Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Kritika

    Jak udělat kariéru snadno a rychle (kritické teze)

    Tomáš Töpfer začal ředitelování Divadla na Vinohradech přece jen dramaturgií připravenou předchůdci, jakkoli se tomu na jaře bránil. Zastavit práci na klasickém muzikálu Franka Loessera a Abe Burrowse z roku 1961 Jak udělat kariéru snadno a rychle už by zřejmě přišlo moc draho.

    Romanticky zamilovaná sekretářka Rosemary (Barbora Poláková). FOTO archiv DnV

    Nakonec je to chytrý „činoherní“ (tedy lze ho tak pojmout, jak se ukázalo) muzikál, jaký principál Töpfer uváděl i na Fidlovačce a jaké uváděl Ladislav Županič v Karlíně – tam měl tento muzikál českou premiéru pod trochu nešťastným názvem Prezidentem snadno a rychle. Označení manager v roce 1995  ještě neznělo tak pejorativně a muzikál i proto příliš nezaujal, v současné době zamořené až do nejvyšší politiky manažerskou faunou všeho druhu a vyznání má lepší šanci. Dramaturg Patrick Fridrichovský správně upozornil na souvislosti muzikálu s Kafkou v principu anonymního človíčka v soukolí systému i s Parkinsonovými zákony, dodal bych, zvláště v poetice vinohradského provedení, i souvislost s Vyrozuměním Václava Havla.

    Kariérista s milou tváří Finche (Michal Novotný). FOTO archiv DnV

    Hraje se překlad Jana Klímy a Václava Kopty v pečlivé redakci Patricka Friedrichovského. Z muzikálu je spíš hra se zpěvy, protože vinohradští herci muzikál hrát a hlavně zpívat neumějí. Režisér Radek Balaš však dokázal jejich slabiny šikovně zakamuflovat a nahradit tím, co pod dobrým režisérem umějí – hrát věcně, s přesným temporytmem, pointovat repliky i akce, s přesně odváženou mírou nadsázky charakterizovat typické postavičky jakékoli firmy. Jako kdyby hráli svižně režírovanou Štechovu komedii nebo bulvární konverzačku s postavami načrtnutými několika tahy dobrým karikaturistou: kariérista s milou tváří Finche (Michal Novotný), velký šéf firmy Biggley (Jaromír Meduna), zákeřný protekční intrikán Bud (Pavel Batěk), rádoby drsný rutinér Bratt (Pavel Rímský), romanticky zamilovaná sekretářka Rosemary (Barbora Poláková), hloupá sexbomba Hedy (Kateřina Brožová). Konkrétní ostré kontury však mají i nejmenší postavy, jinak by se skládačka inscenace zhroutila.

    Muzikálové kvality inscenace Balaš navýšil s pomocí posluchačů konzervatoří a v samém závěru jediným pěvecky excelentním číslem uklízečky Debbie v podání Pavlíny Matiové – holt bez alespoň efektního finále se muzikál neobejde podle vzoru konec dobrý, všechno dobré. Provedení chybí živá kapela, nahrávka (dirigent Martin Kumžák) není moc inspirativní. Zřejmě Balaš si vyhrál s hudebními citacemi, skvěle použil Smetanovu Vltavu možná podle vzoru své inscenace Adéla ještě nevečeřela.

    Zákeřný protekční intrikán Bud (Pavel Batěk). FOTO archiv

    Především však Balaš chytře sestavil jevištní dění z přesně komponovaných výstupů, nečekaných gagů, vtipných komentářů, parádních nonsensů. Poctivá práce, na jakou je vždycky pěkný pohled, s výsledkem aktuálně satirickým: nemyslím, že by takový kus v takovém provedení zaplevelil Töpferem, Deákem a Vedralem slibované činoherní hodnoty Vinohrad.

    Divadlo na Vinohradech Praha – Frank Loesser, Abe Burrows: Jak udělat kariéru snadno a rychle (How to Succeed in Bussiness Without Really Trying). Překlad Jan Klíma, texty písní Václav Kopta, režie a choreografie Radek Balaš, hudební nastudování Martin Kumžák, pěvecké nastudování a korepetice Jana Balašová Trčková, taneční nastudování a choreografická spolupráce Denisa Kubášová, scéna David Marek, kostýmy Jolana Schofield-Izbická, dramaturgie Patrick Friedrichovský. Premiéra 15. října 2012.


    Komentáře k článku: Jak udělat kariéru snadno a rychle (kritické teze)

    1. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Krátce řečeno:
      Tento titul nemá ve veřejnoprávním divadle co dělat, je to ryzí bulvár – komerce.
      Každá koruna z veřejných prostředků na jeho inscenaci je TUNEL, a to bez ohledu na tzv. umělecké kvality.

      07.12.2012 (4.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. KAČENKA KULHAVA

      Avatar

      DOBRY VECER
      MNĚ SE LIBIL HEREC MICHAL NOVOTNÝ V MUZIKALU JAK UDĚLAT KARIERU SNADNO A RYCHLE
      NA sLEDANOU A HEZKY VECER
      SLECNA KAČENKA KULHAVA
      HRABENOV 21 RUDA NAD MORAVOU 78963

      29.03.2013 (18.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,