Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Zahraničí

    Čelákovické glosy (No. 48)

    Portál OperaVision na kanálu YouTube nabídl 12. dubna další vzrušující zážitek: Gluckovu operu Orfeo ed Euridice (vídeňskou verzi z roku 1762) provedenou v Irské národní opeře.

    Na holé scéně s pohyblivými závěsy vedla choreografka a režisérka Emma Martin čtyři tanečníky i čtyři zpěváky „sboru“ a sólisty k plynulému pohybu. Foto Irish National Opera

    Instrumentální složka v tzv. historicky věrné interpretaci (Irish Baroque Orchestra řídí od cembala Peter Whelan) a perfektní vokální provedení (Sharon Carty – Orfeo, Sarah Power – Euridice, Emma Nash – Amore) jsou základem pro sugestivní scénickou realizaci. Emma Martin, především choreografka, pojala první vlastní operní režii v duchu svého hlavního oboru: nejen čtyři tanečníky (Stephanie Dufresne, Javier Ferrer, občas i sama Emma Martin a Sophia Preidel), ale i čtyři zpěváky „sboru“ (Emma Nash, Dominica Williams, Fearghal Curtis, Matthew Mannion) a sólisty vedla k plynulému pohybu, který gesticky zpřítomňuje vnitřní děj opery se známým  mytologickým námětem: v den svatby zemře Orfeova choť Euridyka po štípnutí včelou. Zarmoucený manžel se ji vydá do podsvětí vysvobodit; Zeus mu to dovolí, ovšem pod podmínkou, že na Euridyku nepohlédne. Orfeus však jejímu naléhání neodolá, obejme ji, a ona proto znovu umírá. Amor, pohnut Orfeovým zármutkem, Euridyku oživí. Opera končí radostnou apoteózou, kterou zpívají všichni – i tanečníci.

    Hraje se holé scéně, s pohyblivými závěsy a neutrálním nábytkem (židle, lavice – spíše k odpočinku interpretů), v dnešním indiferentním civilu – jedině Euridyka je zahalena do kvanta látky. V takto asketické výpravě (důvodem je zřejmě to, že produkce bude hostovat po Irsku) působí hudba i scénický tvar s mimořádnou intensitou – také proto, že všichni hrají a zpívají s velkou chutí! Ostatně, podívejte se sami.

    Irish National Opera – Christoph Willibald Gluck: Orfeo ed Euridice. Dirigent: Peter Whelan, režie a choreografie: Emma Martin, scéna: Sabine Dargent, kostýmy: Catherine Fay, light design: Stephen Dodd, asistent režie: Emmanuel Obeya. Účinkují: Sharon Carty, Sarah Power, Emma Nash, Dominica Williams, Fearghal Curtis, Matthew Mannion, Emma Martin, Stephanie Dufresne, Javier Ferrer, Sophia Preidel a Irish Baroque Orchestra. Premiéra na portálu OperaVision 12. 4. 2019.


    Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 48)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,