Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 3)

    Inscenacemi Mercedes Benz (Slovenské národní divadlo) a Loterie (Národní divadlo I. L. Caragialeho, Bukurešť) pokračoval v pátek 17. 6. festival Eurokontext.sk. A stejně jako pro všechna ostatní festivalová představení, i pro tyto inscenace je nosnou myšlenkou popis společenství, které je kvůli touze po penězích a moci ochotno obětovat své hodnoty a ohrozit tak sebe sama.

    Hru pro tříhodinovou inscenaci Mercedes Benz napsal speciálně pro SND Péter Esterházy. Volně navázal na drama maďarského spisovatele Imre Madácha Tragédie člověka – v obou případech uzavře Lucifer sázku s Bohem: obrátí se slušný, spořádaný člověk a katolík, je-li nepřetržitě zkoušen a stíhán smůlou, nakonec proti Bohu?, Esterházy retrospektivně vypráví příběh své rodiny, starobylého uherského rodu, který v průběhu své historie zažil mocenský vzestup, bohaté a vznešené časy, ale také revoluci, vyvlastnění a běsnění komunistů a fašistů.

    Martin Huba jako Bůh a Robert Roth v roli Lucifera. FOTO archiv SND

    Scéně dominují velké vchodové dveře, které se otevírají a zavírají, zároveň se ale mohou i otáčet okolo své osy a symbolizovat tak cestování v čase. Multifunkčnost dalších rekvizit umožňuje rychlé změny prostoru – to, co bylo před chvílí ruinou kostela, se v momentě mění na koně, stůl, postel. Dobré je herecké obsazení, především důstojný, ale v průběhu doby i nejistý Bůh Martina Huby a Lucifer v podání Roberta Rotha, který kypí energií a neustále se snaží svádět Esterházyovce z cesty (a sem tam uspěje). Jejich vzájemné popichování příjemně odlehčuje hlavně první půlku inscenace, která působí místy lehce zdlouhavě.

    A malá rada na závěr: před návštěvou představení se vyplatí lehce si nastudovat dějiny Slovenska a Maďarska, člověk si pak dosyta vychutná všechny narážky.

    ///

    Rumunský soubor z Národní divadlo I. L. Caragialeho se rozhodl do Bratislavy přivézt klasiku svého repertoáru, inscenaci Loterie (režie Alexandru Dabija). FOTO ROBERT TAPPERT

    Rumunský soubor z Národní divadlo I. L. Caragialeho se rozhodl do Bratislavy přivézt klasiku svého repertoáru, inscenaci Loterie (režie Alexandru Dabija). Jde o dramatizaci prózy-skeče, který napsal před více než sto lety sám I. L. Caragiale o tom, jak moc může vidina bohatství změnit lidi a ovlivnit jejich chování. Scéně vévodí kostra domu s mnoha okny, dveřmi a průlezy, které herci hojně využívají; dům umístněný na točně se během představení otáčí.

    Hodinové představení s tragickým koncem má spád. FOTO ROBERT TAPPERT

    Celé představení se tak, zdá se, skládá z jednoho velkého (organizovaného) zmatku. Bíle natřené obličeje herců symbolizují masky, za které se schováváme všichni v běžném životě, proto se každý může s postavami příběhu ztotožnit. Hodinové představení s tragickým koncem má spád.

    Škoda jen drobného problému s titulky na začátku představení… FOTO ROBERT TAPPERT

    Škoda jen drobného problému s titulky na začátku představení

    ///

    Více na i-DN:

    Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 1)

    Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 2)

    Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 4)

     


    Komentáře k článku: Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,