Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Dirigent Hrůša získal prestižní ocenění

    Nahrávka Brucknerovy 4. symfonie, kterou Jakub Hrůša pořídil ve spolupráci s Bamberskými symfoniky u společnosti Accentus Music, byla vybrána jako nejlepší v ostře sledované kategorii Symfonická hudba.

    Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí ohodnotili výkon Jakuba Hrůši a Bamberských symfoniků v silné konkurenci ostatních nominovaných, přičemž v nejužším finále se ocitl například s Berlínskými filharmoniky pod taktovkou Kirila Petrenka. Porota ocenila kromě výjimečného uměleckého přednesu i nápaditost ve výběru repertoáru.

    Nahrávka Brucknerovy 4. symfonie, která vznikla během loňského listopadu, je unikátní v tom, že na ní najdeme všechny tři verze tohoto díla, které Bruckner postupně přepracovával, a posluchač je může porovnávat.

    Symfonii se přezdívá také Romantická a je velice posluchačsky srozumitelná, inspirovaná přírodními motivy. Ačkoliv se okamžitě stala velice oblíbenou, autor sám ji třikrát revidoval. Podle nového CD se každý může sám rozhodnout, zda pozdější verze je opravdu lepší než dřívější, a třeba si i položit otázku po smyslu a způsobu tvorby. Bamberští symfonikové jsou pro interpretaci hudby Antona Brucknera ideální, protože s ní mají velké zkušenosti a mají ji velmi rádi, tvrdí Jakub Hrůša a vysvětluje: Geneze nahrávky byla taková, že jsem se rozhodoval, kterou verzi zahrát na koncertě, a vybral třetí. Pak mi bylo líto pominout i ty ostatní a navrhl jsem, abychom vše nahráli. Chceme, aby pokud možno každá naše nahrávka standardního repertoáru měla dramaturgicky nějakou přidanou hodnotu. Po kompletu čtyř symfonií Johannesa Brahmse konfrontovaných bezprostředně se čtyřmi posledními symfoniemi Antonína Dvořáka je tohle další počin takového typu. Postupovali jsme v úzkém kontaktu s vydavatelstvím Brucknerovy společnosti a hlavně s předním americkým muzikologem Benjaminem Korstvedtem, který stojí za nejnovějšími vydáními Brucknerových děl. Ten napsal také průvodní slovo do bookletu.

    Raritní komplet obsahuje i bonusové CD, kde jsou navíc i fragmenty tzv. „přechodných“ verzí symfonií, které se normálně nenahrávají, a odložené finále „Volksfest“. Vznikl tak pro posluchače dokonalý obrázek vzniku díla.

    Dirigent Jakub Hrůša se do finále prestižních International Classical Music Awards probojoval i loni, a to s nahrávkou Mé vlasti, která vznikla taktéž ve spolupráci s Bamberskými symfoniky. Soutěž International Classical Music Awards (ICMA) je každoročně otevřena všem audio a audiovizuálním nahrávkám vydaným v daném období ke komerčním účelům s mezinárodní distribucí. Členy poroty jsou šéfredaktoři prestižních hudebních časopisů a zástupci významných kulturních institucí z Německa, Turecka, Belgie, Maďarska, Chorvatska, Velké Británie, Itálie, Švýcarska, Ruska, Lucemburska, Polska, Finska, Rakouska a Španělska (Crescendo, Andante, Musica, Pizzicato, Das Orchester, Scherzo, Musik & Theater ad.). Ceny se udělují celkem v šestnácti kategoriích.

    Jakub Hrůša. Foto: Marian Lenhard

    Jakub Hrůša je jedním z nejaktivnějších a nevlivnějších reprezentantů české hudební kultury a české dirigentské školy ve světě. Pravidelně hostuje u předních orchestrů v Evropě i USA. V současné době působí jako šéfdirigent Bamberských symfoniků, hlavní hostující dirigent České filharmonie a od této sezony i hlavním hostujícím dirigentem Accademia Nazionale di Santa Cecilia. V letech 2009 až 2015 působil jako hudební ředitel a šéfdirigent orchestru PKF – Prague Philharmonia. Z jeho nejdůležitějších angažmá lze jmenovat opakované pozvání k Vídeňským filharmonikům, Berlínským filharmonikům, do filharmonie v New Yorku, Orchestre de Paris, lipského Gewandhausu či k Symfonickému orchestru Bavorského rozhlasu. Pravidelně hostuje na BBC Proms a v nadcházející sezoně ho čeká debut na Salcburském festivalu.

    Stejně blízko jako ke koncertnímu repertoáru má Hrůša i k operní tvorbě. Pravidelně hostuje na Glyndebournském operním festivalu, ve Vídeňské státní opeře, v londýnské Královské opeře, v Opéra national de Paris nebo Frankfurtské opeře a příležitostně na českých operních scénách. Za nahrávku skladeb Dvořáka a Martinů, ale také za DVD záznam opery Vanessa z festivalu v Glyndebourne, získal nedávno ocenění BBC Music Magazine Award. Za nahrávku Mahlerovy 4. symfonie v říjnu 2021 Cenu německé hudební kritiky. Aktivní zájem o osobnost Josefa Suka, zetě Antonína Dvořáka, se promítl do jeho loňského působení na festivalu Dvořákova Praha i do uplynulé sezóny České filharmonie. Sukovo kompletní orchestrální dílo je nyní jeho prioritním nahrávacím projektem. Společným jmenovatelem jeho činnosti v zahraničí je vytrvalé prosazování především děl českých autorů. Za tuto činnost mu v roce 2020 udělila Akademie klasické hudby Cenu Antonína Dvořáka.

    • Autor:
    • Publikováno: 19. ledna 2022

    Komentáře k článku: Dirigent Hrůša získal prestižní ocenění

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,