Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Herr*innen: PDFNJ pod vládou režisérek

    Díky 27. ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka (PDFNJ) naše hlavní město v období od 9. listopadu do 4. prosince opět patřilo německojazyčnému divadlu. Tedy nejen tomu: hlavní program sice čítal sedm představení z německojazyčných zemí, ovšem ve dvou z nich se kuriózně mluvilo hlavně anglicky (Sluha dvou pánů, Slippery Slope). Zbylé dvě položky z „Hauptprogrammu“ byly (převážně) české provenience: Zeď z HaDivadla, vítězná inscenace Ceny Josefa Balvína pro nejlepší tuzemskou inscenaci vycházející z původně německy psaného textu, a Stavovské národu!, koprodukční projekt pražského Národního divadla a PDFNJ, jenž analyzuje výrazné téma z česko-německých (a pražských) dějin, totiž kterak „čeští vlastenci“ v listopadu 1920 obsadili Stavovské divadlo a vyhnali odsud německé nájemce. Je sympatické, že festival vlastní tvorbou poukazuje na fakt, že Češi a Němci kdysi psali dějiny tohoto státu společně. Organizátoři též poprvé v historii vypsali studentský Open Call, do nějž se mohly hlásit realizované projekty německojazyčných divadelních akademií. Z celkem 32 uchazečů organizátoři vybrali 3 sestry z Hochschule für Musik und Theater Hamburg.

    Lina Beckmann coby Richard „the Kid“ na houpacím koni, za ní v šatech Kristof Van Boven, který postupně ztvární krále Jindřicha VI., královnu Markétu, prince Edwarda a lady Annu (Deutsches SchauSpielHaus Hamburg – Richard the Kid

    Hned tři inscenace z hlavního programu byly pozvány na prestižní berlínskou přehlídku Theatertreffen (Slippery Slope, Muž své třídy, Like Lovers Do), což asi souvisí se snahou PDFNJ prezentovat českému publiku to nejlepší – či přinejmenším nejuznávanější – z německojazyčné scény. A zdá se, že organizátoři jsou na Theatertreffen napojeni i ideově. Letošním festivalovým mottem byl slogan Herr*innen, jenž prostřednictvím tzv. Genderstern („genderové hvězdy“) a emancipační přípony deklaroval, že i žena může být pánem (Herr), tedy paní-vládkyní (Herrin), bytostí, která drží svůj osud pevně v rukou. V popředí letošní dramaturgie stojí žena (ponížená, bilancující, triumfující…) – nejen jako současné téma, ale i v podobě brilantních představitelek herecké profese, píše ředitel festivalu Petr Štědroň v průvodním slově. Hrdinek triumfujících však bylo na letošním PDFNJ k vidění jen pomálu, a když už, tak ve spíše parodické rovině (Slippery Slope), zato došlo – nevím, zda cíleně – k výraznému navýšení počtu oslovených tvůrkyň, což vyhlásilo za svůj programový cíl právě Theatertreffen. Šest z devíti inscenací v hlavním programu PDFNJ režírovaly ženy, ve vedlejším programu dvě ze tří – Die Reise (r. Anna Klimešová, Terén Brno a Landestheater Niederösterreich Sankt Pölten) a 675 malých korálků červených jako zlost (r. Apolena Vanišová, MeetFactory). V inscenacích Sluha dvou pánů a Richard the Kid & the King navíc hrály mužské role herečky.

    Jak byly vybrané německojazyčné produkce přijaty v našem kontextu? Níže naleznete recenze všech inscenací z hlavního programu s výjimkou Zdi, o níž jsme psali v DN 18/21.


    Komentáře k článku: Herr*innen: PDFNJ pod vládou režisérek

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,