Divadelní noviny Aktuální vydání 1/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

1/2025

ročník 34
28. 1. 2024
Můj profil

Divadelní noviny > Burza

Jiří Bartovanec

Tanečník a choreograf, člen berlínské taneční skupiny Sasha Waltz & Guests

Jiří Bartovanec

První divadelní zážitek

Choreografie Petry Hauerové Carmina Burana. To jsem ještě studoval na taneční konzervatoři Duncan Centre a Petra mě oslovila a přizvala k účasti. Carmina Burana je silné dílo. Po hudební stránce nabízí pestrost a energii, po choreografické bojovnost a oddanost – základní stavební kameny mé kariéry.

Divadelní sen

Bylo jich mnoho, přežil jen jeden: propojit obory tance, hudby a výtvarného umění tak, aby jeden druhého doplňoval.

Divadelní zkušenost (role), na kterou nemůžete zapomenout

Nemám konkrétní postavu, v současném tanci se role moc nerozdělují. Jediná konkrétní postava, kterou tančím, je Faun ve Faunově pozdním odpoledni od Sashy Waltz. Každá práce ale nese jistou hloubku a každá mi zůstává pod kůží. Myslím na všechny a na každou jinak. Důležité je pro mne setkání s ní a příběh, který nese.

Doba, ve které byste chtěl žít a věnovat se divadlu, případně je sledovat

Chtěl bych žít v zahraničí v době zrodu současného moderního tance. V ideálu by to byla dvacátá léta minulého století. A nejlíp až do sedmdesátých let. To muselo být pro tanečníka i choreografa velmi inspirativní a svobodné období.

Osobnost divadelní historie nebo přítomnosti, se kterou byste rád zašel na kus řeči (o čem byste s ní chtěl mluvit?), případně s ní spolupracoval (na čem?)

S Václavem Nižinským a Igorem Stravinským – o Svěcení jara. To dílo mě neskutečně fascinuje. Jak po hudební, tak po choreografické stránce. Měl jsem možnost pracovat na rekonstrukci původní Nižinského choreografie, a proto – kdybych v té době žil – bych si určitě přál se s těmito lidmi setkat a být součástí tohoto historického a odvážného tanečního počinu.

Inscenace/projekt, který byste rád viděl podruhé (víckrát), a inscenace/projekt, který byste víckrát vidět nechtěl

Café Müller od Piny Bausch, Orgy of Tolerance Jana Fabreho a Körper od Sashy Waltz. Tyto choreografie určitě. A víc než jednou, protože v nich sleduji významy a metafory, které mě neustále oslovují. Pokaždé jinak. Ale já nemám taneční představení, které bych znovu vidět nechtěl. Stane se, že to není – jak se říká – můj šálek kávy, ale vždy se snažím ocenit aspoň nějakou jeho část. Choreografie mají spoustu rovin a vrstev, a ne všechny spolu vždy komunikují. Co nemám rád, jsou povrchní a prvoplánové choreografické prvky.

Kniha, kterou máte na nočním stolku, a kniha, kterou byste nikdy nedal do antikvariátu

Noční stolek nemám. Do antikvariátu bych nedal žádnou ze svých knih, vždyť právě z antikvariátu si je často přináším.

Film nebo televizní pořad, na který jste se kdykoli ochoten dívat, a film, případně televizní pořad, který už podruhé vidět nechcete

Česká kinematografie je bohatá a herci dřívější doby úžasní. Světáci, Kočár do Vídně… české klasické filmy, ať již komediálního, nebo dramatického rázu. Ze zahraničních Billy Eliot, Hodiny, Anna Karenina… U špatných filmů nebo pořadů to vesměs včas odhalím a hned odcházím či přepínám program.

Hudba, kterou posloucháte – doma, v autě, na koncertě…, a hudba, kterou zásadně neposloucháte

Doma poslouchám pop, r&b, jazz a klasiku. V autě náhodné rozhlasové stanice a na koncertě většinou klasickou nebo současnou hudbu. Nikdy neposlouchám heavy metal nebo punk.

Obraz/fotografie/plakát, který byste chtěl mít v obýváku, v ložnici, v kuchyni a (případně) na toaletě

Abstraktní malby nebo streetartové umění. Konkrétního umělce nemám.

Nápoj, který si nejraději dáváte v divadelním baru

Prosecco.

Květina, kterou byste nejraději dostal po premiéře

Lilie.

Kým/čím byste byl, kdybyste se nevěnoval divadlu?

Módním návrhářem.

Divadelní postava, kterou byste chtěl být v reálném životě

Petr Pan.

Chtěl byste umřít na jevišti (v divadle)?

Každého to snad alespoň jednou napadlo, ale že bych si to přál, to ne.

Bonus – Oblíbený/neoblíbený divadelní kritik, kritik, kterého respektujete/nerespektujete

Kritiky moc nečtu, ale názory od Jany Návratové a Niny Vangeli jsou vždy konstruktivní a vnímám je jako výzvy k zamyšlení. Neoblíbené jsou pak ty, které pouze popisují samotné dílo a postrádají objektivnost.

  • Autor:
  • Publikováno: 30. října 2014

Komentáře k článku: Jiří Bartovanec

  1. Eliska Pravcova

    Avatar

    Takoveho te presne znam… jen tak dal.
    Drzim palecky.
    🙂

    07.11.2014 (11.52), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,