Divadelní noviny Aktuální vydání 3/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

3/2025

ročník 34
27. 3. 2025
Můj profil

Divadelní noviny >

KlariN píše Varyšovi (No.3)

Můj milý Vojto,

zdravím Tě z Brna, těsně před prvním vydechnutím Encounteru. Festivalový servis je velmi přátelský a vstřícný, vše jest zatím poměrně klidné, ale to je samozřejmě jen obvyklý předbouřní stav. Poznámka k úvaze z Tvého dopisu: Ó ano, i absolutní termíny do divadelní kritiky patří a jakékoli zlo se musí nekompromisně označovat a následně tvrdě trestat. Jak jinak definovat kupříkladu uměleckou existenci Romana Groszmana ve funkci uměleckého šéfa činohry Moravského divadla v Olomouci? Jako jitrocel? Domnívám se že nikoli. Dlouhodobá decimace  tvůrčích schopností hereckého ansámblu a  diváckého vkusu prostřednictvím  zasévání nýmandských praktik, nulově invenční dramaturgie a pochybných kamarádšoftů je podle mně podobným zločinem jako ubití roztomilého bobříka rezavou železnou  tyčí. Buď chudák zemře v bolestech na prasklinu lebky, nebo na tetanus. Kruté, že? Takovýto člověk by neměl následně o práci zavadit. Což se bohužel nestane, neb v jistých kruzích má pojem profesionalita vskutku prazvláštní významy. Přítelíčci splácí službu službou a ruka ruku myje. V nejhorším půjde učit, což ostatně už dělá. A nejinak než nedobře.

A teď Vojtěchu pozor: Viktor Dvořák je jistě sympatický člověk, nicméně na Tvém místě bych se měl na pozoru. Pozvání na Monty Pythony totiž zavání protřelým úskokem. Sám jsem měl tu čest a jest to sprostá, hloupá a nehorázně stopáží přepálená svatokrádež. Nerad bych, aby městskopražští herci v přesile nepěkně pohryzali Tvá sotva zapálená lýtka. Nicméně herecká složka patří dlouhodobě k tomu nejkvalitnějšímu v MDP. Hnije to totiž v úseku uměleckého vedení. S dramaturgyní Věrou Maškovou mám mnoho diváckých zkušeností ze svých olomouckých let a jsem přesvědčen, že má kopyto, rohy a apartní vidle v kanceláři na zdi. O tom, že velká část jejích MDP projektů jsou olomoucké recykláty a vlastní dramatizace pochybných kvalit, snad nemluvit nemusím.

Ale abych se neloučil příliš pesimisticky: byl jsem na KALDu na prezentaci site-specific projektu Lanostory v režii Apoleny Vanišové. Spojení ateliérů režie, herectví a scénografie vypadalo na plátně i fotkách skvěle a vlastně mě moc štve, že jsem se v únoru na ten Klínovec nedostal. Protože každý jeden takto povedený projekt vyváží tunu divadelně-zločineckých snah.

Nechť Tě neprovází kýla

 Tvůj KlariN


Komentáře k článku: KlariN píše Varyšovi (No.3)

  1. Anežka Malá

    Avatar

    pane Klarine, sleduji už dlouho vaše snažení o psaní a „kritiku?“ . Měl byste se raději stáhnout do tichomoří – tam vaše názory padnou na úrodnou vlnu. Takový jako Vy by měli mít zákaz psát!!! A.M.

    08.04.2010 (10.39), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Vojtěch Varyš

    Vojtěch Varyš

    a proč , smím-li se ptát? buďte konkrétní!

    08.04.2010 (11.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  3. Vojtěch Varyš

    Vojtěch Varyš

    tak o tom, smí-li hrát Monty Pythonovské scénky někdo jiný, než Monty Python, by se dalo polemizovat, a sám v tom nemám úplně jasno, ale zahrané je to v Rokoku velmi pěkně.

    23.04.2010 (11.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,