Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Festival Akcent: Buďte sví!

    Byli školení k boji proti fašistické koloniální diktatuře v socialistických zemích východního bloku jako je Angola, Mosambik nebo Kapverdy. Jaký měl dopad na jejich životy čas strávený na druhé straně železné opony, který trval někdy i několik let? Změnilo to jejich vnímání komunismu? I na tyto otázky se snaží odpovědět portugalská inscenace Eastern Loves v aktuálním programu třináctého ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárního divadla AKCENT. S letošním mottem: Buďte sví!, se uskuteční od 4. listopadu do 12. prosince v pražském Divadle Archa. V osmi výjimečných inscenacích uvede světové i domácí divadelní soubory.

    Foto: archiv festivalu

    Kromě dvou představení z Portugalska festival letos nabídne například inscenaci hamburského divadla Thalia Doughnuts, japonského režiséra Toshiki Okada. Český program zase uvede například Vykouření brněnského Divadla Husa na provázku v režii Jiřího Havelky nebo Odkaz od souboru Spielraum Kollektiv. Vstupenky jsou aktuálně v prodeji na webových stránkách Divadla Archa.

    Festival AKCENT vznikl před 13 lety proto, aby české publikum získalo přehled o tom, co vše může být dokumentární divadlo. V průběhu let jsme představili největší hvězdy divadla, které oslavuje autenticitu na scéně. Nás vždy zajímalo, jaký divadelní jazyk umělci volí, aby moment autenticity mohl být zachován v umělém prostředí divadla, říká umělecká ředitelka festivalu Jana Svobodová a dodává, že AKCENT bude letos uzavírat jeden ze svých milníků, protože se naposledy uskuteční v budově končícího divadla Archa, kde vznikl.

    Dvě inscenace přijedou letos na festival z Portugalska. Velmi očekávaný bude Eastern Loves divadelního souboru Hotel Europa, jenž má i českou stopu. Hlavními tvářemi jsou Portugalec André Amálio a Tereza Havlíčková z Česká republiky. Umělci vytvářejí inscenace dokumentárního divadla, které zkoumají hranice mezi divadlem, tancem a performancí. Jejich aktuální kus je založený na autentických příbězích občanů bývalých portugalských kolonií bojujících proti kolonizaci, školených v socialistických státech východní Evropy. Inscenace vznikla na základě svědectví těch, kteří tyto situace prožili, a autobiografických příběhů účinkujících o jejich rodinách nebo jejich vlastní minulosti v bývalé východní Evropě. Inscenace zpochybňuje vztahy mezi láskou, rodinnými vazbami a politikou, láká na představení Svobodová.

    Foto: archiv festivalu

    Dalším portugalským příspěvkem AKCENTU bude feministicky angažovaná Are You Coming? souboru Lobby Teatro. Je téměř celá založená na obraze a pohybu a zdůrazňuje naléhavost vidiny budoucnosti, kde ženství není synonymem podřadné sociální identity. Hlavní roli vytváří samotná autorka Mariany Fonsecy. Prostřednictvím různých uměleckých jazyků zkoumá své alter-ego. Odmítá sama sebe devalvovat jako Ženu, která je obětí toxických a násilných vztahů.

    Z hamburského divadla dorazí představení v němčině s českými titulky s názvem Doughnuts. Připodobňuje svět ke koblize, ve které je spoustu okraje a uprostřed díra. S rostoucí erozí všech jistot se prázdnota uprostřed zvětšuje a zvětšuje a symbolizuje tak moderní fenomén: jeden živočišný druh dobývá cizí prostředí a působí zmatek. Divák se setká s medvědem v supermarketu, mutujícím virem nebo sociálními médii bez srdce. A pak najednou nikdo neví, zda je jeho vlastní způsob myšlení stále správný, popisuje ředitel divadla Archa Ondřej Hrab. Inscenaci uvádí AKCENT ve spolupráci s Festivalem německého jazyka.

    České tvůrce bude zastupovat inscenace Vykouření Divadla Husa na provázku. Režíroval ho a scénář k němu napsal Jiří Havelka. Reaguje na kauzu, kdy jedna divadelní inscenace skončila až u Ústavního soudu. Žalobcem byl kardinál Dominik Duka. Zběsile očistný scénický obřad na motivy skutečných událostí přivede na jeviště Archy fragmenty právních textů, internetových článků a rozhovorů, diváckých dopisů, výpovědí svědků i Nového zákona. Postaví se přitom otázkám, které dodnes obcházejí kolem. Například jací ďáblové pokoušejí společnost k tomu, aby se dělila na bojechtivé tábory, a proč.

    Subjektivní konfrontaci příslušnic dvou vzdálených generací jedné rodiny přivede do Archy inscenace Odkaz od Spielraum Kollektiv, Tématem je čekání na smrt a toho, co po člověku zůstane. Ještě nikdy se za celou známou historii lidstva nestalo, aby tak rozdílné generace s různými zájmy a pohledem na život žily ve stejném období. Rychlý pokrok doby a neustálé změny, kterým jsou všechny generace každodenně vystavovány, způsobuje vzájemné nepochopení. Důležitost obyčejného člověka jako odpověď na současné hledání smyslu existence, i o tom je tato inscenace, popisuje Hrab.

    V rámci ACENTU čeká Archu také derniéra úspěšné první české divadelní instalace s jedenácti (ne)herečkami. Ti, kdo mluví sami za sebe… přemění sál divadla v obrovskou galerii, jejímiž exponáty se stanou autentické životní příběhy jedenácti žen. Na divácích pak zůstane rozhodnutí, zda prožijí všechna vyprávění nebo jen některé části či v jakém pořadí budou příběhy vnímat.

    Naopak v laboratoř promění divadlo další inscenace Každý má v sobě dva vlky. Ta zkoumá, jak se v Česku žije mladým Vietnamcům. Hlavní protagonisté Thang Ngo Xuan, Lili Phungová a Thu Phuong Tran v ní modelují z hlíny a vyprávějí příběhy. Jejich práci v detailech snímá webová kamera a na plátně vytváří emotivní krajiny, které ovlivňují dialogy performerů. Diváci navíc vstupují do netradičně uspořádaného divadelního sálu definovaného pohyblivým projekčním plátnem, zvukovou aparaturou, několika mobilními světly a televizní obrazovkou. Inscenace Každý má v sobě dva vlky vznikala během roční spolupráce autorky, projektu Hany Kokšalové se zástupci druhé generace Vietnamců žijících v České republice, kteří sami sebe nazývají Banánovými dětmi. Všichni tři účinkující se předtím neznali, ani neměli žádné zkušenosti s divadelní tvorbou. Během přípravy inscenace prošli sérií workshopů dokumentárního divadla vedených divadelními profesionály, uzavírá dramaturgyně inscenace Jana Svobodová  a slibuje, že AKCENT se uskuteční i příští rok.

    • Autor:
    • Publikováno: 24. října 2023

    Komentáře k článku: Festival Akcent: Buďte sví!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,