Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2019

ročník 28
16.–29. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Dotkni se komedie a zazpívej

    Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu v minulých letech nejednou zazářil superhit, který vyluxoval většinu cen. Osmnáctý ročník se však ukázal jako hodně vyrovnaný a o trofeje se na něm podělilo pět ze sedmi soutěžních titulů.

    Tři trofeje získala komedie Reného Levínského Dotkni se vesmíru a pokračuj v podání Městského divadla Brno FOTO MICHAL KLÍMA

    Hned tři z nich připomněly, jak účinnou komediální zbraní může být retro. Domácí Východočeské divadlo sice s adaptací Formanova filmu Hoří, má panenko nakonec vyšlo naprázdno, v hlasování diváků zato uspěl jiný návrat do šedesátých let. Revue 60’s aneb Šedesátky ansámblu Městských divadel pražských, ve které výpravy proti proudu času zprostředkuje hlavnímu hrdinovi obskurní zážitková agentura. Dramaturg Jiří Janků a režisér Petr Svojtka vsadili na divácky vděčný koktejl namíchaný z nostalgie nesené písničkami a jejich vtipného jevištního provedení – to sahá od jemné psychedelie až ke crazy úletům, jako je třeba setkání se dvěma Armstrongy, muzikantem a kosmonautem.

    Na léta osmdesátá pro změnu vsadil režisér Miroslav Hanuš, jenž měl v Tajném deníku Adriana Molea ve věku 13 a ¾ k dispozici soubor nabitý výborně zpívajícími a muzicírujícími herci. Groteskní stylizace a svižné pointování výstupů ze života světem nepochopeného nezletilého intelektuála, jemuž Martin Matejka propůjčil smutek Friga a směšnost Ivana Mládka, odkazují k žánru britcomu. A když k tomu připočteme hudební čísla, jejichž originalitu mohou Hanušovi závidět i leckteří muzikáloví producenti, není divu, že Divadlo v Dlouhé získalo hlavní ocenění coby Komedie roku 2017.

    Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a 3/4 získala hlavní ocenění Komedie roku 2017 FOTO MICHAL KLÍMA

    Jedna z nejznámějších současných komedií – Obraz od Yasminy Rezy – sice na žádný z festivalových vavřínů nedosáhla, ale přesto se v konkurenci neztratila. Výklad, který v režii Vojtěcha Štěpánka nabídla Komorní scéna Aréna, totiž akcentuje překvapivě i temnější stránky textu. U hry Torbena Bettse Vincenc, kterou v české premiéře uvádí Klicperovo divadlo, pak asi nelze očekávat podobný sukces jako u Obrazu. Přeci jen Betts hodně pracuje s konkrétními anglickými reáliemi, jakkoli samotný střet dvou manželských párů pocházejících z rozdílného sociálního prostředí nabízí vděčný komediální materiál. A do Hradce Králové putovalo ocenění za nejlepší ženský herecký výkon – jestliže je na začátku představení Dawn v podání Kamily Sedlárové prvotřídní maloměstskou slepicí, na konci se bez velkých gest a patosu promění v ženu zmučenou žalem, která jako by vystoupila z antické tragédie.

    Pokud jde o české autory, ti si, viděno festivalovou optikou, ve srovnání se zahraničními dramatiky nevedli vůbec špatně. Švandovo divadlo si přijelo s komedií Natálie Kocábové Pohřeb až zítra pro Cenu studentské poroty. Inscenace v režii Daniela Hrbka připomněla, že i o tak zásadních tématech, jako jsou xenofobie a vztah k uprchlíkům, je možné hrát s humorem a (sebe)ironií. Sympatickým na dramatickém debutu autorky je rovněž jazyk její hry – jakkoli je drsný a nekorektní, působí živě, současně a uvěřitelně.

    A tři trofeje pak získala komedie Reného Levínského Dotkni se vesmíru a pokračuj v podání Městského divadla Brno – za nejlepší mužský herecký výkon festivalu (Petr Štěpán v roli Ing. Bohumila Plánovského, Ph.D.), za nejlepší režii pro Hanu Burešovou a Cenu odborné poroty. Oproti prvnímu nastudování na Nové scéně Národního divadla (v režii Jana Friče) se Haně Burešové a dramaturgovi Štěpánu Otčenáškovi podařilo lépe vyhmátnout komediální nerv Levínského textu a zároveň mu ponechat jisté dráždivé tajemství…

    Nejde přitom zdaleka jen o horizont pardubického festivalu. Při pohledu na texty současné zahraniční dramatiky uváděné v českých divadlech je zřejmé, že komedie Kocábové i Levínského mají potenciál k tomu, aby zamířily směrem opačným.


    Komentáře k článku: Dotkni se komedie a zazpívej

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,