Divadelní noviny Aktuální vydání 10/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

10/2019

ročník 28
14. 5.–27. 5. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Do divadla s kuřetem (No. 2)

    Po slavnostním udílení cen DNA v pražské Arše otevřely 14. ročník festivalu Malá inventura dvě produkce „nového divadla“. Vřelým i lstivým objetím přivítaly návštěvníky NODu Lessons of Touch a welcome drinkem pohostila osazenstvo MeetFactory Halka Třešňáková v projektu Für die Macht.

    Jestliže mi hřejivá i mrazivá náruč Tantehorse a Jiřího Bartovance vykouzlila při odchodu ze sálu potměšilý úsměv na rtech, Třešňáková poskytla příliš málo alkoholu (a že zásoby měla!), aby bylo čemu se smát.

    Lessons of Touch

    Nina Vangeli a Radim Vizváry v Lessons of Touch FOTO VOJTĚCH BRTNICKÝ

    O inscenaci „Lekcí doteku“ v režii Miřenky Čechové, choreografii Jiřího Bartovance a podání Radima Vizváryho a Niny Vangeli DN již dříve psaly (reflexe naleznete zde a zde). Přesto se nezdržím krátkého komentáře – inscenace za to stojí. Její obsese instinktivním dotykem, která překlenuje živočišnou říši, ohledává bezprostřední vztah k sobě sama i přilehlému prostoru (první část), se nejvýrazněji manifestuje ve vztahu k druhému – v našem případě vztahu muže a (starší) ženy (druhá část). V pestré škále poloh srozumitelně načrtává subtilní nuance, jakými řeč těla definuje vzájemnost. Generační odstup interpretů ji navíc neklasifikuje primárně sexuálně, i když ani tato poloha samozřejmě nechybí. Duet expresivně přetavuje zárodky každodenní interakce do mýtických obrazů (např. bohyně Durga posazená na tygrovi). Jestliže však anotace deklaruje – „zrak diskriminuje, hmat a dotyk osvobozuje“, jsou diváci už z definice odkázáni k diskriminaci. Ne tak v poslední části představení, kdy si hranice „vnitřní tolerance“ k exponované intimitě osahávají dobrovolníci na vlastní kůži. Ale pozor! Není vždy radno chodit s kůží na trh: ve skupinové nebo mezidruhové tělesnosti je stále bezpečnější držet si odstup, pokud nechce nejslabší článek potravního řetězce sdílet s ostatními i vyhřezlé vnitřnosti… Pak už zbývá jediný lék, lidem dobře známý cynizmus: vyfoť si oběť, vzkazuje ironicky Miřenka Čechová.

    Stiftung

    Halka Třešňáková jako Miss World v autorské inscenaci Für die Macht FOTO MARKÉTA ČERNÁ

    Výtečné české performance Halce Třešňákové rozhodně talent ani energie nechybí, jen je zarážející, na co jimi plýtvá. Stylizována do Miss World budoucnosti v autorské one-woman show Für die Macht (která měla premiéru na festivalu 4 + 4 dny v pohybu) se potýká s globálními problémy lidstva prvoplánovou karikaturou celebrity. Mimické pitvoření dokresluje znetvořený jazykový pelmel promluv. Po téměř hodinovém představení se nedozvíme víc, než co je vetkáno už do programu: do politiky se zkrátka často míchají nekompetentní „superstars“, které se pokoušejí utopisticky spasit svět (než vyhasnou jako dokouřená cigareta a zalezou do své papundeklové nory). Parodii suverénní omezenosti přitom usměrňuje pouze soucit s přímočaře angažovanou naivitou.  Představení rozčleněné do jednotlivých etap krásčiny bohulibé mise za dosažení celosvětového míru, „problémem náboženství“ počínaje a globálním oteplováním konče, zahrnuje briskně generovaná/briskně odškrtávaná bizarní řešení krize všeho. Výstupy se vysmívají hlouposti, nevyhnutelně směřující k deziluzi, samy o sobě však nesměřují vůbec nikam. Snad až uvolnění nahromaděné frustrace, vykřičené ve výbuchu vzteku z otevřeného okna MeetFactory, komunikuje cosi o nezvladatelnosti naší situace… aspoň tedy, předsedá-li jí ignorance.

    ///

    Předchozí díl denního zpravodajství:

    Do divadla s kuřetem (No. 1)


    Komentáře k článku: Do divadla s kuřetem (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,