Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 27)

    Dvě zastavení na HAMU

    Prodaná nevěsta v Inspiraci

    Pražské divadlo Inspirace na Malostranském náměstí má od 1. dubna na repertoáru nové operní představení HAMU, tentokrát českou klasiku. Studenti katedry zpěvu a operní režie, ale též dirigování, tu hrají Prodanou nevěstu Bedřicha Smetany, a to v podobě, která vychází z původní verze díla, je doplněna o zpívané recitativy a z pochopitelných důvodů vypouští taneční scény.

    Inscenaci režíroval Jakub Hliněnský se sympatickou snahou o provedení Smetanova díla bez násilných aktualizací či planého režisérismu. Foto HAMU

    Hudebně dílo nastudovali mladí dirigenti Jakub Pikla a Josef Štefan se svým pedagogem Františkem Babickým a Janem Snítilem, který také celé představení citlivě a s pozoruhodnou jistotou doprovází na klavír. Třetí premiéru 5. dubna (i tu první) řídil Josef Štefan, který už Prodanou nevěstu diriguje také v opavské opeře. Jeho talent a celková muzikálnost jsou nesporné. S přehledem vede pěvce v sólech, ve všech duetech i ansámblech a vydařil se rovněž náročný sextet Rozmysli si Mařenko. Prodaná nevěsta má v tomto směru všechny své smetanovské atributy.

    Sólisté, s nimiž připravili zpěvní party jejich pedagogové, podali po pěvecké stránce sympatické výkony a mnozí na sebe upozornili krásnými hlasy. Varine Mkrtchyan jako Mařenka se znělými a jistými výškami zaujala i nesporným přirozeným hereckým projevem, adekvátní výkon podal spolehlivý Raman Hasmyu jako Jeník. Jan Janda zúročil nepochybně v roli Kecala své zkušenosti z jiných produkcí a získal si diváky nejen znělým barevným basem a zvládnutím hloubek, ale i jiskrou, kterou dokázal vesnickému dohazovači dát; také jevištně a pěvecky jistý Daniel Kfelíř jako Krušina přesvědčil. Krásný průrazný tenor má sympatický Jakub Koś v roli Vaška, dobře si vedli i Juraj Purdeš jako Mícha, Elmaz Kadyieva jako Háta a Yanina Ulasavets v roli Ludmily. Principála zpíval s jistotou Petr Dvořák, Esmeraldu Zuzana Kopřivová, Indiánem byl Jan Kukal. Další studenti provedli s chutí zkrácené sborové výstupy.

    Duet Kecala s Jeníkem Znám jednu dívku zbytečně rušily tanečky cizích dívek. Foto HAMU

    Inscenaci režíroval Jakub Hliněnský se sympatickou snahou o provedení Smetanova díla bez násilných aktualizací či planého režisérismu. Sólisté i sbor vystupují v očekávaných krojích, kostýmy rovněž rozlišují odpovídajícím způsobem věk jednotlivých postav. Jeviště posypané slámou uzavřely po všech třech stranách náznaky venkovských domků, vše je jasně nasvíceno a opera tedy získává žádoucí slunný ráz odpovídající hudbě i vlastnímu ději. Hliněnský zachytil přehledně klíčové okamžiky děje a dobře vyřešil příchody a odchody sboru. Zařadil několik vděčných gagů (inspirace jinými inscenacemi v tomto směru nebyla na škodu). Jen na nich však celek postavit nelze. Prospěla by mu zřetelnější charakteristika postav a důslednější herecké vedení pěvců. Rovněž některé výstupy by si zasloužily logičtější stavbu, např. duet Věrné milování zpívali z neznámých důvodů Mařenka s Jeníkem každý na protilehlé straně jeviště. Duet Kecala s Jeníkem Znám jednu dívku pro změnu zbytečně rušily tanečky cizích dívek a divácky snad největší atrakce – Vaškův výstup v medvědí kůži – prakticky zanikla, neboť byla situována před jeviště.

    Studentská „Prodanka“ se bude hrát i po prázdninách a do té doby by jistě bylo možné nedotaženosti snadno odstranit. Zasmušilého a rozpačitého Jeníka proměnit v sebevědomého a šarmantního mládence, Mařence dodat více razance i citu, Vaškovi ubrat přímočaré hlouposti a přidat „obyčejné“ rozpačitosti či u půvabné Esmeraldy ubrat na laciné vyzývavosti.

    Ale buď jak buď – tato Prodaná nevěsta je sympatickým představením, které diváky v Inspiraci nepochybně potěší jak elánem všech účinkujících, tak i celkovým vyzněním.

    Duet Věrné milování zpívali z neznámých důvodů Mařenka s Jeníkem každý na protilehlé straně jeviště. Foto HAMU

    Bakalářský koncert v sále Bohuslava Martinů

    Prodaná nevěsta v Inspiraci se hrála s klavírem. Že Josef Štefan umí dirigovat i orchestr, prokázal o pár dnů později, 12. 4. 2019 na svém bakalářském koncertě HAMU, který se konal v rámci orchestrálního cyklu Ti nejlepší. Akademičtí komorní sólisté – orchestr složený ze studentů HAMU – pod jeho taktovkou úspěšně provedli náročný symfonický program. Virtuózní předehru k opeře Oberon C. M. Webera, obtížný houslový koncert č. 2 K. Szymanowského a violoncellový koncert h moll A. Dvořáka. Orchestr hrál technicky na velmi dobré úrovni, kompaktně, v pečlivé souhře. Velkým zážitkem bylo vystoupení obou sólistek – houslistky Ludmily Pavlové a violoncellistky Anety Šudákové – které provedly své party suverénně. Tito tři mladí umělci budou jistě v budoucnosti dělat HAMU dobrou reklamu.


    Komentáře k článku: Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 27)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,