Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Divadelní Flora z jezuitských katakomb (No. 3)

    Flora nám vyspílala, respektive vyspílala nám Komedie

    V rozhovorech ve Festivalové revui se lze dočíst ledacos, ale jak už to u rozhovorů bývá, nejvíce toho všichni řeknou mimo záznam. Zatím tedy nemůžu prozradit nic víc, než že Charlotta Ö. se na Floru nejspíš zase vrátí, pokud se tu ještě bude za rok hrát tanec (nebo tančit tanec), že poslední sezona pražské Komedie bude zřejmě velkolepá a že v divadelním klubu se kromě sekané na chlebu a sledování hokeje dá bavit i o divadle. A že „finále“ znamená zápas s Finskem.

    Druhé – raně odpolední – představení Kabaretu Hašek sklidilo nadšené ovace.

    Světová premiéra Found and Lost pražského souboru VerteDance v choreografii Charlotty Öfverholm vzbudila ohlasy smíšené. Ty nadšené byly totiž doprovázeny dozvuky poměrně agresivního představení. Každopádně událost.

    Zásadní zážitkem letošní Flory bylo Spílání publiku: sledovat herce, kteří nadávají divákům, ti se ale usmívají nebo přímo nadšeně smějí a tleskají, je docela zvláštní zážitek. Každopádně to bylo impozantní.

    Nejkratší anekdota, kolující po festivalových kuloárech: Divadelní svět Brno.


    Komentáře k článku: Divadelní Flora z jezuitských katakomb (No. 3)

    1. Martin J. Švejda

      Profilový obrázek

      Milý pane Johane,
      docela mne mrzí, že své referáty z Divadelní Flóry takto flákáte. Místo řádného přiblížení atmosféry toho kterého dne, minirecenzí představení a něco „bulvárního“ čtiva zde vidím jen strohé „facebookové“ informace. Vím, že je to řehole, ale za možnost sledovat festival „on-line“ bych byl velmi vděčný. Zatím nad Vámi na body vede Vojtěch Varyš na http://www.tyden.cz.

      17.05.2011 (22.51), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      Ne, že by mě netěšila
      chvála páně Švejdova; ale arogantní představa DN, že jim bude někdo (koho ani neznají a nic o něm nevědí) zadarmo dělat zpravodajství, které si mohou a mají zajistit z vlastních zdrojů – redaktorů a spolupracovníků mají dost – mi přijde trochu zvláštní. navíc když se každýmu, kdo dělá pro DN, dneska lidi smějou.

      19.05.2011 (12.27), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Arogantní Vojtěchu,
      uber silných slov. Připomínáš mi poválečnou mladou gardu, když vyobcovávala slušné lidi z kulturních redakcí. Festivalový deník Marka Johana je především jeho vizitkou. S produkcí festivalu – konkrétně ředitelem Petrem Nerušilem – jsme se před festivalem domluvili, že na své náklady zajistí kvalitního redaktora, který bude na i-DN denně o festivalu referovat. A že jej zaplatí coby vzájemnou spolupráci s DN, kterých si – jak říkal – váží. Vinou grantové komise MK, ve které sedíš i Ty, pravidel financování neziskového sektoru a mizivého počtu osvícených donátorů nemají neziskové časopisy (nejen DN, ale i SaD či Loutkář, případně A2, Taneční zóna, Rozrazil, LtN, o revui Orghast a podobných nemluvě) prostředky na zajištění placeného zpravodaje z obdobných akcí. Přesto se o aktuální zpravodajství v rámci svých možností snažíme.
      Tedy – aby bylo jasno – Marek Johan honorář za psaní na tyto stránky dostává. Kolik a jak je věcí páně Nerušila, případně šéfredaktorky festivalového zpravodaje, ve kterém pracuješ i Ty a který – předpokládám – Tě také platí.
      Ale nejde jen o peníze. V redakci je spousta jiné práce, kterou za nás nikdo neudělá. Odjet si na týden z Týdne zřejmě lze, z DN v podstatě ne. Za nás nikdo při odevzdávce, korekturách a náhledech „černou“ redakční práci neudělá.
      A k Marku Johanovi – myslím, že je nespravedlivé srovnávat jej s profesionálním recenzentem. Jde o studenta Palackého univerzity, který vědom si toho, že o většině inscenací se na stránkách DN psalo, se facebookovou formou snaží o zachycení festivalové atmosféry. Proč ne? I když i já si myslím, že by se divadlu měl věnovat víc a také s ním v tomto smyslu komunikuji (a s Martinem Švejdou v zásadě souhlasím).

      19.05.2011 (18.26), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      MK ČR dalo grant
      Divadelním novinám v plné výši, o jakou si požádaly, tak tady laskavě nelži, Vladimíre, že vinou „grantové komise“, potažmo mou vlastní, nemáte dost prostředků.

      19.05.2011 (22.35), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Martin J. Švejda

      Profilový obrázek

      Kolega Varyš,
      jak je jeho zvykem, přehání/provokuje a paušalizuje („každýmu, kdo dělá pro DN, se dneska lidi smějou“!!!). Na meritu věci to však, myslím, nic nemění: nedostatečně využitá možnost poskytnout čtenářům „být virutálně při tom“.

      20.05.2011 (0.15), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Vladimír Hulec

      Profilový obrázek

      Vojto,
      neposouvej diskusi nad Divadelní Florou kamsi do složitých vod financování neziskového sektoru. V grantové komisi jsem kdysi taky byl a vím, že jsme (důsledně, ale neúspěšně – jen jsme přísná pravidla o nějaký ten rok posunuli) bojovali za to, aby tiskoviny nemusely být soběstačné – tuším – nejméně z 50%, není-li u nás přirozený soukromý sponzoring a pro publikace a tiskoviny je téměř nemožné sehnat pravidelné vícezdrojové financování. DN (a nejen ty) tedy, i když dosáhnou maximální grantové podpory, neseženou-li silného donátora, jsou nuceny živořit na pokraji zániku. Grantová komise by totiž neměla – a předpokládám, že to ani nedělá – jen rozdávat z předem určeného měštce a za daných pravidel, měla by také iniciovat proměny pravidel grantového systému vzhledem k stávajícím stavu a situacím. Proto jsem psal ono „vinou“. Nevím o tom, že by grantová komise v posledních letech vybojovala nějaké pozitivní změny vzhledem k financování odborných knih a tiskovin. Ale třeba se mýlím. Budu rád, když výsledky komise, ve které sedíš, situaci neziskového sektoru vylepší. Především však toto téma patří zcela jinam a – prosím – netahejme je sem.

      20.05.2011 (0.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    7. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      to téma jsi sem přitáhl ty.

      20.05.2011 (11.40), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    8. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      a letos bylo docela náročný komisi přesvědčit, aby DN dostaly vůbec nějaké peníze. možná důvod k zamyšlení?

      20.05.2011 (11.41), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    9. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      I když se obávám,
      že je to také problém složení samotné „komise“, snad tištěné DN i virtuální i-DN jsou dokladem jistých „zamyšlení“ a snah o maximální aktuálnost, autorskou pestrost, šíři recenzovaných inscenací a projektů, živého sledování divadelního dění u nás i v zahraničí apod. Ale nechejme toho, nevěřícího nepřesvědčíš. Doufám, že za dostatečný grant pro DN budeš v grantové komisi MK nadále bojovat. Byť třeba jen z vyššího principu divadelního.

      20.05.2011 (14.05), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    10. Jan Kolář

      Profilový obrázek

      Věcná poznámka.
      Grantová komise MK vskutku přidělila Společnosti pro Divadelní noviny částku, kterou požadovala, přesněji, kterou dle pravidel může požadovat, t.j. 2 470 000 Kč. Celkové náklady pro rok 2011 však i při nejúspornějším provozu činí 3 825 000 Kč. Z toho plyne, že rozdíl ve výši 1 355 000 musíme získat pomocí sponzoringu, z inzerce a z tržby. Loni grantová komise tak „štědrá“ nebyla, poskytla nám jen příspěvek padesátiprocentni, takže abychom ročník 2010 vůbec dokončili, museli jsme použít předplatné na rok 2011. Tyto prostředky nám zoufale chyběji, nehledě na to, že mé žádosti o sponzoring odmítá jeden sponzor za druhým – pokud vůbec odepíše. Čili musíme šetřit, kde se dá včetně už tak nizkých platů redaktorů, které jsme letos opět snížili o 15 procent.
      Jinak: byl bych V. Varyšovi velice vděčný, kdyby konkrétně popsal, koho a jak musel v komisi přesvědčovat, aby Divadelním novinám vůbec něco dali. Uvítal bych i jmenný seznam těch, co dělají s DN, jímž se všichni smějí. Směje-li se jim však toliko V. Varyš, autor výroku, že Miloš Forman je žumpa české kinematogrofie, je to pro ně, řekl bych, spíš pocta než pohana.

      23.05.2011 (13.26), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,