MATEŘINKA: Sloni opět přiletěli na sever
Jednou za dva roky je na počátku června v Liberci a okolí k vidění zvláštní úkaz – nevyzpytatelnou oblohu kolem Ještědu kromě meteorologů a turistů bedlivě sledují také divadelníci, děti a zaměstnanci Řízení letového provozu. Očekává se totiž přílet slonů, který je neklamným signálem, že začíná festival Mateřinka. Ten letošní je již 28. a vznášející se chobotnatci jeho start do světa vytroubili včera, tedy v pondělí 10. června.
Jak Liberec ke slonům přišel
Historie Mateřinky, jejíž kompletní název je docela epický – Mezinárodní festival profesionálních loutkových divadel s inscenacemi pro děti předškolního věku, sahá až do roku 1972. Původně se o její pořadatelství dělil Liberec s Českými Budějovicemi, aby v roce 1991 zakotvila definitivně v severočeské metropoli. Princip bienále pak vychází z toho, že se pravidelně střídá s dalším loutkářským setkáním mimořádného kalibru – Skupovou Plzní. Jak došlo ke spojení sympatických tlustokožců s festivalem, připomněla včerejší vernisáž výstavy Sloni na plakátech Mateřinky. „Mateřinkový slon se stal logem festivalu v roce 1993, když skvělý scénograf Pavel Kalfus přišel s návrhem plakátu s růžovým slonem plujícím nad libereckou radnicí,“ popisuje genezi emeritní ředitel Naivního divadla Stanislav Doubrava. „Ten byl celkem autorem devíti sloních plakátů a v roce 2011 na něj navázal Mathias Straub, po něm se výtvarné koncepce ujal Robert Smolík a aktuálně, již podruhé, má sloni vizuál na starost Mikoláš Zika.“ Vedle plakátů a programů jsou sloni i atraktivní součástí festivalové atmosféry v libereckých ulicích, nad nimiž se vznášejí v (nad)životní velikosti. „Prvního růžového slona přivezl jako dárek dětem vrtulník záchranné služby,“ vzpomíná Doubrava. „Bylo větrno a sám ředitel záchranky osobně spouštěl balík se slonem nad náměstím Dr. E. Beneše. Kvůli větru musel klesat poměrně nízko, a tak větrný vír odfoukl venkovní zahrádku Prima i s objednanými poháry.“ Další reinkarnace se festivalový maskot dočkal v podobě speciální divadelní scény pro 15 pasažérů (diváků) umístěné na náměstí – v této sloní vzducholodi Elefantelin odehraje soubor Naivního divadla během festivalu pětadvacetkrát zážitkovou inscenaci o jedné záchranné misi. A sloní troubení je navíc i tradiční znělkou, která ohlašuje začátek festivalových představení.
A po pohádce přijďte třeba na pitvu
Festivalový prolog obstaral tradiční pouliční průvod v kostýmech a maskách s živou divadelní kapelou. Na něj navázal na náměstí japonský performer Wataru Gotō se svou tanečně-loutkářskou inscenaci Lví tanec, která bude k vidění i v sobotu na závěr festivalu. Na letošní Mateřince účinkuje pětadvacet souborů a sólistů – kromě tuzemských loutkářů to jsou jejich kolegové z Finska, Izraele, Itálie, Slovenska, Slovinska a zmíněného Japonska. Vedle samotných představení jsou pro (nejen) dětské diváky připraveny i tři výtvarné workshopy – scénograf Kamil Bělohlávek je pozve do divadelní truhlárny na projekt Vyrob si svou loutku!, sušené přírodniny jsou materiálem, který jim nabídne Erika Čičmanová v Kouzelných bytostech přírody, a další scénografka je autorkou konceptu Dřevěná dílna Báry Hubené. A v Severočeském muzeu se prezentuje reflexe scénografické tvorby studentů na KALD DAMU prostřednictvím výstavy R086 – Pomalu je přesně, přesně je rychle.
Zahajovací představení patřilo domácímu souboru, který uvedl klasickou pohádku Tři zlaté vlasy děda Vševěda v neklasickém převyprávění Ivy Peřinové. Naivní divadlo ji v režii Michaely Homolové nastudovalo k připomenutí nedožitých 80. narozenin této výjimečné dramatičky, která svou tvorbou zásadním způsobem spoluutvářela podobu českého loutkového divadla. Program Mateřinky ovšem připomíná, že v produkci pro nejmenší publikum si loutkáři již dávno nevystačí jen s pohádkami. Kupříkladu královéhradecké Divadlo Drak uvedlo autorský projekt určený batolatům od šesti měsíců Tichohoří Gumák v režii Jiřího Ondry, ostravské Divadlo loutek nabídne kuchařskou grotesku Marcipáni a italská Unterwasser Theatre Company se představí s „cestovatelskou“ inscenací Amarbari o objevování různých světů prostřednictvím stínového divadla.
Dramaturgie Mateřinky nicméně pamatuje i na odrostlejší publikum. Mezi nesoutěžními tituly se tak objevila například surrealisticko-barokní performance Pitva, jejíž tvůrci (seskupení pod názvem Škrobotník, Šlundra, Šibrová) se inspirovali texty lékaře Jana Jesenia, Jindřicha Štýrského a Jaroslava Durycha. Účinkuje v ní scénograf Robert Smolík, který během představení soustředěně rozebírá – bezmála jako by prováděl pitvu skutečného člověka – dřevěné tělo sestavené dílem z realisticky vyřezaných částí a dílem z řady bedýnek, truhliček a důmyslných úkrytů. Z nich se namísto lidských orgánů vynořují kameny, mušle, figurky a mnohé další artefakty, které performer instaluje do expozice jakéhosi minikabinetu kuriozit.
Součástí vernisáže sloních plakátů a zároveň završením prvního festivalového dne byl koncert skupiny Jelení loje, kterou před patnácti lety založily studentky a jeden student KALD DAMU. Kvarteto zpěvaček Johana Vavřínová, Elena Volpi, Jana Nosálková a Anna Theimer doprovází zpěvák a kytarista Václav Jelínek. Jejich repertoár sahá od svérázného provedení swingových evergreenů přes směs sestavenou z nejprofláklejších titulů české dechovky až po znělku seriálu Simpsonovi. Své vokální kreace doplňují příležitostně hrou na flétnu, trombón nebo činely a především komediálním projevem, v němž zúročují smysl pro humor, cit pro sebeironii a pointování situací i schopnost improvizovat. Díky tomu jsou Jelení loje jedním z nejoriginálnějších kabaretních uskupení široko daleko.
Komentáře k článku: MATEŘINKA: Sloni opět přiletěli na sever
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)