Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Identita Evropa

    … je téma jistě více nežli aktuální. Koprodukční projekt tří evropských divadel vznikl k třístým narozeninám státu Lichtenštejnsko: osm autorů, převážně třicátníků, z osmi evropských zemí napsalo na objednávku monolog k tématu dnešní Evropa.

    Personifikované Švýcarsko ve svatebních šatech (Thomas Beck) se nejvíce zajímá o předmanželskou smlouvu, která by minimalizovala důsledky sňatku s EU (Christiani Wetter) FOTO KIVA

    Dívka se rozchází s přítelem, protože si chce uchovat jistou nezávislost a právo odmítnout tradiční (ženskou) roli – estonský pohled na Evropu? V daném kontextu o alegorickém rozměru scénky samozřejmě není pochyb (byť sdělení bez dalších znalostí asi není jasné), stejně jako v případě lichtenštejnského monologu: večírek skončil, po jevišti se potácí žena s kocovinou – a marně se shání po včerejších přátelích, nikdo nepřijde ten binec uklidit. A personifikovaná země potřetí: Švýcarsko, už ve svatebním, má starost, jak to bude s předmanželskou smlouvou – a do chomoutu se mu vůbec nechce. Autorka monologu přišla alespoň s příjemnou dávkou švýcarské sebeironie, výstupu do jisté míry pomohl i kabaretní nádech: v bílých svatebních šatech na jevišti vidíme herce Thomase Becka. Více nežli metaforické konstrukce mají podle mě šanci zapůsobit skutečně lidské příběhy, byť i ty by si zasloužily více vyostřit, vypointovat – třeba ten maďarsko-rumunský (jakkoli též účelově vykonstruovaný), ve kterém si mladá dívka při hledání své identity projde politickými názorovými veletoči, přičemž se dozvíme leccos o napětí mezi Maďarskem a Rumunskem i extremistických náladách v Maďarsku. A docela zamrazí při sociálně kritickém monologu otce, který synovi vypráví o běžném životě v NDR, přičemž na povrch vyplouvá, jak iluzorní je představa o sjednoceném Německu. Krunoslav Šebrek je nejvýraznější hereckou osobností večera – a přesto vzdor hrdého východoněmeckého dělníka nepůsobí autenticky, ale jako naučená etuda (švýcarský herec chorvatského původu ostatně prožil svůj herecký život zatím jen na západě Německa). Všechno se to jeví jen jako literární a herecké cvičení. Politická témata byla nastolena – ale to nestačí, aby šlo o (apelativní) politické divadlo.

    TAK Theater Liechtenstein, Deutsches Nationaltheater Weimar, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg – Identita Evropa. Režie Katrin Hilbe a Rafael D. Kohn, scéna a kostýmy Alexander Grüner. Premiéra 14. září 2019 (na festivalu 26. listopadu).


    Komentáře k článku: Identita Evropa

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,