Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

9/2024

30. 4. 2024

Divadelní noviny > Názory – Glosy

Celosvětové scénické čtení hry Uražení

Celosvětové scénické čtení hry Uražení. Bělo/R/usko – Insulted. Belarus(sia) Worldwide Readings – běloruského opozičního dramatika, scenáristy a režiséra Andreje Kurejčika na podporu demonstrantů v Bělorusku.

Do projektu scénických čtení vyjadřujících podporu a sounáležitost s Běloruskem a Bělorusy se zapojila divadla v USA, Velké Británii, Rusku, Francii, Gruzii, Německu a každý den přibývají další. Scénická čtení nezastavila ani pandemie koronaviru a je běžnou praxí, že probíhají formou online videohovorů. V Česku hru Uražení. Bělo/R/usko uvedli formou scénického čtení na festivalu 4+4 dny v pohybu.

V Městském divadle ve Zlíně text natočili jako rozhlasovou hru s výbornými hereckými výkony a mistrným zvukovým designem. Naše divadlo si vybrala a oslovila přímo překladatelka Martina Pálušová, kterou zaujala odvaha a zaujetí zlínských divadelníků při politických satirách Ovčáček čtveráček, Ovčáček miláček a Jednou budem dál. My jsme velmi rádi za tuto volbu, protože chceme podpořit Bělorusy na jejich cestě za demokracií a svobodou po 26 letech diktatury Alexandra Lukašenka, řekl umělecký šéf MDZ a režisér nastudování Patrik Lančarič.

Uražení. Bělo/R/usko však není politická satira. Autor (v průběhu psaní se musel skrývat) formou monologů zachytil syrové dramatické události prvního měsíce občanských protestů a policejního násilí. Všechny postavy hry mají své reálné předobrazy: „Starý“ Alexandr Lukašenko (Zdeněk Julina), jeho náctiletý syn Kolja („Mladý“), „Nová“ Světlana Cichanouská (Tamara Kotrbová) a řada obyčejných běloruských občanů, kteří bojují s totalitním režimem i za cenu vlastního života, svobody své i svobody svých blízkých.

Zlínští herci se projektu věnovali ve svém volném čase a vnímají ho jako příspěvek všech českých divadelníků. Záznam je volně dostupný na stránkách divadla, Divadelních novin a na YouTube. Nelze než smeknout a do Zlína poděkovat!

Dodejme, že před třemi týdny držitelce Nobelovy ceny za literaturu Světlaně Alexijevičové hrozilo zatčení. Ke spisovatelce se sjeli diplomaté z nejméně sedmi zemí EU, aby ji ochránili, mezi nimi i velvyslanec České republiky Tomáš Pernický.dn

• Publikováno: 26. října 2020