Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Čelákovické glosy (No. 7)

    V rozmezí zhruba dvou týdnů se v budovách kolosu ND konaly dvě operní premiéry: dnes už nechvalně proslulá Tosca a pak Donizettiho Poprask v opeře, veselý příběh o vzniku operní inscenace.

    Plakáty ND k operní sezoně sezoně 2016/17. Repro archiv ND

    Základní příčinou neuspokojivého scénického tvaru obou je absence dramaturgické práce s režiséry při formování inscenačního záměru. Těžko lze jinak pochopit inscenováni Tosky v obří hale policejního ředitelství či Donizettiho v tělocvičně – v obou případech jde o masivní stavby, ktere nelze změnit během přestávky.

    Ano, v Tosce je policejní stát a jeho útlak opravdu zřetelně vyjádřen pilnými policisty u psacích strojů, u Donizettiho je jistě třeskutě vtipné prezentovat fyzickou zdatnost mužského sboru i sbormistra. Výsledkem je masivní negativní ohlas Tosky a rozhořčené německé výkřiky o šmíře, které se nesly večerní Rytířskou ulicí po premiéře Donizettiho. České publikum se ovšem rádo zasměje, zvláště když ho opravdu pořádně polechtají.

    Od pražského ND, nejvíce dotované scény, přejímají způsoby inscenování menší a chudší operní domy. Výsledek je nasnadě.

    ///

    O inscenaci Tosky více na i-DN:

    Čelákovické glosy (No. 6)

    O inscenaci Poprask v opeře více na i-DN:

    Kritické teze Josefa Hermana: Poprask v opeře Gaetana Donizettiho

    Poprask v opeře – otevřené dopisy

    Třeskutá taškařice ve Stavovském


    Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 7)

    1. Bronislav Procházka

      Avatar

      „Osobnost a dílo Antonína Dvořáka
      patří bez přehánění k světovému kulturnímu dědictví. Díky tříletému pobytu v Americe je zde Dvořákovo dílo známé a milované. Antonín Dvořák byl bezesporu génius, který dokázal vidět věci zdánlivě obyčejné a vtělit je do své hudby nesmírně poeticky i dramaticky. Také proto je vnímán generacemi posluchačů jako jedna z největších osobností světa dnes již klasické hudby.“
      Tento text bych přisuzoval nějakému nezdárnému septimánovi, a ona jsou to slova ministra kultury, uveřejněná na webu MK před jeho odletem na premiéru Rusalky v Metropolitní opeře v New Yorku. O jakémsi stavu to vypovídá. Či ne?

      14.02.2017 (9.37), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,