Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2019

ročník 28
10. 12.–23. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Ivo Kahánek se ve čtyřiceti stává neviditelným

    Ivo Kahánek oslavil 23. května čtyřicáté narozeniny a dostal k nim krásný dárek: byl oficiálně zařazen do skupiny nejlepších světových klavíristů – klasických i jazzových, a to poté, co ho jako jediného českého zástupce vybrala společnost Steinway pro speciální projekt Spirio – samohrající piano a zařadila ho na svůj exkluzivní seznam Steinway Spirio Artists. Na něm najdeme dále taková jména jako Lang Lang, Yuja Wang či Pascal Rogé, z historie Leonard Bernstein, Duke Ellington nebo Vladimir Horowitz.

    Ivo Kahánek pro pokladnici světového klavírního dědictví nahrál hned několik skladeb. Foto archiv umělce

    Značka Steinway, která je známá už přes 160 let výrobou zřejmě nejslavnějších klavírů na světě, přišla s výrobou nástrojů, které jsou díky speciální vestavbě kromě běžných vlastností klavíru schopné také dokonale reprodukovat umělecké výkony konkrétních pianistů. Díky této funkci může mít každý doma, případně při setkání s přáteli, na večírku, na svatbě atd. autentický umělecký výkon, digitálně nasnímaný, avšak realizovaný přímo vlastním nástrojem. Jde vlastně o kombinaci nahrávky a živého akustického výkonu.

    Steinway Spirio je dodáván společně s tabletem, který obsahuje přes 1700 skladeb nahraných nejlepšími světovými pianisty – od žánru klasické hudby, přes modernější styly až po jazz. Zároveň se tak stává jakousi databankou pozoruhodných uměleckých výkonů do budoucna: i za sto let si mohou posluchači „pozvat do obýváku“ kteroukoli z klavírních hvězd minulosti a slyšet, jak „hraje na jeho vlastní klavír“.

    Ivo Kahánek pro pokladnici světového klavírního dědictví nahrál skladeb hned několik: slavnou Humoresku č. 7 Antonína Dvořáka, Koncertní etudu C dur Bedřicha Smetany, 1. řadu cyklu Po zarostlém chodníčku Leoše Janáčka a oblíbenou Bugatti step Jaroslava Ježka.

    Při výběru repertoáru jsem se snažil zařadit díla umělecky hodnotná a zároveň posluchačsky vděčná, vzhledem k charakteru celého projektu, říká klavírista. Jsem rád, že se tímto česká hudba dostává opět k novému spektru posluchačů a pianistů, a jsem přesvědčen, že v její propagaci nejen touto cestou budu pokračovat.

    Ivo Kahánek sám bývá pro svůj citlivý, elegantní a zpěvný projev dokonce často označován za českého Chopina a mnohými také za nejlepšího českého klavíristu současnosti. Je absolutním vítězem soutěže Pražského jara 2004, za sebou má mnoho úspěšných vystoupení: s BBC Symphony Orchestra na BBC Proms, v londýnské Wigmore Hall s Pavel Haas Quartet nebo s Berlínskou filharmonií pod vedením Sira Simona Rattla. V září 2015 byl hlavním protagonistou a kurátorem komorní řady festivalu Dvořákova Praha. V roce 2019 ho čekají mj. koncertní cesty do Německa, Číny, Portugalska, Mexika, Švýcarska, Polska a dalších zemí. V České republice vystupuje pravidelně např. na mezinárodních festivalech Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Dvořákova Praha a dalších. V roce 2018 získal Classic Prague Award za nejlepší sólistický výkon roku a představil se v několika koncertech České filharmonie pod vedením nového šéfdirigenta Semjona Byčkova či se světoznámým Mahler Chamber Orchestra pod taktovkou Andrése Orozca-Estrady, na začátku roku 2019 pak byl spolu s Martinou Jankovou a Tomášem Králem oceněn Zlatou ladičkou (Diapason d’Or) za nahrávku Písní Bohuslava Martinů.

    • Autor:
    • Publikováno: 28. května 2019

    Komentáře k článku: Ivo Kahánek se ve čtyřiceti stává neviditelným

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,