DOKOŘÁN PRO HUDEBNÍ DIVADLO: Den 80. výročí založení Svobodného divadla – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 5/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

5/2025

ročník 34
28. 5. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Festivaly

DOKOŘÁN PRO HUDEBNÍ DIVADLO: Den 80. výročí založení Svobodného divadla

Sobotní program festivalu Dokořán se odehrával v den 80. výročí založení Svobodného divadla, předchůdce dnešního Městského divadla Brno, což ve svém úvodním proslovu vtipně připomněl dramaturg Jan Šotkovský.

Třetím představením letošního ročníku se stal muzikál Thrill Me s podtitulem Vzruš mě! amerického tvůrce Stephena Dolginoffa z roku 2003. Jedno z mála skutečně komorních muzikálových děl, určené pouze pro dva herce a klavírní doprovod, se k nám dostalo před více než deseti lety, kdy jej v rámci Překladatelské dílny DILIA do češtiny převedla Hana Nováková. Příběh, inspirovaný skutečným kriminálním činem brutální vraždy dítěte dvojicí mimořádně inteligentních mladíků v americkém Chicagu na začátku 20. let minulého století, je vlastně studií lidské posedlosti, vášně, touhy po vzrušení z bezohledného překračování hranic a manipulace jedné lidské bytosti druhou.

Aktuálně uváděná inscenace vznikla v roce 2019 v režii Juraje Čiernika pro komorní scénu „Dvanáctka“ Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, odkud ji po více než pěti letech uvádění nedávno do vlastní produkce převzali oba hlavní představitelé, tedy Lukáš Adam a Richard Pekárek. Jejich mnoha reprízami technicky vycizelované herectví prokazovalo rutinovanou jistotu, aniž by však ztratilo potřebnou bezprostřednost. Pekárek svůj herecký projev obohatil i zkušenostmi ze svého nedávného hostování v mezinárodním obsazení inscenace téhož titulu v čínské Šanghaji. Hraje se na strohé, úsporné scéně Marty Roszkopfové, tvořené jednoduchou, tmavě šedivou zdí se dvěma dveřními otvory a těžkou železnou postelí. Jednotlivá prostředí od sebe odlišuje nasvícení, efektně působící díky prosvětlení mřížové konstrukce roštu postele zejména ve scéně vězení. Režisér inscenaci doplnil také videoprojekcemi, rámujícími muzikál jednáním komise o podmínečném propuštění jednoho z vrahů. Na klavír představení živě a bezchybně doprovázela Michaela Kadlecová.

Pro sobotní večer nabídla dramaturgie festivalu hudební projekt Klicperova divadla Hradec Králové A pak usnu a vstanu, vytvořený jako pocta osobité písničkářce a hradecké rodačce Zuzaně Navarové. Za autorskou inscenací či spíše scénickým koncertem s divadelními prvky stojí umělecký šéf Klicperova divadla a režisér Pavel Khek, dramaturgyně Lenka Smrčková a zpěvačka Iva Marešová, která zaštitovala také hudební dramaturgii a pěvecké nastudování a v představení rovněž účinkuje. Tvaru inscenace odpovídá řešení jeviště, uzavřeného na bočních stranách kapelou na vyvýšených stupních a s projekční fólií v pozadí, na níž se objevují stylově dosti nesourodé projekce od dokumentárních záběrů, přes imaginární animace až po závěrečné titulky. Hudební čísla z repertoáru Navarové v inscenaci propojuje několik krátkých různorodých situací ze zpěvaččina života. Desítka herců a hereček v nich v uniformních šedivých kostýmech střídavě představuje různé postavy včetně mnoha podob hlavní hrdinky. V kratičkých, někdy snad lehce klišovitých, častěji však emotivních i zábavných spojovacích scénách diváci sledují útržky z dětství písničkářky, vzpomínky na skautské tábory či okamžiky z její hudební kariéry. Výrazný prostor mají herci během hudebních čísel, v nichž předvádí své úctyhodné muzikální i pohybové nadání, někteří se dokonce přidávají k hudebnímu doprovodu hrou na saxofon či kytaru. Songy Navarové a jejich poetické texty interpretují s intonační jistotou a výrazovou hravostí, většinu čísel doplňují také tancem v nekonvenčních choreografiích Marka Zelinky. Kromě samotných písní Navarové v efektních hudebních aranžmá Radka Doležala má značnou zásluhu na působivosti inscenace excelentní a strhující výkon čtrnáctičlenné kapely, složené z kapely Razam a deseti orchestrálních hráčů (zčásti členů Filharmonie Hradec Králové), jejichž energickou hru na jevišti Hudební scény MDB podtrhlo i vynikající nazvučení.

Festivalová atmosféra
Foto archiv

Druhý festivalový večer zakončil ve dvoraně Městského divadla Brno koncert místní skupiny Meteor z Prahy s repertoárem, složeným zejména z popových hitů 60. let.

Pavel Bár

 

Stephen Dolginoff: Thrill Me. Překlad: Hana Nováková, režie: Juraj Čiernik, hudební nastudování: Jakub Žídek, scéna a kostýmy: Marta Roszkopfová, pohybová spolupráce: Jana Burkiewiczová, dramaturgie: Hana Nováková, Tomáš Novotný. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, premiéra 12. 5. 2019 – Lukáš Adam a Richard Pekárek, obnovená premiéra 14. 1. 2025 – Festival Dokořán pro hudební divadlo 14. 6. 2025.

Pavel Khek, Lenka Smrčková, Iva Marešová: A pak usnu a vstanu… Režie: Pavel Khek, dramaturgie: Lenka Smrčková, výprava: Jozef Hugo Čačko, choreografie: Marek Zelinka, videoprojekce: Kateřina Podlipná, Ondřej Martinec, hudební nastudování a aranžmá: Radek Doležal, hudební dramaturgie a pěvecké nastudování: Iva Marešová. Klicperovo divadlo Hradec Králové, premiéra 11. 1. 2025 – Festival Dokořán pro hudební divadlo 14. 6. 2025.

  • Autor:
  • Publikováno: 16. června 2025

Komentáře k článku: DOKOŘÁN PRO HUDEBNÍ DIVADLO: Den 80. výročí založení Svobodného divadla

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,