Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Ceny Marta stvrdily mezinárodní rozměr Setkání

    Tradičním slavnostním večerem v sobotu v brněnském Divadle Husa na provázku vyvrcholil mezinárodní festival divadelních škol Setkání/Encounter 2019. Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně jedinečnou přehlídku pořádala už po devětadvacáté. Letos se do Brna sjeli mladí herci a jejich pedagogové z jedenácti uměleckých akademií z Polska, Německa, Rakouska, Chorvatska, Bulharska, Ruska, Lotyšska či Filipín a navíc tradiční účastníci, tedy pražská DAMU a bratislavská VŠMU. Předávání festivalových sošek Marta zajímavým počinům festivalu trvalo půldruhé hodiny, odehrálo se výhradně v angličtině a stvrdilo mezinárodní rozměr akce.

    Téma letošního festivalového ročníku znělo Setkání léčí, což zachytil také vizuál festivalu a na jevišti divadla v tomto duchu doprovázeli verdikty porotců i mladí herci převlečení za rozverné pilulky. Foto Aneta Jindrová

    Měli jsme zde sousedy ze všech našich okolních států, ale také sousedy třeba z ruské Jaroslavle či z Filipín. Sousedství totiž není vymezeno jen geograficky, komentoval jedno z poslání akce při závěrečném ceremoniálu ředitel této nesoutěžní přehlídky Michal Zetel. Také z úst studentských i profesionálních porotců opakovaně zaznělo, že právě ono setkávání se mladých divadelních profesionálů z celého světa, navazování profesních i přátelských vztahů je velkou devízou originální přehlídky.

    Rektor JAMU Petr Oslzlý na pódiu připomněl, že v umění žádná soutěž neexistuje, přesto odborná porota ve spolupráci s tou studentskou označila některé zajímavé festivalové výkony a počiny. Oceňovali jsme tentokrát čistě zajímavé individuální počiny, zdůraznil předseda odborné poroty Paul Bourne, který jinak učí na The University of Cambridge a v moskevském Mejercholdově Centru. Téma letošního festivalového ročníku znělo Setkání léčí, což zachytil také vizuál festivalu. Na jevišti divadla v tomto duchu doprovázeli verdikty porotců i mladí herci převlečení za rozverné pilulky.

    V kategorii Mužský herecký výkon si cenu Marta odvezl slovenský student Peter Martinček z bratislavské VŠMU. Porotcům se líbil jeho výkon v hlavní roli inscenace Accordance! Foto Aneta Jindrová

    Při včerejším slavnostním zakončení bylo nakonec rozdáno celkem šest ocenění. V kategorii Mužský herecký výkon si cenu Marta odvezl slovenský student Peter Martinček z bratislavské VŠMU. Porotcům se líbil jeho výkon v hlavní roli inscenace Accordance! Mezi herečkami porotci vyzdvihli pravdivý, citlivý a tajnosnubný výkon, který v inscenaci My anxiety pax a weapon nabídla polská studentka Maja Wolska z krakowské akademie. Martu za herečku, která už ve stejný večer opět hrála v Krakowě, převzali její spolužáci.

    Ocenění Marta získala také scénografie k lotyšské autorské inscenaci Disappearing Future, jak ji navrhla Pamela Butane. Získala ji za imaginativní tvorbu různorodých scénických konceptů včetně podrobné a funkční scény, rekvizit a loutek, komentovala toto rozhodnutí litevská členka studentské poroty Vaiva Martišauskaitė. Čtvrtá Marta putovala za dvojicí muzikantů z rakouského Grazu, a to za scénickou hudbu k inscenaci Romulus Veliký. Paul Ölinger a Andre Menrath jmenovanou produkci živě doprovodili a porotci ocenili, že toto duo vytvořilo a odehrálo soudržný, koordinovaný a integrovaný hudební doprovod, který byl srdcem silného, odvážného a ansámblového výkonu. Kompletní osmičlenná porota pak společně udělila festivalový Swag filipínské herečce Uzziel Delamide za hlavní roli v inscenaci Oedipus. Jako poslední na festivalu vystoupil ředitel Michal Zetel, který své ocenění udělil režijnímu tandemu Petr Erbes a Boris Jedinák za jejich autorskou inscenaci Prodané nevěsty z pražské DAMU, v níž mapovali cestu českého herce napříč historií. Zetel uznale ocenil jejich mimořádně originální a sebeironickou brutalitu reflektující českou národní historii a také jejich nápaditou dekonstrukci operního pokladu českého národa.

    • Autor:
    • Publikováno: 8. dubna 2019

    Komentáře k článku: Ceny Marta stvrdily mezinárodní rozměr Setkání

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,