Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Cenu Marka Ravenhilla převzal Františák

    Vítězem Ceny Marka Ravenhilla 2019 se stala inscenace Hadry, kosti, kůže v režii Martina Františáka ze Švandova divadla. Letošní nominovaní byli vybráni nezávislou porotou z více než sedmdesáti inscenací. Cena byla udělena již po desáté. Poprvé v historii byla Cena předána formou online přenosu, kvůli celosvětové pandemii a probíhajícím vládním omezením shromažďování osob. Již tradičně má Cena podobu kožichu, pro letošního výherce ho navrhla scénografka a kostýmní výtvarnice Linda Boráros.

    Luboš Veselý (vlevo) dokázal zobrazit Holanovu uhrančivou ironii i momenty bloudícího vědomí, Miroslav Hanuš ztvárnil Wericha jako sebestředného klauna, jehož kdesi uvnitř hlodá červ smutku a osamělosti. Foto: Jakub Jíra

    Ceremoniál, který 2.5. odvysílala  v pořadu 90´ČT24 moderovali herci Nataša Mikulová a Michal Bednář. Zdůvodnění udělení ceny právě Františákovi komentuje porotkyně Alena Zemančíková: Inscenace Hadry, kosti, kůže sugestivně evokuje čas a prostor soužití dvou významných a diametrálně odlišných umělců 20. století: národních umělců Jana Wericha a Vladimíra Holana. Tématem hry je frustrace protagonistů české poválečné kultury z reglementovaného socialisticko-realistického umění. Představitelé obou hlavních postav jsou ukázáni v gestu odporu, které odpovídá jejich povahám: Holan je nesmiřitelně negativistický, Werich privátně požitkářský. Text Pavla Jurdy objevuje v postavách dramatické momenty nejen ve vztahu k vnějším poměrům, ale zejména v hloubi jejich osobnostního založení. Inscenace se díky vyrovnanému ansámblového hraní dokáže vystříhat hodnotících klišé. Velké výkony protagonistů (Miroslav Hanuš a Luboš Veselý) se neobejdou bez dalších, zejména ženských postav, které teprve artikulují celou hloubku tragédie jak jednotlivých rodin, tak i zobrazovaného nesourodého soužití. Vzniklo dílo mimořádné hloubky a působivosti, tematicky zpřítomňující konflikt umělce se světem.

    Cena Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu je ocenění českých tvůrců za počin v oblasti inscenování současné dramatiky. Novým textem se rozumí takový text, který vznikl v období deseti let před příslušným udělením ceny. Oceněná inscenace je volena na základě konsensu členů Rady Ceny Marka Ravenhilla, kteří zohledňují symbiózu kvalitního textu a kvalitu jeho inscenování. Rada sleduje i výsledky autorské či kolektivní tvorby, u nichž rozhoduje výsledný text a jeho přenositelnost mimo kontext konkrétní inscenace a poetiky divadla, pro nějž vznikal. Projekt Centrum současné dramatiky, v rámci něhož je cena udílena, založilo pod záštitou Václava Havla v roce 2010 Divadlo LETÍ.

    Na Cenu Marka Ravenhilla byly za rok 2019 nominovány tyto inscenace:

    Bezruký Frantík /Tomáš Dianiška, Igor Orozovič/, režie: kol., uvádí Studio PalmOFF (malá scéna Divadla Pod Palmovkou, Praha)

    Transky, body, vteřiny. /Tomáš Dianiška/, režie: Tomáš Dianiška., uvádí Divadlo Petra Bezruče Ostrava.

    Don Quijote /Jan Mikulášek, Martin Sládeček/, režie: Jan Mikulášek, uvádí Divadlo Husa na provázku

    Hadry, kosti, kůže /Pavel Jurda/, režie Martin Františák, uvádí Švandovo divadlo Praha

     

    Rada Ceny Marka Ravenhilla pracovala v roce 2019 ve složení:

    David Košťák, dramaturg Divadla LETÍ

    Luděk Horký, dramaturg České televize

    Jana Slouková, šéfdramaturgyně MDP Praha

    Jana Soprová, divadelní kritička

    Tomáš Suchánek, manažer Divadla Petra Bezruče a dramaturg festivalu Dreamfactory

    Jitka Šotkovská, dramaturgyně, teatroložka a divadelní kritička

    Jitka Pavlišová, překladatelka a divadelní kritička

    Alena Zemančíková, dramaturgyně Českého rozhlasu a kritička

    ///

    Recenzi Marie Reslové na vítěznou inscenaci Hadry, kosti, kůže naleznete na tomto odkazu.

    • Autor:
    • Publikováno: 4. května 2020

    Komentáře k článku: Cenu Marka Ravenhilla převzal Františák

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,