Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2019

ročník 28
26. 11.–9. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Čelákovické glosy (No. 1)

    Po úspěšné premiéře na Dnech nové opery v Ostravě před dvěma lety (pod názvem Sezname, otevři se!) zpracoval Martin Smolka novou verzi díla . Místo komorního orchestru hraje jen smyčcové kvarteto rozšířené o klavír a harfu, chybí také komorní sbor. V průběhu práce se ukázalo, že nepůjde jen o přeinstrumentování – skladatel nakonce celých dvacet minut opery přepsal; dílo má teď také pozměněný název Bludiště seznamů.

    FOTO archiv Alfred ve dvoře

    Boca Loca Lab (Daniel Šváb, Bára Mišíková, Vendula Holičková a Pavol Smolárik). FOTO archiv Alfred ve dvoře

    Při zhlédnutí nové verze jsem si uvědomil jistou příbuznost Bludiště s Ligetiho Aventures & Nouvelles Aventures (1962 – 65): možná podobnost je ve volbě hudebních prostředků a jejich traktování, jinak jde o odlišná díla – v Bludišti spolu aktéři nekomunikují, kompozice je zásadně bezdějová.

    Hrálo se bez viditelného dirigenta. FOTO MICHAL UREŠ

    Hrálo se bez viditelného dirigenta. FOTO MICHAL UREŠ

    V komorním provedení zřetelně vynikla mimořádná virtuozita skupiny Boca Loca Lab (Pavol Smolárik, Daniel Šváb, Vendula Holičková, Bára Mišíková). Nejen perfektní zvládnutí velkého kvanta textu, ale také hlasová a výrazová perfekce. Podobné kvality měl i výkon kontratenoristy Jana Mikuška a instrumentalistů (smyčcové kvarteto Pavla Bořkovce, Jana Holmanová – klavír, Hedvika Mousa Bacha – harfa); hrálo se bez viditelného dirigenta, jen občas udával tempo a nástupy primárius Alexej Aslamas.

    V komorním prostoru divadla Alfred ve dvoře přirozeně odpadly scénické efekty využité v ostravském Divadle Antonína Dvořáka. FOTO archiv Alfred ve dvoře

    V komorním prostoru divadla Alfred ve dvoře přirozeně odpadly scénické efekty využité v ostravském Divadle Antonína Dvořáka. FOTO archiv Alfred ve dvoře

    V komorním prostoru divadla Alfred ve dvoře přirozeně odpadly scénické efekty využité v ostravském Divadle Antonína Dvořáka (trochu mi chyběly, zvláště videa). Také Jan Mikušek nemá žádné převleky (lyžař, orientální kněz, oblečený plavec), je kostýmován – stejně jako Boca Loca Lab – v černém unisexu s šátkem na hlavě.

    Repríza začátkem listopadu (takřka po půl roce od prvního provedení) byla silným zážitkem a měla zřetelný úspěch.

    ///

    Více na i-DN:

    Operní šepoty a výkřiky

    NODO Ostrava, den první

    Jak komponovat operu

    • Autor:
    • Publikováno: 21. listopadu 2016

    Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,