Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 39)

    Humoru není nikdy dost, a toho chytrého, který pobaví, má v sobě nadsázku i hodně z životní reality, je jako šafránu. O to snáze padne do noty komedie Jakuba Zindulky Tchýně na zabití, jež měla koncem roku premiéru v plzeňském Divadle Dialog.

    Určující jsou role dvou dominantních, avšak osamělých matek. Foto archiv Divadla Dialog

    Jedná se o v pořadí čtvrtou hru Jakuba Zindulky. Premiéru měla v Litoměřicích v listopadu 2017 a v březnu následujícího roku ji v Praze uvedlo Divadlo U Hasičů. Nyní se hraje i v plzeňském Dialogu. Hra s výmluvnou charakteristikou „o dospělých dětech a jejich nedospělých matkách“ je – jak z názvu vyplývá – typickou rodinnou komedií o vztazích mezi matkami a jejich dětmi, o vztazích mezi dětmi a dokonce i o vztazích mezi samotnými tchýněmi. Věčné téma mezigeneračních neshod pramenící z jistého majetnického rodičovského vztahu a potřebě přetvářet děti k obrazu svému a plánovat jim jejich životy je nazíráno z neobvyklých úhlů. Je to laskavá hra o lásce, o zbytečné averzi, o pochopení, o odpuštění a porozumění. Vystupují v ní nejen živí lidé, ale i duchové. A jakkoliv je středem scény postel – hodně se toho v ní odehrává a sex je oblastí, která obě matky z různých důvodů velmi zajímá -, autor nikdy nesklouzne k laciné podbízivosti a obscénnosti. Divák se textem a situacemi skvěle baví od začátku do konce. A na konci čeká jako odměna, jako pověstná třešnička na dortu, milá, povzbudivá naděje.

    Karla Králová nemá pro volnou lásku a jointy nejmenší pochopení. Foto archiv Divadla Dialog

    Jakub Zindulka svou hru rovněž režíroval a navrhl jednoduché a funkční scénické řešení. Herce vede k výborným výkonům s důrazem na pečlivou dikci. Určující jsou role dvou dominantních, avšak osamělých matek. Gene, věčné příznivkyně hnutí hippies, a Karly Králové, neustále zaneprázdněné a odměřené ředitelky rodinné firmy. Výtečně je ztvárňují Lucie Zedníčková a Olga Ženíšková. Gene svým benevolentním přístupem k životu a vztahům mezi muži a ženami dráždí upjatou, upracovanou a předčasně ovdovělou Karlu Královou, která pro volnou lásku a jointy nemá nejmenší pochopení. A právě dcera a syn těchto dam se zcela protichůdnými životními zásadami se do sebe zamilují a uzavřou tajně sňatek. Kolotoč událostí se tak může roztočit naplno.

    Lucie Zedníčková je neodolatelnou ´hippiesačkou´. Foto archiv Divadla Dialog

    Lucie Zedníčková je neodolatelnou ´hippiesačkou´ s vláčnými pohyby a lehce neurvalým přímočarým jednáním. Pod tímto povrchem však cítíte lidskost a stopu stále přítomné, až dětské naivity. Skvělým kontrastem k ní je přepjatá Karla v podání Olgy Ženíškové. Žena, která pod maskou tvrdé businessmanky skrývá břemeno permanentní odpovědnosti za podnik, jeho zaměstnance a jeho budoucnost. A velkou lásku ke svému zesnulému manželovi. Postavy jejich dětí ztvárnili Dagmar Kotorová jako Jindra Sedláková-Králová a Jan Doležal jako Karel Král. Podařilo se jim přirozeně vystihnout postoj dospělých dětí k rodičům, kteří se jim už přes míru pletou do života, ale ony jim nemají to srdce říct – nechte nás být, jděte pryč, chceme být sami. Prostě proto, že je mají rády… Nikdo nepřehrává, jakkoliv by role tchýní k tomu mohly svádět. Postavy tak působí věrohodně a snadno se s nimi lze ztotožnit. Tím spíše, že v narážkách a v mnoha situacích jistě mnozí z diváků poznají vlastní život. Vše zdařile podkresluje Čajkovského hudba z Labutího jezera a dávku tanečního odlehčení dodá celku i originální pas de quatre všech postav přímo na scéně.

    Postavy působí věrohodně a snadno se s nimi lze ztotožnit. Foto archiv Divadla Dialog

    Nemá smysl prozrazovat z děje víc. Jakubu Zindulkovi se zkrátka podařilo napsat komedii, která svébytným, originálním způsobem zachycuje mezigenerační vztahy. Z živých dialogů, které mají spád, pointu a nápaditost, zřetelně vyvstávají charaktery jednotlivých postav i jejich proměny. Tchýně na zabití je hra prostoupená duchařinou – dokáže nenásilně a přirozeně poukázat  i na to, jak moc můžeme být svým rodičům podobni, ačkoliv bychom si to nikdy nepřiznali. A že jednou přijde čas, kdy mnohé pochopíme…

    Divadlo Dialog, Plzeň – Jakub Zindulka: Tchýně na zabití. Režie a výprava Jakub Zindulka. Premiéra 15. 12. 2019.


    Komentáře k článku: Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 39)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,