Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Brněnská setkávání 2013 (No. 9)

    Čtyři dny festivalu Encounter jsou za námi a zbývá si užít poslední, pátý. Ačkoli to ráno vypadá, že bude deštivo stejně jako předchozího dne, po obědě už vylézá Slunce. Kontrasty, téma festivalu, tak nacházíme i v počasí.

    Plakát v akci… Repro archiv Setkání/Encounter

    Poslední představení, poslední možnost najít festivalovou postavičku, napsat na Before I die wall, poslední party, poslední setkání. Dnes tedy spíš rozloučení. Atmosféra festivalu se poněkud změnila. Je znát, že sobota je poslední den festivalu. Všichni jsme unavení. Někteří naměkko z konce, někteří šťastní, že už to končí a veškerý stres opadne.

    Hrát Peera Gynta

    Poslední den mohli diváci zhlédnout už jen dvě inscenace z hlavního programu – a to souborů z Rakouska a Mexika (které přijelo do Brna na festival poprvé). My se vydaly jen na Rakousko do Divadla na Orlí. Dvouhodinové představení nazvané výmluvně Hrát Peera Gynta pro mě bylo více než důstojnou tečkou za pěti dny, které jsem strávila jen po divadlech (a jak už to u festivalů bývá – také po různých klubech). Neviděla jsem sice jednu z později oceněných inscenací Bobok, kterou přivezla delegace ze Švýcarska, pro mě však byli nejlepší a nejzábavnější určitě Rakušané.

    Zázrak láska

    Od tří hodin se pak v jedné z učeben JAMU hrálo offprogramové představení Zázrak láska v režii Lukáše Kopeckého (student čtvrtého ročníku činoherní režie). Hru pro tři herce rozehráli studenti třetího ročníku herectví: Zbyšek Humpolec, Lucie Ingrová a Jakub Rek. Padesátiminutová komorní inscenace byla postavena především na hereckých výkonech – ty byly velmi slušné. Zbytek ovšem poněkud pokulhával. Režie se sice tu a tam snažila přinést i kreativnější a hravější momenty, povětšinu času se ale držela spíš zpátky. Byly navíc chvíle, kdy herci jako by nevěděli, co se sebou (a režie, jak herce zaměstnat). Příkladem budiž chvíle, kdy hrdinka Anna (Ingrová) vytahuje z boty krabičku krému, který si začne mazat na ruce. V inscenaci, která je tak komorní (co do postav i situací) a v prostoru tak malém, je toto gesto, které o hrdince ani o ničem jiném nic nevypovídá, gestem spíše nadbytečným a matoucím. Podobně rozpačitý je i moment, kdy hlavní mužský hrdina Johann (Humpolec) začne ve vzteku přebíhat jeviště ode zdi ke zdi. Tak rozmáchlé a naléhavé jednání v tak omezeném prostoru působilo tak spíše křečovitě. V kontextu s jinou divadelní tvorbou studentů JAMU, kterou jsem měla možnost po celý tento rok sledovat, je Zázrak láska šedou konvenční myškou. Ke cti Kopeckého a dramaturgyně Sabině Machačové budiž ovšem to, že si mladí tvůrci zvolili text v našich končinách poměrně neznámý a nový (hru roku 2004 napsal mladý německý dramatik Martin Heckmanns).

    Závěrečný ceremoniál

    Den se chýlí k závěru. Tedy k závěrečnému ceremoniálu v divadle Husa na provázku, který svým vystoupením otevřely studentky ateliéru výchovné dramatiky neslyšících z divadelní fakulty JAMU. Za doprovodu živé hudby a pomocí znakové řeči předvedly pohybově-výrazové představení, které v kontrastu se zahajovacím ceremoniálem, jenž otevíral festival s velkou pompou, působilo příjemně minimalisticky a intimně. Menší šok pak divákům způsobila akrobatka, která vyšplhala po hedvábném šálu až nahoru ke stropu, odkud se spustila tak rychle, že nikdo nevěřil, že se dokáže včas chytit a nespadnout na zem.

    Po skončení této miniprodukce se rozdaly ceny, zazněla slova na rozloučenou a pozvání na Encounter 2014. Následně se všichni přemístili na raut a studenti JAMU se konečně najedli. Večer byl opět plný setkávání, pochvalných slov, slov úlevy i těšení se na další ročník.

    Úplným zakončením večera pak byla Oldies partyLivingstone clubu, kde se předaly funkce letošních manažerek festivalu dalšímu ročníku. Letošní Setkání/Encounter skončilo a my už se těšíme na další ročník!

    Nikol Jančíková, Tereza Nováková

    ///

    Festivalová ocenění Marta

    Bylo uděleno celkem 6 ocenění Marta. FOTO archiv festivalu

    Pětičlenná porota ve složení Vladimír Hulec, Sylvia Huszár, Eduardo Rovner, Noel Witts a Alexander Jerie ocenila pět následujících divadelních uměleckých výkonů v daných kategoriích. Šesté ocenění – v plné shodě s porotou –  tradičně udělil ředitel festivalu Petr Oslzlý.

    MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON

    Julian Mücke a Sebastian Kläy – Za mnohotvárné herectví plné fantazie a humoru.

    • Švýcarsko, Versio: Scuola Teatro Dimitri
    • F. M. Dostojevský: Bobok

    ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON

    Ekaterina Georgijeva – Za apelativní hlas humanismu ve výjimečně stylizované inscenaci.

    • Bulharsko, Sofie: National Academy for Theatre and Film Arts
    • B. Brecht: Kavkazský křídový kruh

    ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON

    Yang Zi – Za sílu a přesvědčivost jejího herectví.

    • Čína, Šanghaj: Shanghai Theatre Academy
    • Cao Yu: Divočina

    SCÉNOGRAFIE

    Adriana Černá – Za vytvoření imaginativního prostoru pro výjimečnou skupinovou práci.

    • Česká republika, Praha: Akademie múzických umění v Praze
    • SKUTR a kol.: Svěcení jara

    REŽIE

    Lukáš Brutovský – Za vystižení ducha předlohy v rámci současných společenských témat.

    • Slovensko, Bratislava: Vysoká škola múzických umění v Bratsislavě
    • A. N. Ostrovskij: Výnosné místo

    CENA ŘEDITELE FESTIVALU

    Mdu Kweyama – Za dramaturgickou volbu a režijní interpretaci globálně aktuálního tématu jednoduchými inscenačními prostředky činoherního a tanečního divadla.

    • Jihoafrická republika, Kapské Město: University of Cape Town
    • Mike Van Graan: Pokrevní bratři

    Komentáře k článku: Brněnská setkávání 2013 (No. 9)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,