Divadelní noviny Aktuální vydání 10/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

10/2019

ročník 28
14. 5.–27. 5. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Do VILY Štvanice možná přijde i Brandl

    Víkend 23. a 24. března bude patřit divadlu a výtvarnému umění. Nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten připravuje Festival BRANDL, který oslavuje významného barokního malíře Petra Brandla, jehož 350. výročí od narození jsme si v loňském roce připomněli. Součástí festivalu je i odborné sympozium, které se zaměří jak na osobnost a dílo Petra Brandla, tak na výtvarné umění jako inspiraci pro divadlo. Na programu festivalu jsou přednášky, diskuze, představení, projekce dokumentu i komentovaná procházka.

    Festival BRANDL se koná ve štvanické VILE 23. a 24. března. Repro Geisslers

    První ročník Festivalu BRANDL navazuje na předchozí dva ročníky úspěšného Festivalu ANDREINI (2016 a 2018), kterým Geisslers přiblížili českému publiku zapomenutý, ale velmi významný barokní divadelní rod Andreini. Pořádáním těchto festivalů a sympozií propojujeme odbornou veřejnost a praktiky v uměleckých oborech – v tomto případě usilujeme o fúzi výtvarného a divadelního světa a o přesahy nejen barokního výtvarného umění do současného divadla., říká ředitelka Geisslers Hofcomoedianten Kateřina Bohadlová.

    První část sympozia se zaměří na život a dílo malíře Petra Brandla. Geisslers se jím zabývají v inscenaci Tři ženy a zamilovaný lovec. Jeho osobnost i obrazy mají totiž mnoho co říct i dnešnímu divákovi. Petr Brandl je synonymem barokního umění v Čechách. Byl nejvíce žádaným malířem, také nejlépe placeným umělcem, bohémem, hedonistou, výtečným společníkem, špatným manželem a celoživotním dlužníkem. Brandlovo dílo oslovuje i dnes – energie a vitalita sálající z jeho maleb nezmizela a malířův životní příběh je natolik zajímavý a jistě ne nepodobný mnoha osudům současných lidí., říká odbornice na Brandlovo dílo a život PhDr. Andrea Steckerová, Ph.D. Právě ona vydala v roce 2018 pod hlavičkou Národní galerie v Praze publikaci Petr Brandl (1668–1735). Studie., a bude také chairmankou první části sympozia, v níž vystoupí významný český historik prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D., Mgr. Radka Heisslerová a Mgr. Dalibor Lešovský.

    Součástí festivalu bude inscenace Geisslers Tři ženy a zamilovaný lovec spojená s diskuzí s autorem hry Vratislavem Levínským z Olešnice. Petra Brandla v inscenaci ztvárnil Martin Bohadlo. Foto Tomáš Glasberger

    Ve druhé části sympozia se představí zejména divadelníci, kteří se ve své tvorbě výrazně potkávají s výtvarným uměním. Chairmanem bloku bude mladý režisér a scénograf Lukáš Brychta, který je autorem výjimečného a oceňovaného imerzivního projektu Pomezí. Své zkušenosti dále přijdou sdílet dramaturgyně Dominika Špalková a režisérka-performerka Miřenka Čechová, tanečnice Andrea Miltnerová s light designérem Janem Komárkem, choreograf a tanečník Martin Talaga a kunsthistorik Mgr. Miroslav Kindl, Ph.D.

    Součástí festivalu bude inscenace Geisslers Tři ženy a zamilovaný lovec spojená s diskuzí s autorem hry Vratislavem Levínským z Olešnice, projekce filmového dokumentu o Karlu Škrétovi, komentovaný výlet za Brandlovými oltářními obrazy v pražských kostelích a setkání s přímým potomkem Petra Brandla – s rakouským malířem, pedagogem a historikem umění Markem Staffem Brandlem. Diváci budou mít také možnost podívat se v rámci pohybově-vizuální performance Martina Talagy #SOMA do v současné době uzavřeného Lapidária Národního muzea, v němž se nachází největší česká státní sbírka kamenných plastik a architektonických článků z období od 11. do 19. století.

    Více informací a program festivalu.

    • Autor:
    • Publikováno: 8. března 2019

    Komentáře k článku: Do VILY Štvanice možná přijde i Brandl

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,