8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza Festivaly Zprávy

Dnes začíná Divadlo evropských regionů – Open Air Program

Od 23. do 30. června opět ožije historické centrum Hradce Králové divadlem! V pořadí 18. ročník Open Air Programu Hradec Králové nabídne více než 200 divadelních, hudebních a doprovodných produkcí. Na 14 otevřených scénách, v ulicích i v šapitech se odehraje rozmanitý program, jehož pojítkem je letos téma Open Vacuum– překročte s námi sami sebe, své hranice, upusťte páru a vystupte ze stínu – stačí jen „otevřít zde”! Chybět nebude činohra, fyzické divadlo, pohádky, loutková představení, speciální rozhlasová vysílání, improvizace či koncerty a večerní DJ sety.

Hlavní program
    První den zahájí hlavní program Pavol Seriš pohybovou komedií pro jednoho herce Ze ZOO, na kterou naváže vinohradské Divadlo D21 s fantasy podle Terryho Pratchetta – Sekáč dědeček.

Sobotní večer uvede v Divadelním stanu tragikomickou autorskou hru Deadline (a cibule), aneb o prokrastinaci a jiných běsech. Hru o lepku i chorobném odkládání úkolů uvidíte v podání nezávislého brněnského souboru DIVO4. Po setmění se můžete těšit na další festivalovou stálici, Divadlo Spektákl, která představí Goethova Fausta zbaveného velkoleposti a patosu.

Neděle bude patřit především nezávislé umělecké skupině OLDstars, která v rámci svého pásma v Atriu Radnice uvede celkem 6 představení. OLDstars je platformou pražského studentského kulturního života. Zaměřují se jak na klasické divadelní texty, tak na tvorbu autorskou. Hradecké publikum tak bude mít jedinečnou příležitost zhlédnout průřez touto tvorbou během jednoho odpoledne. Na Pivovarském náměstí pro změnu v neděli vyrostou závěsné konstrukce, na kterých se postupně představí novocirkusová uskupení – Arte Levite,Cirqueona Cirkus Tety.

Slovenskou nezávislou alternativní divadelní scénu v pondělním programu festivalu reprezentuje bratislavské divadlo Stoka se svým postdramatickým představením Wellness. Budete-li se chtít pobavit, určitě nezmeškejte hořkou komedii Petra Kolečka Zakázané uvolněnív provedení pardubického Divadla Exil.

Off národ vnese do festivalu trochu multikulturality. V úterý zahrají japonskou hororovou pohádku Hachiko i představení Angakokové za Nuukem, pohádku pro děti i dospělé vycházející z grónských mýtů a pověstí.

Ve středu rozezní Malé náměstí africké melodie. Ve spolupráci s festivalem Tanec Praha uvedeme představení Ghana zrána, které vzniklo spojením českých a ghanských tanečníků pod choreografickým vedením Moniky Rebcové. A co by to bylo za Open Air Program bez souboru Vosto5? Osudový příběh Bohumila Hanče a Václava Vrbaty převypráví již tradiční host OAP od 20 hodin v Divadelním stanu.

Základní umělecká škola z Jaroměře se souborem Jakkdo představí ve čtvrtek svou jedinečnou poetiku v představení Kdes holubičko lítala. ZUŠ Jaroměř pravidelně dokazuje, že základní umělecké školy mají v našem programu své čestné místo nastupující divadelní generace, která má světu co sdělit.

V pátek nás tři klaunky až z Francie vtáhnou do svého putování bláznivou poetikou, kterou si zamiluje snad každý. Kamin’é přináší do hry nenasytnou touhu po životě. Buďte u toho na Malém náměstí! Sexy, vypočítavá, šílená, závislá, nešťastná! Jak vidí slavnou hereckou ikonu Marilyn Monroe Studio Damúza se přijďte přesvědčit během závěrečného večera festivalu na představení Spal jsem s Marilyn.

Speciální projekty
    V pátek i sobotu bude z industriálních prostor Pilnáčkovy továrny, konkrétně kavárny KRAFT, vysílat mírně pirátské rádio divadelního souboru 11:55 (čti za pět dvanáct). Vysílání 23:55 – Rádio Za pět půlnoc plné improvizace, lehce pubertální neformálnosti a nekorektního humoru si nesmíte nechat ujít – ať už naživo nebo z éteru.

Jak se žije v paneláku? O hlučných sousedech, domovních schůzích v kočárkárně, o cizích lidech žijících v identických bytech oddělených patnácticentimetrovou příčkou, o městských mýtech a poblikávajících televizorech. O tom a mnohém dalším bude multimediální site-specific představení Zářící město, které uvedeme v pondělí a úterý od 22 hodin. Budoucnost už není, co bývala. Přijďte se přesvědčit k panelovému domu na adrese Jana Masaryka 2017.

Pouliční představení
    „Stejně jako loni, i letos jsme kladli důraz na to, aby se každý den odehrálo alespoň jedno ryze pouliční představení. Během osmi festivalových dnů se tak rozehrají venkovní prostory, jako jsou Gočárovo schodiště, Jižní terasy, Malé náměstí i Žižkovy sady, improvizacemi, tanečními performancemi, žonglérskými výkony i nesmrtelným Školním výletem v podání Václava Bartoše. Literární procházkou městem, ve kterém působili takoví velikáni české literatury jako Josef Kajetán Tyl, Karel Jaromír Erben, Karel Čapek a další, vás provede Ondřej Macl.” říká koordinátorka festivalu Barbora Holanová.

Petr Reif v Unhappy Happy FOTO ARCHIV AUTOBUF

Ostatní prostory a šapita
    Od pátku 23. do neděle 25. 6. program zpestří umělecká skupina UMSKUP. Kdo by neznal jejich Švédované filmy nebo Minikapelu, jako by nebyl. O program se ve svém stanu podělí s hosty, českobudějovickými Artedella tlampač. Od pondělí se UMSKUP stan promění v Šapitó Žižka, ve kterém se můžete těšit na scénická čtení, improvizace a další zajímavé formáty. I letos pak v Žižkových sadech zaparkuje Autobuf. Divadlo Bufet v něm uvede představení Unhappy Happy, 1. českou škrabárnu a hostující talkshow Divadla D21 Komu zvoní Hana. Na Kavčím plácku opět vyroste Šapitó královéhradeckého souboru Q10. Těšit se zde můžete na bohaty divadelní i hudební program.

Hudební program
    Ani letos diváci nepřijdou o zajímavé hudební zážitky. Vyzbrojen klávesami, několika kostýmy a hrstkou třpytek se přiřítí hned v pátek neřízená berlínská střela Stephen Paul Taylor, aby nám ukázal, jak lehce se dá rozdovádět dav pomocí extravagantního, ale zároveň podmanivého one-man synth popu. Svoji nejnovější desku Give Masterpiece a Chance přijede do Hradce představit elektro-poeticko-popová brněnská kapela Midi Lidi. Největší hudební událost festivalu nenechá jedny ruce založené hned v sobotu od 21 hodin v Hudebním stanu. Držitel hudebních ocenění Vinyla, Apollo a nejnověji také ceny Anděl v kategorii Elektronická hudba Ondřej Holý, alias dné, rozezní barokní zdi Městské hudební síně ve čtvrtek od 21 hodin. Jeho vystoupení slibuje upřímný a nezapomenutelný zážitek. Z hudebního programu můžete vybírat také na Kavčím plácku či Pivovarském náměstí, který jsme připravili společně s našimi festivalovými partnery (neziskovou organizací Skok do života a manželi Podhajskými).

Výtvarno
    V rámci festivalového programu nalezly své místo i výtvarné dílny a performance v podání Kateřiny Olivové, absolventky Ateliéru tělového designu FAVU VUT v Brně, české umělkyně Veroniky Bromové nebo performativní jednotky PRO FORO INTERNO.

Zahajovací průvod
    Již tradičně bude festival zahájen slavnostním průvodem, který odstartuje z Masarykova náměstí v 17 hodin a vyvrcholí na Malém náměstí. Průvodci budou klauni v podání Paleťáků, pardubické improvizační skupiny, herců Klicperova divadla i Divadla Drak. Novinkou letošního roku je workshop „VAKUMASKA”. Už od 15 hodin si budete moci na Masarykově náměstí vyrobit vlastní masku z recyklovatelných materiálů a později společně s herci vyjít do ulic a zahájit festival. Na Malém náměstí na vás pak budou v 18 hodin čekat Bratři v tricku se svou cirkusovou show Malíři.

Doprovodný program
    Návštěvníci se také budou moci v průběhu celého festivalu libovolně zúčastňovat výtvarných a pohybových workshopů. Každý rok samozřejmě myslíme na rodiče s dětmi. Vedle každodenních představení pro děti (ve všední dny vždy od 16 h a o víkendu od 14 h) připravují jiné hradecké neziskovky volnočasové aktivity a kreativní dílny pro celou rodinu. O víkendu se můžete těšit na oblíbený bleší trh Open Šmelitex v Žižkových sadech, nebo na výtvarný designový minitrhOpen Pocket v KRAFTu. Hlavní program doplní filmová projekce v Bio Central. V české předpremiéře zde uvedeme dokument Olgy Sommerové o Soně Červené –Červená (pondělí 26. 6., 10.00). Hostem projekce a diskuze bude Soňa Červená osobně.

Vstupné a financování Open Air Programu
    Martina Erbsová, ředitelka neziskovky kontrapunkt, která festival pořádá, na závěr dodává: „Snažíme se zachovat představení, koncerty, workshopy a další program finančně dostupný všem jeho návštěvníkům. Většinu představení a koncertů je možno podpořit dobrovolným příspěvkem, a to před nebo i po jeho začátku na dané scéně. Na vybraná představení označená v programu je nutné zakoupit lístky a tvoří jeden ze základních pilířů financování OAP. Rozpočet letošního ročníku se pohybuje kolem 1,8 mil. Kč, přibližně 1,5 mil. Kč jsme schopni zajistit pomocí grantů, příspěvků sponzorů, vlastního prodeje, zbývající částka pak již připadá na samotné návštěvníky, kteří byť jen symbolickým příspěvkem dokazují, že se o další vývoj OAP zajímají a není jim lhostejný, a za to jim velmi děkujeme.”

• Publikováno: 23. června 2017

Komentáře k článku: Dnes začíná Divadlo evropských regionů – Open Air Program