Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Konec legrace

    Schluss mit lustig neboli Konec legrace je mottem 23. ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka, který probíhá od 18. listopadu do 1. prosince 2018. Prestižní přehlídku nejvýraznějších divadelních produkcí z celé německy mluvící oblasti hostí několik pražských divadel. Ředitelka festivalu Jitka Jílková a dramaturg Petr Štědroň pozvali do Prahy osm inscenací z Německa, Rakouska, Švýcarska a Lucemburska. Všechna představení je již tradičně tlumočena do češtiny, a tak si na své přijdou i diváci, kteří němčinou nevládnou. Většina produkcí bude uvedena dvakrát, aby je mohlo zhlédnout co nejvíce diváků.

    Již včera zahájilo festival představení režiséra Stephana Kimmiga  Desatero přikázání z vídeňského Volkstheateru o hledání opory a orientace v dnešním světě podle filmů Krzysztofa Kieślowského. Foto Volkstheater

    Již včera zahájilo festival v Divadle na Vinohradech představení režiséra Stephana Kimmiga Desatero přikázání (Die Zehn Gebote) z vídeňského Volkstheateru. Stephan Kimmig, po delší přestávce opět ve Vídni a poprvé ve Volkstheateru, splétá deset poutavých příběhů v jeden příběh o hledání opory a orientace v dnešním světě. Ve třech hodinách se v inscenaci vzniklé podle filmů Krzysztofa Kieślowského potkává sedm herců a dvě děti ve více než třiceti rolích. Hluboký a upřímný pohled do našich životů bez patosu.

    Ve středu 21. 11. do Studia 1 Českého rozhlasu zavítá Judith Hermannová. Berlínská spisovatelka bude číst ze své poslední sbírky povídek Lettipark, která vychází v českém překladu.

    V pátek 23. a v sobotu 24. listopadu se nový multifunkční sál DOX+ stane dějištěm inscenace Antú Romero Nuneze Odysea. Bloudění dle Homéra (Die Odyssee. Eine Irrfahrt nach Homer) z hamburského Thalia Theateru. Nunes tu vypráví o Odysseových synech Telemachovi a Telegonovi: jak se spolu jako mladí muži seznámí a společně se pak vžívají do krkolomných příběhů svého otce. Přes zdánlivě bezelstné kabaretní scénky a vlastní smyšlený, umělý jazyk rozvíjejí oba herci Thomas Niehaus a Paul Schröder se strhující fantazií hru postavenou na kouzle virtuózní grotesky. Odysea byla také pozvána na letošní berlínské Theatertreffen.

    Ve spolupráci s divadlem Archa a festivalem dokumentárního divadla Akcent uvede PDFNJ inscenaci švýcarského režiséra a filmaře Milo Raua Five Easy Pieces, která vznikla v produkci gentského divadla Campo a byla oceněna jako Inscenace roku 2017. Foto Phile Deprez

    Ve spolupráci s divadlem Archa a festivalem Akcent v sobotu 24. a v neděli 25. listopadu festival uvede inscenaci slovutného švýcarského režiséra a filmaře Milo Raua Five Easy Pieces – loňského laureáta „Inscenace roku 2017“, která vznikla v produkci gentského divadla Campo. Je možné převést na jeviště život vraha dětí Marca Dutrouxe s dětmi? Ve hře Five Easy Pieces odvíjí Milo Rau vedle životopisu smutně proslaveného zločince Dutrouxe stručné dějiny Belgie. Na jevišti: děti a mladiství mezi 8 a 13 lety. Tato inscenace je vzácným případem divadelního večera, který přiměřeným způsobem působí bolest a přitom vede k něčemu, čemu se dříve říkalo katarze: zpracování zármutku.

    V sobotu 24. a v neděli 25. listopadu bude na Nové scéně k vidění divadelní večer plný života, vtipu a smutku s názvem Nekonečný žert (Unendlicher Spass) v produkci a režii renomovaného režiséra Thorstena Lensinga. Román D. F. Wallace Lensing převedl na jeviště s citem pro existenciálně bezútěšnou komiku předlohy a především se špičkovými herci. Vystupují tu mimo jiné taková herecká esa jako Ursina Lardi, Devid Striesow, Sebastian Blomberg či André Jung.

    Českým divadelním příspěvkem bude inscenace pražského Divadla Na zábradlí Mýcení autora Thomase Bernharda v režii Jana Mikuláška, která je laureátem Ceny Josefa Balvína za nejlepší českou inscenaci německojazyčného textu v uplynulé divadelní sezoně. Foto KIVA

    V programu festivalu nechybí ani český divadelní příspěvek, kterým bude tentokrát inscenace pražského Divadla Na zábradlí Mýcení autora Thomase Bernharda v režii Jana Mikuláška – v pondělí 26. listopadu s německými titulky. Tuto inscenaci zvolila porota složená z redaktorů Divadelních novin jako letošního laureáta Ceny Josefa Balvína o nejlepší českou inscenaci německojazyčného textu v uplynulé divadelní sezoně. Malý pokojíček napěchovaný obrazy a hosty se stává dusivě sevřeným dějištěm umělecké večeře, s jejímž začátkem se stále čeká na herce Národního divadla.

    V úterý 27. listopadu bude Divadlo Komedie hostit lucemburské představení Blackout. Kdysi otřepané téma neutrální konverzace, počasí, je náhle víc než aktuální. Zároveň je inscenace vyznáním lásky k filmovému hororu a gotickým románům. Claire Thillová a její kreativní tým si vědomě pohrávají s typickými motivy a výstavbou napětí hororového žánru, aniž by při tom kdy ztratili z očí fantastický svět divadla se všemi jeho možnostmi.

    Festival zakončí dvě představení Richarda III. v režii Thomase Ostermeiera z berlínské Schaubühne s vynikajícím Larsem Eidingerem v hlavní roli. Velké drama, velké podobenství. Foto Arno Declair

    23. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka zakončí dvě představení Richarda III. v režii Thomase Ostermeiera z berlínské Schaubühne – ve Stavovském divadle v pátek 30. listopadu a v sobotu 1. prosince. Dynamická inscenace v čele s vynikajícím Larsem Eidingerem v hlavní roli. Richard odklízí z cesty všechno, co mu brání v cestě na královský trůn. Když už nemůže být součástí společenství osudem vyvolených, chce alespoň ovládat. Velké drama, velké podobenství.

    Pražský divadelní festival německého jazyka výrazně rozšiřuje své aktivity. Spolu s pražským Goethe-Institutem inicioval vznik nové mezinárodní divadelní platformy TheaterTreffPunkt Prag, která se poprvé uskuteční 23. – 26. listopadu 2018 v rámci festivalu v Praze. TheaterTreffPunkt Prag zahrnuje země a účastníky ze střední a východní Evropy, konkrétně ze Slovenska, Maďarska, Polska, Slovinska, Estonska, Lotyšska a Litvy. Z každé z těchto zemí jsou do Prahy pozváni dva profesionální divadelníci, z České republiky se účastní pět divadelníků. Tato skupina divadelních odborníků navštíví několik festivalových představení, setká se s jejich režiséry a dramaturgy, připraveny jsou přednášky o možnostech podpory divadelních projektů z německé strany. Tématy diskuse s německými hosty, prvotřídními divadelníky, budou aktuální tendence činohry, současná německá dramatika, představí se i aktuální „české“ číslo časopisu Theater der Zeit. Smyslem mezinárodní platformy TheaterTreffPunkt Prag je především další vzdělávání, samozřejmě ale i propojení divadelníků, vznik nových idejí a možné budoucí koprodukční projekty.

    Letošní ročník festivalu nabídne bohatý off-program – ve spolupráci s ČRo Vltava v Planetáriu Praha rozhlasovou hru Shakesperova lebka Wernera Fritsche za účasti autora i českých hereckých hvězd. V sále Elliadovy knihovny Divadla Na zábradlí se představí česko-německý nabroušený kabaret To téma a chybět nebudou ani scénické skici Divadla Letí v rámci projektu 8@8.

    Program a vstupenky jsou k dispozici na www.theater.cz, aktuální informace také na Facebooku.

    • Autor:
    • Publikováno: 19. listopadu 2018

    Komentáře k článku: Konec legrace

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,