotou neví, jestli jeho tělo zůstalo ve vodách Středozemního moře a vrací se jen jeho duše, nebo je Lamine ještě živý. V návratu mu brání převaděč Post, který reprezentuje překážky, s nimiž se mohou vystěhovalci setkat – byrokracii i chamtivce, kteří parazitují na ilegální migraci. Absurdní postavou hry je rozmazlená Postova dcera Margareta, která se vyžívá v Laminově neštěstí. Ačkoliv je drama zasazeno do konkrétního prostředí, jde v zásadě o univerzální příběh, který se dnes týká migrantů po celém světě. Text je věnovaný těm z nich, jejichž život protknula beznaděj nebo skončil v průběhu dalekého putování.

    Závěrečná děkovačka. Vlevo režisér Jiří Hajdyla, třetí zleva beninský dramatik Sedjro Giovanni Houansou. Foto Irena Vodáková

    Mladý dramatik v následném setkání s diváky prozradil více o své vlastní cestě k divadlu, současné africké dramatické tvorbě i životě v Beninu. Debatu s ním moderovala překladatelka Jovanka Šotolová. Zajímalo ji například, jak se Sedjro Giovanni Houansou dostal k divadelní tvorbě. Než začal psát pro divadlo, působil jako herec, tanečník, učitel tance i režisér, což se projevuje i v jeho dramatické tvorbě. Při psaní svých divadelních textů si rovnou představuje jejich realizaci.

    Svou první divadelní hru 7 milliards de voisins napsal v roce 2012. Do dnešního dne se v Beninu a v dalších západoafrických zemích (např. v Nigeru, Togu, Senegalu a Burkině Faso) konalo na šedesát jejích uvedení. Úspěch, který má toto drama na africkém kontinentu, však neodpovídá jejímu vlažnému přijetí ve Francii. Houansou se domnívá, že důvodem je rozdílnost africké a evropské divadelní kultury, jak v její formě, tak i v obsahu. Aby se mu podařilo oslovit také evropské publikum, rozhodl se beninský autor napsat divadelní hru Les Inamovibles. A toto drama skutečně sklidilo v zahraničí úspěch – získalo ocenění francouzské rozhlasové stanice RFI a zároveň finanční podporu k uvedení na jevišti. Navíc byl text ve Francii již čtyřikrát uveden ve scénickém čtení. I když o to autor usiluje, téma, které by bylo pro africké a evropské publikum společné, ještě nenašel. Proto v současné době pracuje na dvou divadelních hrách – jedné „africké“ a druhé „evropské“.

    Autor během diskuse. Foto Irena Vodáková

    Ačkoliv se Houansou ve svých dramatech věnuje migraci, má stejně jako všichni obyvatelé Beninu blízký vztah ke své rodné zemi. V Beninu stále žije, neboť Benin netrpí takovými problémy jako jiné africké státy, ať už se jedná o válečné konflikty nebo přírodní katastrofy. Ani hru Nothing´s Land nelze vnímat jako autobiografickou. Houansou čerpá z faktů a zkušeností, které získal a zná coby Afričan, nikoli Beninčan. Je přesvědčen, že svět by měl být mnohem otevřenější a že hranice jsou jen umělým výplodem společnosti, ve které žijeme.

    Festivalové akce se spolu s dramatikem účastnila i česká beninská komunita (vpravo herec Maxime Mededa, kterého můžete vidět v několika inscenacích MDP). Foto Irena Vodáková

    Festivalové akce v Knihovně Václava Havla se spolu s dramatikem účastnila i česká beninská komunita, kterou návštěva jejich krajana nadchla. Její členové připravili pro diváky i malou ochutnávku afrických sladkostí. Vydařený večer tak završila gastronomická tečka.

    Autorka je studentkou translatologie FF UK

    ///

    Více o festivalu na i-DN:

    Tvůrčí Afrika


    Komentáře k článku: Křídla Afriky nad Českem 2019 (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,