Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Zprávy

    Kraemer debutuje u České filharmonie

    Na doporučení Simona Rattlea přijíždí k prvnímu českému orchestru specialista na starší hudbu, britský dirigent a cembalista Nicholas Kraemer. S Českou filharmonií a Pražským filharmonickým sborem, který připraví jeho hlavní sbormistr Lukáš Vasilek, nastuduje nejslavnější oratorium Georga Fridricha Händela. V rolích sólistů se představí přední britští umělci, jež mají s Mesiášem bohaté zkušenosti – sopranistka Carolyn Sampson, altistka Helen Charlston, tenorista Andrew Staples a basista Matthew Brook. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina ve čtvrtek a v pátek 4. a 5. ledna od 19.30 hodin a v sobotu 6. ledna od 15.00 hodin.

    Foto: ČF, Jim Steere

    Georg Friedrich Händel napsal své nejznámější a nejhranější oratorium Mesiáš během 24 dnů v roce 1741. Tehdy už pobýval téměř třicet let v Londýně, kam odešel ve svých sedmadvaceti letech a kde také v roce 1759 už jako britský občan těšící se velké slávě zemřel. Premiéra oratoria, které vypráví celý život Krista od narození až po nanebevstoupení, se uskutečnila v Dublinu v roce 1742 a byla mimořádně úspěšná. Mesiáš pak provázel Händela až do konce života. Byla to poslední skladba, již jako slepý a těžce nemocný muž dirigoval osm dní před smrtí.

    Česká filharmonie Mesiáše dosud v celku uvedla pouze sedmkrát. Poprvé ji nastudoval Jaroslav Křička v roce 1927, podruhé Karel Ančerl v roce 1953 a potřetí a zatím naposledy Jiří Bělohlávek v roce 1993. V roce 2006 první český orchestr dvakrát provedl Händelova Mesiáše v Mozartově úpravě pod taktovkou Rolfa Becka.

    Nicholas Kraemer, průkopník historicky poučené interpretace a nyní hlavní hostující dirigent chicagského orchestru Music of the Baroque, si vydobyl mezinárodní reputaci za vedení souborů specializujících se na starou hudbu, nebo naopak moderních orchestrů (zvláště v USA a ve Velké Británii), které však zpravuje o poučené interpretaci. Svou kariéru začal jako cembalista, ale brzy se přesunul z hráče bassa continua před orchestr jako dirigent. Přestože baroko je jeho hlavní specializací, jeho repertoár nyní sahá od Monteverdiho až po současnost.

    Händelova Mesiáše poprvé slyšel v devíti letech na zkoušce orchestru v Edinburghu, ve kterém hrála jeho matka. Zcela ho uchvátil svou přímostí hudebního sdělení. I toto oratorium, které odehrál již více než stokrát, mu dopomohlo stát se vůdčí osobností interpretace Händelovy hudby. Mesiáše, který ho prý nikdy nenudí, protože je v něm stále co objevovat, také úspěšně nahrál, mj. s Matthewem Brookem.

    Anglický basbarytonista Matthew Brook, známý svou schopností věrně zpodobnit postavy dramatu, ať už na divadelním či koncertním pódiu, se do posluchačského povědomí dostal právě díky nahrávce Händelova Mesiáše s Dunedin Consort, souborem specializovaným na barokní hudbu, která v roce 2007 získala prestižní Gramophone Award. Nyní je celosvětově žádaný i u souborů staré hudby, a to nejen pro interpretaci sólových partů Johana Sebastiana Bacha a Georga Friedricha Händela, ale také pozdější hudby, včetně soudobé.

    Také ostatní pěvci mají s Händelovým Mesiášem niterný vztah. Händel Singing Competion otevřela v roce 2018 světová podia pro Helen Charlston a v Mesiášovi vystoupila mnohokrát. A podobně bohaté zkušenosti mají i Carolyn Sampson a Andrew Staples.

    • Autor:
    • Publikováno: 3. ledna 2024

    Komentáře k článku: Kraemer debutuje u České filharmonie

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,