Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Když je v Praze Fringe (No. 7)

    Nechat si ujít jakéhokoli Shakespeara pro mě prostě nepřipadá v úvahu. A tak svědomitě kráčím na Shakespearovy krále a klauny do Divadla Kampa a poté na Venuši a Adonise do Divadla Na Prádle.

    Shakespearovský reader´s digest

    Stačí pár převleků, aby se ze seriozního pána v neutrální černé proměnil v Hamleta, Polonia, Malvolia či Johna Falstaffa. FOTO archiv Prague Fringe

    Britský herec Michael McEvoy je doslova veteránem Prague Fringe. Od roku 2008 tu vystupuje pravidelně (Machiavelli, Orwell, Dickens, Shakespeare). Letos tedy popáté. Přivezl inscenaci Shakespeare´s King & Clowns. Je jasné, že Michael Shakespeara miluje. A průběžně zkoumá. Jeho sólové představení je chytrou směsicí populární přednášky o Shakespearových postavách s ukázkami monologů, ba i dialogů. Všechno zvládne sám – stačí pár převleků, aby se ze seriozního pána v neutrální černé proměnil v Hamleta, Polonia, Malvolia či Johna Falstaffa. Název jeho performance stanovuje základní téma. Většinu z těchto rolí si herec zahrál vcelku, a my tedy sledujeme jen jakýsi digest, doprovázený chytrými a zasvěcenými postřehy. McEvoy poukazuje na to, že zatímco klauni u Shakespeara jsou spíše filosofové, králové občas vypadají jako šašci. Máme tedy hodinku na to zalistovat v katalogu Shakespearových her. Od šaška Feste z Večera tříkrálového vede cesta k rytíři Johnu Falstaffovi, ochmelkovi a zapřisáhlému milovníkovi života tak zklamaného tím, že jej princ Jindra, když se stal králem Jindřichem V., odvrhl. Pak k hamletovským postavám Polonia, Claudia a hrobníka, Macbethovi i strážnému „u pekelné brány“. A okruhem se vracíme k Večeru tříkrálovému, tentokrát prostřednictvím namyšleného správce Malvolia. McEnvoyova interpretace postav je procítěná, prožitá. Nepřehání, nepřehrává. Tím působí jeho postavy lidsky pochopitelně. Příjemné, chytré představení, které ocení hlavně ti, kdo o Shakespearovi vědí něco víc.

    Vášeň kořeněná chilli papričkami

    Joshua Snyder jako divočák v původní (americké) verzi inscenace Venus and Adonis, Shakespeare Orange County, 2003. FOTO WILLIAM GEORGES

    To Venuše a Adonis je jiná káva. Vášeň kořeněná chilli papričkami. The Shakespeare Orange County z kalifornské Chapman University (tato verze/obsazení/ inscenace vznikla  pro letošní turné ve spolupráci s Prague Shakespeare festival: Venuši hrála Evelyn Carol Case a Adonise Michael Drace Fountain) tuto lehce pornografickou Shakespearovu poému o vášni bohyně Venuše ke krásnému Adonisovi rozehrává zostra. Nejprve na nás z plátna mrkají nejrůznější černobílé obličeje, ale vzápětí je překryje velký stín. Poté reflektor osvětlí nahou postavu Adonise – pravda, obecnou představu o urostlém krasavci splňuje jen z poloviny. Ale chápu, že pro již ne zcela mladou Venuši může představovat objekt zájmu.

    Katie Keane jako Venuše (2003). FOTO WILLIAM GEORGES

    Dějem nás doprovází chór – dvě dívky značené jako male a female horse. Z jejich kostýmů a bičů s červenými vlnícími se stuhami máme pocit, jako by se děj odehrával v jakémsi sado-maso salónu. Doplňuje je vypravěč (později symbol Smrti). Z toho vášnivého nátlaku na Adonise jde opravdu děs. A tak se vlastně ani příliš nedivíme, že se k neodbytnému osahávání staví zcela odmítavě. Připadáme si společně s ním jako v děsivém sexuálním pekle. Když jej nakonec Venuše lstí přiměje k souloži, není v tom ani trocha vášně, spíše trpné odevzdání se. Její naléhání navíc sleduje a povzbuzuje ji trojčlenný chór, který působí jako senzacechtiví voyeuři. A tak není divu, že Adonis dá před náročnými radovánkami přednost lovu na divočáka. Ten se dostaví coby groteskní maska a na pokyn pomstychtivé odmítnuté Venuše jej (společně s Chórem) zabije.

    Jeremy Gabriel (Adonis), Joshua Snyder (divočák), Amanda Zarr a Misha Bouvion v původní verzi inscenace z r. 2003. FOTO WILLIAM GEORGES

    Až potud sice kontroverzně pojatá, nicméně žánrově vyhraněná, výtvarně zajímavá a energií nabitá interpretace Shakespearovy básně. Ale pozor! Naneštěstí přichází aktualizace a poselství… Na plátno jsou promítány záběry z pouštních operací amerických vojáků, striktní obžaloba nesmyslnosti válek. A na závěr ještě hrdina v náručí Venuše jako symbol oběti a nad ním se objevuje americká vlajka. Tak mi to přišlo jako z trošku jiné hry.

    In an unusual Cal State Fullerton, Shakespeare Orange County, Chapman University, Prague Shakespeare “partnership,” Cal State Fullerton senior lecturer and long-time Fullerton resident Evelyn Carol Case has been cast as Venus opposite Chapman University’s Michael Drace Fountain’s Adonis.  Together the pair will join a professional cast in Prague, Czech Republic for performances of Shakespeare’s seldom-produced work, June 5-9, 2012.  Ms. Case has been on the CSUF theatre faculty for over a decade and has been a professional actress for thirty years. The production is co-produced by Prague Shakespeare Festival: www.pragueshakespeare.com/2012-season/the-plays/venus-and-adonis. Cast members include veteran actors Misha Bouvion, Evelyn Carol Case, Michael Drace Fountain, Michael Nehring, Amanda Zarr and Alyssa Bradac.  Katie Wilson is the Costume Designer. FOTO (a více na) Fullerton Press Center


    Komentáře k článku: Když je v Praze Fringe (No. 7)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,