Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Reportáž

    Čtvero tanečních kontrastů

    Po lednové premiéře celovečerního klasického baletu Don Quijote, kterou uvedl Bohemia Balet společně s Taneční konzervatoří hl. m. Prahy (dále jen TKP), se tento profesionální soubor při TKP prezentoval v Divadle na Vinohradech večerem složeným z kratších moderních děl pod společným názvem Kontrasty. Tento projekt byl realizován za finanční účasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury, Společnosti tance při Taneční konzervatoři Praha, z. s., a Magistrátu hl. m. Prahy.

    Foto: archiv DnV

    Úvodní choreografii Pozastavený okamžik zranitelnosti vytvořil na mši od lotyšského skladatele Pēterise Vaskse francouzský choreograf Stéphen Delattre, zakladatel souboru Delattre Dance Company, který oslavil své desáté výročí v roce 2022 galavečerem na scéně Státního divadla v Meinzu. Ústředním tématem této první choreografie byl souboj dobra a zla, explicitně ztvárněný postavami Ďábla/Viru a Anděla/Vakcíny a jejich interakcí se třemi tanečními páry. Pohybový slovník čerpal jak z klasického, tak ze současného tance. Plastické pohyby zdůrazňující velký pohybový rozsah tanečnic a tanečníků byly nezřídka obohaceny akrobatickými zvedačkami včetně netradiční varianty, kdy Adéla Šorfová (Ďábel) nosí výrazně vyššího Vojtěcha Pilbauera (Anděl). Na zšeřené scéně vynikl ve druhé polovině choreografie bíle fosforeskující přiléhavý kostým Anděla a společně se svítícími vlákny na tělových celotrikotech tanečních párů vytvořil iluzi černého divadla. Jinak prázdnou scénu oživilo také promítání obrysů různě se svíjejících lidských bytostí na zadní prospekt.

    Druhou choreografii, pohybově-hereckou miniaturní grotesku od téhož autora s názvem Odvážný vyhrává (Who dares, wins!), zatančili na píseň Viva la pappa col pomodoro, zazpívanou Ritou Pavone, Vojtěch Pilbauer a jako host student 8. ročníku TKP Anton Troshchenko. V civilních kostýmech připomínajících prosté děti z Cirkusu Humberto předvedli tuto dynamickou choreografii s obrovským nasazením a především Anton Troshchenko s naprosto profesionálním hereckým projevem.

    Foto: archiv DnV

    Třetí choreografie večera Alfama od francouzské tanečnice a choreografky Bérangère Andreo se snad nejvíce ze všech opírala o slovník klasického tance včetně pantomimy a kostýmů typu venkovských dívek a chlapců v tradičních baletech. S Bohemia Baletem a TKP tato umělkyně spolupracuje již od roku 2005. Tři dívky (Lucie Matějová, Adéla Šorfová, Anna Weisová) a tři chlapci (Vojtěch Pilbauer, Matěj Šimůnek a Jan Šimůnek) nás provedli slastmi a strastmi láskyplného vzplanutí. Technicky náročná sóla, duety, tria a sborové scény zatančili s lehkostí, hravostí, ale i s trýzní podnícenou barvitou hudební směsí písní v interpretaci japonské písničkářky Misii, rakouské harfenistky Christiny Pluhar, francouzského kytaristy a loutnisty Vincenta Dumestra, italské folkové zpěvačky Lucilly Galeazzi a italského zpěváka Marca Beasleyho.

    Foto: archiv DnV

    Projekt uzavřela choreografie Křehké vztahy (Fragile Beziehungen) německého choreografa Paula Juliuse, který již s Bohemia Baletem v minulosti nastudoval duet In the Rain Again. Tentokrát mu inspirací byla hudba od různých autorů druhé poloviny 20. století z alba Possesed v interpretaci The Balanescu Quartet. Tématem se opět staly mezilidské vztahy – láska, žárlivost, svádění, falešné přátelství a různé konflikty. Oproti předchozím choreografiím tato mnohem více čerpala ze slovníku současného abstraktního tance, jaký můžeme hojně vidět na různých galavečerech tanečních konzervatoří a juniorských tanečních souborů. A to včetně kostýmů, již tradičně černých kalhot a roláků tanečníků a černých kalhot s různými jednobarevnými trikoty tanečnic. Poněkud stereotypní hudba sice gradovala společně s tancem, zároveň mu ale ubírala na atraktivnosti a tím kladla velké nároky na udržení pozornosti.

    Foto: archiv DnV

    Členy Bohemia Baletu jsou především absolventi TKP, která je obecně považována za spíše klasicky zaměřenou konzervatoř. Přesto všichni mladí tanečníci a tanečnice dokázali, že jsou technicky velmi dobře vybaveni pro interpretaci moderních děl, více či méně čerpajících také ze slovníku klasického tance. Pro kvalitní zvládnutí takto postavených choreografií je třeba mít vyvážené zkušenosti jak s klasickým, tak s moderním repertoárem. Právě proto se s nimi na českých jevištích v podání mladých umělců tak často nesetkáváme. Zastřešující název Kontrasty přiléhavě postihl podstatu všech choreografií. Pouze jejich seřazení se mi nezdálo úplně nejvhodnější. Závěrečné Křehké vztahy bych rozhodně za vrchol večera neoznačila.

    ///

    Bohemia Balet – Kontrasty. Pozastavený okamžik zranitelnosti – choreografie Stéphen Delattre, asistent choreografie Marika Blahoutová, kostýmy Stéphen Delattre, hudba Pēteris Vasks. Odvážný vyhrává (Who dares, wins!) – choreografie Stéphen Delattre, asistent choreografie Marika Blahoutová, kostýmy Stéphen Delattre, hudba Viva la pappa col pomodoro (Rita Pavone). Alfama – choreografie Bérangère Andreo, asistent choreografie Tereza Szentpéteryová, kostýmy Josef Jelínek, hudba Misia, Christina Pluhar, Vincent Dumestre, Lucilla Galeazzi, Marco Beasley. Křehké vztahy (Fragile Beziehungen) – choreografie Paul Julius, asistent choreografie Tereza Szentpéteryová, kostýmy Pavel Knolle, hudba The Balanescu Quartet, Possed. Premiéra 19. listopadu 2023 v Divadle na Vinohradech, Praha.


    Komentáře k článku: Čtvero tanečních kontrastů

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,